Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Ja, jeg er enig med resonnementet ditt. Desto mer man får styre på i fred, desto mer omsetning og desto bedre er det for børsene. Igjen vil høyere omsetning også (kanskje?) bidra til høyere kurser og mer verdiskapning - men på bekostning av dirty spill hvor småaksjonærer i større og større grad blir som en flaskekork i bølgene.

EU innførte også nye regler for “sannferdig” børshandling i 2020 som jeg fremdeles venter på å se effekten av. Blant annet med krav om at hver eneste ordre skulle være lagt med intensjon om å handle. Det betyr med andre ord at sperrer og skremmeposter er ulovlige.

2 Likes

Nei, men det hadde vært helt innafor å regulere det til å bli transparent og rettferdig. At EU-direktivet fungerte 100% motsatt av “intensjonen” tilsier vel bare at de som fikk gjennom direktivet var i lomma på finanslobbyen.

2 Likes

Det er sånne regler på plass alt. Men det brukes nok ikke tilstrekkelig med ressurser på å avdekke alle slike forhold. Men det har skjedd https://www.dn.no/aksjehandel/oslo-bors/bors/nattopharma/svenske-domt-for-kursmanipulasjon/1-1-5133167

1 Like

Tror ikke man trenger store ressursene for å “avdekke” 4900-roboten som koser seg på oslo børs iallefall :slight_smile:

3 Likes

Om man har mye penger og skal kjøpe aksjer i en lite likvid aksje, vil jo den gå bananas før vedkommende får kjøpt en brøkdel. Så da må de store drive med finte-strategier (noe de sikkert gjøre idag også). Børsen vil bli mer ustabil.

Ja, mange robotoer har som eneste oppgave å være “market maker” for å holde aksjer mest mulig likvide og samtidig handle litt på spreaden. Mange ører små osv.

Dette har man idag, men man må betale for å få detaljerte ordrebøker (kalles MBO - Market By Order vs vanlige ordrebøker som kalles MBL - Market By Level).

Infront terminalen kan vise MBO ordrebøker, både “rått”, akkumulert til MBL og kombinasjoner, f eks:

Her er det i tillegg en konsolidert ordrebok, som viser ordre fra flere forskjellige markedsplasser (MTFer) i én ordrebok. De fleste meglerhus bruker order-routers som legger eller sprer order etter hvordan prisene og volumene er på forskjellige markedsplasser.

3 Likes

Takk, dette var stilig. Jeg bruker Nordnet, så har bare en liten ordrebok på 5 nivåer uten noe mer.
Skjønner ikke at de ikke kan tilby dette for en (liten) sum per måned.

Du kan abonnere på Infront terminal via Nordnet

1 Like

Du mener infront active trader til 799 ?

I slike tilfeller kan du forsøke å kontakte selskapet direkte og spør om de kan skaffe aksjer.

1 Like

/me laughs in manipulation …

Ja, tror den inkluderer MBO for Oslo og Euronext feeder. Hør evt med Nordnet.

Jeg synes ærlig talt det koster mer enn det smaker. Spesielt når behovet mitt kun er en liten del av totalpakken og jeg gjør såpass få handler.

1 Like

De som ikke abonnerer på “Money Stuff” av Matt Levine går virkelig glipp av noe!

Her om dagen kommenterte han NBIMs årsrapport og skrev bl.a.:

[ … ] What a great story. In effect Norges Bank runs a short-selling hedge fund that uses forensic accounting to identify likely frauds and short their stock. Only instead of actually shorting those stocks, it just deletes them from its index holdings: For a fund whose default approach is “holding the entire global equity market,” not owning a stock is the equivalent of short selling.

Resten kan leses her:

Så til spørsmålet mitt:
Har noen forslag til fond med en slik/liknende strategi? Altså indeksfond, men ekskludert åpenbart dårlige selskaper.

Det hadde jo også vært gøy om man som nordmann kunne kjøpt andeler i oljefondet :crazy_face:

4 Likes

Hvis et selskap kjører emisjon, vil emisjonskursen variere etter hvor stor prosent emisjonen settes til? Feks 20% Vs 50%

1 Like

Nei, emisjonskursen settes normalt (i en book-building-prosess) til den kursen markedet er villig til å gi.

Hvor stor emisjonen er avhenger av hvor mye penger selskapet ønsker/trenger å hente inn, samtidig som det begrenses av hvor mye det er sannsynlig at de vil klare å hente i markedet.

Si at f.eks. NEL ville gjøre en ny emisjon nå. De må da vurdere om det er realistisk å hente inn det beløpet de behøver i markedet (kan de få 10% eller 30%?) og eventuelt til hvilken kurs. Normalt vil de da ha forhørt seg med de største eierne, samtidig som de (oftest) i løpet av samme kveld kontakter større potensielle nye investorer som får tilbud om å delta i emisjonen, og man finner da også “riktig” kurs, som normalt er 0-40% lavere enn dagens kurs. Men det kan variere veldig, og jo lavere rabatt, jo mer populær betyr det at emisjonen har vært i markedet.

Når man sier i etterkant at en emisjon var “mange ganger overtegnet”, som mange liker å skryte av, så gir det bare halve svaret på om emisjonen var veldig populær. Dette er fordi mange investorer kan ha tilbudt å bli med i emisjonen på en lavere kurs. F.eks. kan noen ha sagt at de kan ta hele emisjonen alene på 20kr, mens selskapet til slutt fikk dekket emisjonen i markedet på 28kr.

Håper dette var til hjelp. :slight_smile:

8 Likes

Når det planlegges en emisjon, vil det som oftest være lurt å selge en del aksjer da kursen vil gå ned for så kjøpe seg inn igjen etter emisjon?

Kursen går ned fordi det utstedes flere aksjer. Altså blir selskapets verdi fordelt på flere aksjer og følgelig er hver aksje mindre verdt.

Jo, men bedriften får jo tilført en verdi på de nye aksjene.