Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Er nok det lureste ja :+1:

Hei, jeg er litt forvirret når det kommer til aksjekontoer.

Bør man ha ASK konto hvor skatten utsettes, eller bør man bruke Aksje- og sparekonto hvor man kan benytte valutakonto? Mulig det er best med begge for ulike områder? Finnes det andre alternativ?

Handler både i Europa, Norden, USA, Canada.

På forhånd takk! :slight_smile:

1 Like

Hvorfor ser man voldsomme volum-spikes de siste 5-minuttene av handelsdagen på enkelte norske selskaper som NEL, TOM, DNO?

1 Like

Sluttauksjon. Institusjoner handler gjerne med hverandre da. Mener det gjerne skjer med spesielle ordrer “at market” som kun er volum og uten pris. De krysses med hverandre og handles da til markedsprisen vi “små” klarte å forhandle frem iløpet av dagen.

2 Likes

Hvordan har det seg at enkelte aksjer går opp når børsen er kjempesur?

Flere som har problemer med å logge inn via appen?

Jeg har begynt å titte litt på bull/bear via nordnet. Tenker i utgangspunktet på gull/sølv/olje. Noen som har nybegynnertips til meg? Når går man inn osv?

2 Likes

Hei! Jeg lurer fælt på om det finnes noen Norsk megler det går ann å handle OTC aksjer som ikke inngår i NOTC listen ?
Visst ikke; Hvordan kan jeg gå frem for å handle OTC aksjer som ikke er listet der?

Edit: Noen OTC aksjer som ikke inngår i listen kan handles hos Nordnet når jeg ringer meglerbordet, men mange kan ikke. Det virker helt tilfeldig hva som blir godtatt og ikke.

1 Like

Det er gjerne fordi det skjer noe fundamentalt bra med selskapet som overskygger makro-stemningen. (Ny avtale, positivt nytt, gode resultater, innside-handel ++)

2 Likes

imorgen er siste kjangs til å stille “Dumme” Spørsmål… :sweat_smile:

1 Like

Hvorfor kjøper man ikke bare lavt og selger høyt?? :joy:

5 Likes

Hei! Jeg lurer på hvordan mcap regnes og generelt hvordan det funker for selskap som kan handles på 2+ børser? :slight_smile:

Market cap er ikke noe annet enn antall utestående aksjer x aksjekurs :slightly_smiling_face:Dersom et selskap er notert på flere børser vil det i teorien være mulig at de prises forskjellig, men i praksis så ender de opp med å være priset likt. Grunnen til dette er at så lenge det finnes arbitrasje muligheter mellom 2 børser, så vil folk/institusjoner/algoer kjøpe på den ene børsen og selge på den andre børsen, helt til man oppnår tilnærmet lik pris på alle børsene.

2 Likes

Hva er P/B for Oslo Børs nå og hvordan finner man P/B for Oslo Børs?

Trenger ikke å tenke på sånt i dagens marked, alt går opp uansett :slight_smile: Beste rådet er postit lapper og dartpil, funker bedre en P/E og P/B

1 Like

Siden aksjonærlister i norge er offentlige, og at regjeringen nå jobber med online aksjeeierbok - kan man ikke strekke denne åpenhetsstrikken enda lenger og kreve offentlige ordrebøker også?

• Hver ordrepost kan dekomponeres til å se ulike poster på samme beløp
  • Bak hver post kunne man se hvem som har lagt den inn (navn på person eller firma)
  • For aksjeroboter, ville det stått hvilket meglerhus som styrer den og et navn/nummer på algoritmen som er brukt
  • Det samme vil stå i handelsboken etter hver handel

Ville dette ført til mer ryddig handel ?
Hva er ulempene ?

4 Likes

Og hva skulle hensikten med det være?

Jeg tenker at kursmanipulasjon blir mindre spennende når man må spille med åpne kort.

2 Likes

Børsene er privateide og lever av volumet de klarer å omsette over sin børs. Dette fører til at de alltid favoriserer store aktører.
Det at noen tror at børs skal være transparent og rettferdig er en illusjon som børsen liker.
Og med den fremveksten vi har sett i de siste årene med alternative markedsplasser er nok det motsatte av det du skisserer, nemlig mer hemmelighold det vil se fremover.

Kan forresten opplyse om at fjerning av megler-id på handlene ble innført som en gjennomføring av et EU-direktiv som skulle fremme konkurranse.

2 Likes