Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Marketcap = kurs * antall utstedte aksjer

Noe jeg har undret litt over:
De fleste meglerhus har en portefølje «anbefalte aksjer». Kjøper de faktisk aksjene, eller er det kun et tenkt scenario?
Hvor store er evt disse porteføljene?

Her kommer mitt dumme spørsmål:
Av og til når man snakker om en aksje, sies det at “i dag var det mest salg/mest kjøp”. Hvordan kan man si det? Noen må jo kjøpe for at andre kan selge, så burde det ikke alltid være likt?

en dag det er mer “kjøp”…betyr flere kjøpere(budgivere) som trekker aksjekursen opp :chart_with_upwards_trend:

annen dag det er mange som vil ut av en aksje(selgere) har en tendens til å trekke ned :chart_with_downwards_trend: en aksjekurs…muligens sterkere ved dumping,-ved krise, er det “Krakk” :chart_with_downwards_trend: :scream: og panikksalg…

ved perfekt 50/50 kjøp/salg,kan en aksje ligge helt flatt ut børsdagen ------------

1 Like

Hvordan blir man med på en emisjon? Etter å ha lest Axactor sin melding om hvem som får bli med på emisjonen, ser det ut som om jeg er kvalifisert, men jeg vet ikke hvordan jeg kan bli med.

-Takk

Logg inn på vps.no og sjekk der :slight_smile:

Dumt spørsmål: Finner ikke noen graf over hovedindeksen med både kurs og volum. Hvor finner jeg dette?

,finner ikke volum selv :sweat_smile:

https://bors.finansavisen.no/NO

Dumt spørsmål her. Noen som vet hvor kan man få handlet warrants notert på NasdaqCM? Litt usikker om jeg er på feil kontotype eller trenger annen megler.

Om man tildeles aksjer i en rep emi, betaler man da kurtasje for den transaksjonen?

Nei :slight_smile:

3 Likes

Har denne appen/eigeren av appen noko forbindelse med Nordnet utover å være brukar?
Ser logoene er temmelig like.

Når et selskap notert på Oslo Børs skal noteres i USA via en SPAC, hva skjer da med den norske noteringen?

Eieren av dette forumet har ikke annet med Nordnet enn at når forumet har nok brukere så kjøper @pdx Nordnet. :sweat_smile:

2 Likes

Når børsnotering via SPAC gjøres er det SPAC-selskapet som blir værende på børs i US. Vanligvis skifter det navn. Det vil være opp til selskapet om de ønsker en sidenotering Oslo eller en annen plass i tillegg

Ligner kanskje litt på den gamle logoen deres ja, men TekInvestor sin har jeg designet selv :slightly_smiling_face:

1 Like

Hei

Hvis man ser at det plutselig går et stort volum hvor samme meglerhus er på både kjøper- og selgersiden - hvordan tolker man en slik transaksjon? Se eksempel fra Stockholm nedenfor.

1 Like

Det må ses i kontekst av hva meglerhuset har gjort tidligere i aksjen. Er huset aktivt i aksjen? Har de solgt/kjøpt lenge? Hvilket meglerhus det er? osv

2 Likes

Vurderte å lage en tråd, men prøver her først. Jeg har nylig begynt å spare 15-20 000 hver mnd til egenkapital til bolig. Ser for meg å spare i 3-5 år. Har 60 000 i innskuddskapital. Det kan virke som at globale indeksfond kan være den lureste måten å spare på mtp. at jeg ikke har kompetanse på fond/aksjer på nåværende tidspunkt.

Hvilken megler er best å bruke? Nordnet?
Hvilke fond er hensiktsmessige?
Hvordan ville du/dere brukt innskuddet, og hvor ville du spredt 20 000 pr mnd?

Med så kort horisont hadde jeg gått for norsk indeks som hovedvekt. Du skal bruke pengene her på kort sikt.

Sjekk Kron, tror de er billigere enn nordnet, sjekk fondstråden. Jeg hadde kjøpt når jeg fikk pengene.