Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Jeg har samme utfordring som deg idag. Noe som ikke helt stemmer.
Har en konto med 100% Hacksaw, som er −1,06%. Kontoen er derimot −3,06%

Tipper det som theroger skriver er forklaringen.

1 Like

Har tenkte på dette, men får ikke 39500,- -0,87% til å bli 738, - (også egentlig pluss 0,13% som aksjen steg). Nå skal det sies at jeg fikk 2 i matte, og er ikke ekspert på verken Valuta eller Aksjer.

Her er tallene, hadde vært gøy om noen smarte hoder kunne ha vist meg regnestykket :grin:

EDIT:

Så det theroger postet nå, gir mening!
Å det var liksom ikke pengene som hadde betydning her, men nysgjærrigheten som tok meg, man lærer så lenge man spør!

Verdt å legge merke til at i screenshottet jeg sendte, så stod det “Market open”. theroger ga en bedre beskrivelse av nøyaktig hvordan valuta spiller inn på avkastningen på nordnet :slight_smile:

Har dere fått med era utenlandske aksjer i selvangivelsen automatisk? Jeg har en del finska aksjer på ASK-konto (Liiketoimintaa potkaisemalla takapuolta! Hyvä Suomi!) :finland:

Hei!

I 2024 kjøpte jeg tegningsretter i NTI. Disse betalte jeg så for å gjøre om til aksjer under tegningsrettemisjonen. I 2025 solgte jeg så aksjene.

Skattetaten sier nå jeg har en stor gevinst på aksjesalget, men har ikke tatt hensyn til at aksjene jo kostet meg tegningskurs + kursen jeg kjøpte tegningsretter for på børs.

De sier altså at jeg solgte en haug med NTI-aksjer, uten at det kostet meg noe å erverve dem, og gevinsten blir dermed kunstig høy. Er det jeg eller dem som tenker feil her?

2 Likes

Såvidt jeg kan se, så har du rett. Det er nok bare rapportert inn feil inngangsverdi fra megleren din.

2 Likes