Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

mindre strøm = mindre kostnader både på utbygging og forbruk?

Blir ju enda verre. Lavere spenning = høyre førluster.

2 Likes

ikke hvis vi oppgraderer kompontene som trenger mindre strøm…

Det har ingenting med volten å gjøre, det er bare effektivitet. Endte med å skaffe med varmepumpe med disse prisene, har vel betalt ned hele i løpet av tre år.

Lavere spenning => mer strøm før samme effekt. Mer strøm = mer førluster før en given effekt.

1 Like

Overføringslinjer er opptil 420.000 Volt.
Hvis vi skulle halvert spenningen måtte vi enten hatt doble linjer eller dobbelt så stort tverrsnitt på linjene.

Hvis vi skulle erstattet 230 volt med 120 volt så hadde maks effekt fra en kurs på 16A gått fra 3,7 kW til 1,9 kW. En måtte altså enten økt tverrsnittet eller hatt dobbelt så mange kurser.
Det vi heller burde gjort er å gå fra 230 volt til 400 volt, da får en mye mindre spenningsfall og effekttap. De fleste nye utbyggingsområder har 400 volt, på Jæren har de hatt 400 volt i flere tiår.
Da tar en ut strøm til husholdninger mellom faseleder og nøytralpunkt og får derved 230 volt, mens en ved trefasedrift får 400 volt.
Hvis en f.eks. skal lade elbil så får en ved 230 volt og 16 A trefase 6,4 kW, for 400 volt og 16 A får en ut 11 kW.
Skulle ønske jeg hadde 400 volt….:blush:

Edit: jeg har solceller og lader ofte når solen skinner som mest, derved er ikke effektledd etprproblem.

3 Likes

Jeg har holdt på alt for lenge med å få meg bruker på interactive brokers, hvor det stopper opp på “Submit a document to verify your residential address”. Hva kan jeg sende inn? Jeg har forsøkt å sende inn dokumenter fra banken, som faktura på forsikring og lignende, men det er ikke godkjent. Jeg får ingenting fysisk i postkassen annet en tilbud fra HelloFresh, så er lite å hente der.

Faktura på forsikring, strøm, vann osv pleier å holde i land som Frankrike og England, og du har vel en PDF som ser ut som det er i brevformat. Så rart om det ikke holder.

Men du kan jo se om du får den attesten du trenger her, det er Skatteetaten som nå er ansvarlig for Folkeregisteret:

1 Like

Jeg mener jeg sendte bilde av førerkort.

1 Like

hvor dumdristig kan man være når AI lurer ut all info fra internet og kan utnytte biometriske identiteter fra personer som bruker alt fra fingeravtrykk til retinaskanner…og nå leketøy? :sweat_smile: