Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Mitt “dumme” spørsmål er :

Har fremoverførbart underskudd fra selvangivelsen i fjor på la oss si 100K

Vil dette påvirke beskatning dersom jeg har/eller tar gevinst på aksjer i år?

Det korte svaret er ja. Har du potensielt 100k i overskudd i 2024 så vil det nulles ut av underskuddet fra 2023.

2 Likes

Jeg må si nei siden det er rettighetshaveren som bestemmer om det er greit eller ikke å dele.
Har fått sure eposter fra advokater tidligere :wink:

4 Likes

Hei.

Bemerket meg i dag, at en aksje som jeg har en post i. Plutselig kl 16:08:00 i dag hadde en handel = 132.323 aksjer til kr 9.96kr stk.

Det totale volumet ble med dette 1.6 mill. Å totalt 160.200 aksjer omsatt.

MEN, dette er kun synlig på Sbanken/DNB

På Nordnet vises ikke nevnt handel.
Å totale omsetningen = 279.330 kr.

Hva kan dette skyldes?

Det er en trade som skjer utenfor børsen.

2 Likes

Regnet med det, men når den er synlig på Sbanken/DNB, burde den ikke da være synlig på Nordnet etc aswell?

Samt blir handelen synlig på lister?

Dette skjer med ujevne mellomrom og volumet vil nok oppdateres etter auksjonen også i Nordnet.

1 Like

Dagens dumme spørsmål:

Finnes den en norsk nettmegler som tilbyr en konto à la Nordnets IKZ (livsforsikring) som også lar meg handle på asiatiske børser, spes. Hong Kong-børsen?

Eller er jeg stuck med å måtte gå for en vanlig aksje- og fondskonto i f.eks Saxo?

Så nylig en av episodene av serien Katastrofe på NRK med tema om konsekvenser dersom vi blir rammet av en svært kraftig solstorm. I verste fall kunne trafoer over hele nordlige Europa blir ødelagt. Da kunne det kanskje gå flere år før man fikk produsert og erstattet alle disse trafoer.
Hjemme har fo mange av oss innstallert overspenningsvern.
Mitt “dumme spørsmål” blir da: Er det ikke mulig å lage overspenningsvern som er store og kraftige nok til å beskytte våre nasjonale strømnett mot slike solstormer? En slik solstorm vil jo garantert ramme oss før eller siden.

1 Like

Har du sett på IG markets ?

Solstormer kan ikke forhindres, men med riktig beskyttelse kan skadeomfanget reduseres betydelig. Store nettselskaper og kraftoperatører investerer derfor stadig mer i slike tiltak.

Er det ikke bare å bygge et Faraday-bur rundt trafoene? :sweat_smile:

Edit: nå har Grok tenkt i 10min uten et svar, antar det ikke er så enkelt…

Edit 2, denne var ny:

Kan man handle euronext growth med Nordnet IKZ?

1 Like

Ja det mener jeg bestemt at man kan gjøre:)

Bra! Det står i FAQ at man ikke kan handle unoterte aksjer, og skattemessig er growth unoterte aksjer. Men det virker litt rart.