Screenshot med eksempel?
Kan være en auksjon med balansepris og -volum. Vises forskjellig i forskjellige frontends
Screenshot med eksempel?
Kan være en auksjon med balansepris og -volum. Vises forskjellig i forskjellige frontends
Vet ikke hvilket selskap dette er, men det kan være arbitage mot et annet marked.
Ser det nå.
Vanlig ordre med spread. Ikke så rart det. Vil tippe det er en algo som legger ut sånne.
Har sett mye av dette men ikke alltid ordren er identisk. Dette er nok en algo som er lagt inn for å tjene penger på svingningen mellom støtte og sperre. Man kan anta at aktøren også trader inne i rangen mellom disse.
Mulig det er meglerhus som gjør dette for å senke risiko når de tilbyr kurser?
Har forøvrig vært diskusjoner om at algoer gjør ting i ordreboka som ville vært straffbart om man gjorde det uten algo.
Ser også dette ofte på dager med magert volum i QEC, sinnsykt irriterende mange ganger.
Hva står adj for? (antar det står for adjusted men hva?)
Eks. P/E adj
Hvordan P/E adj til kun P/E?
Typisk justering er vel for engangseffekter.
Jeg har noen fond i porteføljen med DIST i navnet på fondet.
Noen som vet hva som blir utbetalt? Kun utbytte? Og 100% av utbyttene? Oppkjøp blir reinvestert?
Tar gjerne innspill om andre ting ved disse fondene også.
Det er blant annet noen JPM fond det er snakk om. India, Kina og teknologi.
Vanskelig å svare generelt. Dist betyr bare at det betales utbytte til andelseiere. Fra hvilke kilder, hvor mye, og hvor ofte varierer fra fond til fond. For eksempel kan et fond som utelukkende eier aksjer i selskap som ikke betaler utbytte generere inntekt ved handel i derivater, utlån til short osv., og betale ut det til sine andelseiere.
Jeg har arvet Orkla-aksjer etter min mor (som i sin tid arvet disse etter en onkel). Aksjene har trolig vært i familien i minst 30 år… Disse ble overført min aksjekonto i April. På aksjekontoen står det at de er kjøpt for kr 0,00. Med andre ord står hele beholdningen som gevinst.
Har forhørt meg litt, men banken henviste meg til Skatteetaten, som igjen henviste meg til arkivverket (som jeg ikke har kontaktet enda).
Er det noen som har erfaring med dette, og som vet hvordan man setter riktig inngangsverdi på arvede aksjer?
Jussen skulle være nokså enkel, mottager arver arvelaters inngangsverdi, men du lurte sikkert på hvordan man finner verdien ? Synes det er rart de du har vært i kontakt med ikke kan hjelpe deg bedre, 30 år jo ikke steinalderen heller.
Den gangen dette gjaldt meg ble aksjene realisert og tatt på ligningen til boet, men hvis det er større summer så skjønner jeg at det ikke nødvendigvis er ønskelig.
Jeg kan ikke svaret på spørsmålet ditt, for det har vel minst vært to store skattereformer siden 1990.
Men om du ser på kursutviklingen så er det ifølge Infront et kursnivå på 5-6 kroner i februar 1992. Så om aksjene er kjøpt på 5 eller 6 kroner og kan selges på 90,- i dag etter mange år med store utbytter vil nok ikke bety så mye.
Du skal selvsagt betale riktig skatt, så noen klarer sikker tå hoste opp et svar til deg.
Takk for svar begge to🙏 Vet at man arver inngangsverdien. Min mor solgte noen aksjer for noen år siden, og da må hun ha blitt beskattet med utgangspunkt i en inngangsverdi. Skal høre litt med skattemyndighetene (evt banken) angående det.
Har du prøvd å snakke med Verdipapirsentralen (vps.no) ?
Skal prøve de i morgen👍 Takker!
Du kan nok også forsøke å se tilbake på historikken til Orkla om de i perioden har tilbakebetalt innskutt egenkapital i forbindelse med utbytte. Da vil nok også inngangsverdien på aksjene reduseres med det samme beløpet.
Lykke til med letingen, men inngangsverdien er nok veldig lav om aksjene er kjøpt for mer enn 30 år siden
Du har ikke tilgang til din mors selvangivelser/aksjeoppgaver? Burde kanskje finne tallene der, pluss eventuelle skjermingsfradrag. Lykke til!
Hvor kan man han handle opsjoner på norske aksjer til priser som er listet på euronext sine sider? F.eks. AKER BP - Stock Option | Euronext Live kurser
Nordnet har helt andre priser
Vet ikke om det er samme kurser som du ser på Euronext, men Pareto tilbyr i hvert fall opsjonshandel med en annen markedsplass ( og dermed andre opsjoner og tickere, priser etc) enn Nordnet.
Takk! Jeg sjekker hos Pareto.