Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Stort tema, så bare et kort eksempel på grunner til å ha mange AS-er.
Driver du med eiendom så vil du f eks kunne ha et AS for hver eiendom, og så selge AS-et med eiendommen for å unngå tinglysningsgebyret på 2,5 % på eiendomsverdien. Samtidig vil det også være mye enklere å få ryddige banklån om banken ser at her har man et AS med X kroner i leieinntekter og banken får pant i eiendommen + begrensninger på utbytte fra selskapet osv.

Se på et hvilket som helst prospekt for et eiendomssyndikat eller i shipping så ser du massevis av selskaper.

Hvis du ser at selskapene har revisor og ekstern regnskapsfører, kan du nok se bort fra at det er lyssky virksomhet så lenge det ikke er en rekke med konkurser i historikken.

7 Likes

Har vært i en inkassoprosess ifm. et krav jeg var uenig i der motparten ikke har overholdt god inkassoskikk. Hva er inkassosalær, og når i en inkassoprosess legges dette til kravet?

Er inkassosalær ikke det samme som «kostnader til utenrettslige inndrivelse» i et krav? Kravet er under 1000kr og kostnader til inndrivelse ca. 250kr.

Aldri hatt en inkassosak før :man_shrugging:.

Krav du mener er feil

Mottar du et krav (faktura eller brev fra inkassoforetak) som du mener er feil, plikter du umiddelbart ta kontakt med kreditor og/eller inkassoforetaket dersom du vil unngå unødvendig krav om inkassosalær. Det anbefales å fremsette klagen skriftlig og ta kopi av den, eller å sende den per epost, slik at du kan dokumentere at du har fremsatt klagen. Hvis klagen din ikke vurderes som åpenbart grunnløs, skal kravet anses som omtvistet.

Inkassoforetaket kan ikke drive ordinær inkasso på et omtvistet krav. De må enten forsøke å komme til enighet med deg eller sende saken over til forliksrådet for rettslig avgjørelse. Eventuelt må inndrivelsesprosessen avsluttes fra inkassators side. Finanstilsynet kan ikke gi bistand i omtvistede saker, og man er henvist til å ta kontakt med advokat, NAV gjeldsrådgivning eller rettshjelpsinstanser som JURK/Juss-Buss/Jusshjelpa dersom man trenger hjelp med sin sak.

kilde: Inkassovirksomhet - Finanstilsynet.no

Salær legges til straks saken går til inkasso, altså straks fristen på inkassovarselet forfaller.
Inkassovarselet kan i prinsippet sendes ut dagen etter at faktura har forfalt (men inkassosalær kan kreves tidligst 14 dager etter at den opprinnelige fakturaen har forfalt)

Jeg aner at du har en veldig dårlig sak om du har som utgangspunkt å klage på selve inkassoprosess, selv om det ofte forekommer, er det langt enklere å få medhold/ ha en god sak om du skriftlig bestrider et krav før det forfaller, da helst med en begrunnelse.

Å ta tak i feil og mangler etter forfall mildt sagt vanskelig.

Satser for salære og rettsgebyr i 2023

I den oversikten ser du noe som heter enkel og tung sak. Lett sak er over frist med mindre enn 28 dager. Deretter gjelder tungt inkassosalær.

Hvis du er uenig i kravet kan du ta saken til forliksrådet.

Har tapt i forliksrådet :see_no_evil:, og de er enig i min påstand om inkassoskikk (innsigelse før forfall), men de dømte meg likevel til å betale utenomrettslige inndrivelseskostnader på 238kr fordi det ikke er inkassosalær.

1 Like

Når det er snakk om så små summer ville jeg betalt kravet og satt motpart på min svarteliste over selskaper og personer jeg benytter en hver anledning til å motarbeide og sverte i det skjulte. Amen brother

9 Likes

Er dette purregebyr/Inkassovarsel/Betalingsoppfordring? Vet ikke satsene som gjaldt for saken din, men her er for 2023.

Oversikt over utenrettslige inndrivingskostnader - Finanstilsynet.no

Det skal vel gå klart frem fra kravet hvordan de har kommet frem til det beløpet du beskriver. Er du ikke enig så kan du bestride kravet skriftlig med begrunnelse for hvorfor du mener kravet er uriktig.

Hvordan bestrider jeg et inkassokrav? | Datatilsynet

Mitt dumme spørsmål: Schibsted har to tickere på Oslo børs: SCHA og SCHB. Kursen oppfører seg veldig likt, men ikke helt. Hvorfor er det to tickere?

Det er A og B aksjer. Typisk gir B aksjer mindre eller innen stemmer ved generalforsamling. Det finnes oftest mye flere B aksjer og de bytter hender oftere. Ulogisk nok, så blir de gjerne verdsatt litt høyere. :dizzy_face:

2 Likes

Maersk B har f.eks ingen stemmerett, og ligger pr. dags dato 220 DKK over Maersk A, som har det.

Spørsmålet mitt koker vel ned til om utenrettslige inndrivelseskostnader er det samme som inkassosalær? Beløpet i kravet mot meg er oppført i tabellen som sats for enkel sak under 500kr (sats 218,75kr). Forliksrådet skriver i dommen at kravet ikke inneholder inkassosalær selv om en linje i kravet er « utenrettslige inndrivingskostnader».

Da har du vel også svaret?

Litt irriterende at forliksrådet ikke vet hva et inkassosalær er :sweat_smile:.

2 Likes

Slik jeg leste det opprinnelige innlegget så tolket jeg det ikke som et spørsmål om hva et inkassosalær er.

Satsene finnes som sagt her Oversikt over utenrettslige inndrivingskostnader - Finanstilsynet.no

Vet ikke om jeg forstår hva du mener nå, men: 1. Forliksrådet er enig i at god inkassoskikk er brutt og at jeg ikke skal betale inkassosalær.
2. Kravet inneholder 218,75 i Utenrettslige inndrivelseskostnader.
3. Forliksrådet dømte meg til å betale hele kravet med en kommentar om at inkassosalær ikke er en del av kravet.

Jeg har derfor vært usikker på om utenrettslige inndrivelseskostnader er inkassosalær i min sak (det er det). Der var din link til Finanstilsynet oppklarende. Takk!

(Spørsmål til i kontekst av at ofte blir det antydet at åpning i USA gir mer handel i aksjer på Oslo Børs)

2 Likes

Tidlig på 2000 tallet var det vanlig at de Nordiske meglerkontorene i NY hadde noen få folk som kom på jobb i tide til å følge de Skandinaviske morgenmøtene og være klar med ordre på vegne av kunder når den norske børsen åpnet. Trekk fra 6-timer på tiden så skjønner man jo fort at dette var tøffe «vakter», men folk rullerte gjerne på dette så det funket greit for mange.

Aktiviteten øker selvsagt utover dagen, men at folk venter til 15:30 med å legge ordre og handle passer ikke med min erfaring, men volumene kan jo også komme fra «tradingalgoritmer» som ikke var like vanlig den gangen.

4 Likes

Takk, det med tid på døgnet gir mer mening enn akkurat når amerikansk børs åpner! Nå er mitt syn på amerikansk finans sikkert preget mer av film enn av virkelighet, men har sett for meg at de jobber til alle døgnets tider. Godt for dem hvis det har endret seg litt siden de ville gamle dager :relaxed:

2 Likes

Tja, usikker på om det har endret seg stort. Fantes også folk på Vestkysten av USA som fulgte Europeisk tid, men det var heldigvis ikke mange…

2 Likes

En alternativ forklaring i dag er at det er europeiske tradere som følger amerikansk børs, og dermed kanskje enten starter dagen i amerikansk børstid, eller eventuelt er mer likvid når amerikansk børs er åpen. Aner ikke om det gjelder mange nok til at volum har noe å si, men jeg kan se for meg at det gjelder noen.

I det hele tror jeg @Boms har mer rett. :wink:

1 Like