Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Jeg vil beholde pengene på kontoen som ikke er ASK…

Ta pengene ut av ASK og flytt dem til den andre kontoen? :thinking:

Rakere å kjøpe og selge til seg selv… :slight_smile: Dessuten da må jeg skatte av gevinst på pengene som tas ut… Alternativet er å hitte bid og ask, men da taper jeg spreaden…

1 Like

Kan noen forklare hvordan noterte aksjer omsettes i dark pools? Gjerne litt mer konkret enn det som kommer opp ved noen enkle søk på nett.

“Dark pools” refererer til private fora eller handelsplattformer der finansinstitusjoner og andre store investorer kan handle aksjer og andre finansielle instrumenter utenfor de offentlige børsene. Denne type handel er ofte brukt for å unngå å påvirke markedet med store ordrer. Her er hvordan handel ofte fungerer på dark pools:

Tilkobling til Dark Pools

1. Tilgang: For å omsette aksjer i en dark pool, må en enhet vanligvis ha tilgang til den spesifikke handelsplattformen. Store institusjonelle investorer, som pensjonsfond, hedgefond og investment banker, er typiske deltakere.

2. Plattform: Det er forskjellige typer dark pools, som kan drives av uavhengige firmaer, meglerselskaper, eller til og med børser, og hver plattform vil ha egne regler og strukturer.

Handelsprosess

1. Innlevering av Ordre: I motsetning til offentlige markeder, hvor ordreinformasjon er synlig for alle deltakere, blir handelsordrer i dark pools typisk holdt skjult. En deltaker sender en ordre (å kjøpe eller selge en viss mengde aksjer) til den mørke poolen.

2. Matching av Ordre: Systemet forsøker å matche kjøpsordrer med tilsvarende salgsordrer blant plattformens deltakere, basert på fastsatte regler og algoritmer. Dette kan inkludere pris og volum, men eksakt matchingsmetodikk kan variere fra plattform til plattform.

3. Konfidensialitet: Informasjon om identiteten til handelspartnere og detaljene i handelen forblir vanligvis konfidensiell, selv etter at handelen er utført.

4. Handelsbekreftelse: Når en match er funnet og handelen er utført, vil partene motta en bekreftelse. Noen detaljer om handelen kan bli rapportert til relevante regulatoriske organer, avhengig av jurisdiksjon og regelverk.

Fordeler og Ulemper

• Fordeler: Dark pools tillater større investorer å utføre store handler uten å umiddelbart påvirke markedet. Dette kan bidra til å minimere markedsinnvirkning og bedre priser for deltakerne.

• Ulemper: Kritikere peker ofte på mangel på gjennomsiktighet i dark pools som et potensielt problem, og hevder at det kan skape ujevne konkurransevilkår og tillate manipulative handelsstrategier.

Det er viktig å merke seg at dark pools er underlagt regulatorisk tilsyn i mange jurisdiksjoner, men graden og arten av dette tilsynet kan variere betydelig fra land til land.

3 Likes

Er det noen som vet hvordan skattereglene fungerer når du selger aksjefond kontra rentefond? Jeg har en investeringskonto i Nordnet (IKZ). Jeg har hatt denne kontoen i flere år og kjøpt og solgt aksjer, aksjefond og rentefond der, men jeg har ennå ikke realisert noe, dvs tatt cash ut av kontoen. Fungerer det slik at jeg kan sette alle pengene på denne kontoen i rentefond i et par uker og deretter realisere for så å betale 22% i skatt på total gevinst kontra ca 38% skatt på gevinst på aksjer? Dette høres vel for godt ut til å være sant?

Tror jeg har funnet ut av det sjøl: Ved hvert nyttår blir det logget hvor stor andel aksjer/fond og rentefond du har også blir dette lagt sammen ettersom årene går. Isåfall lønner det seg å bare eie rentefond i dagene rundt nyttårsaften, rent skattemessig.

Er du sikker på det? På rentefond får du null verdsettelsesrabatt, mot 20% for aksjer og aksjefond, så om du er i formuesposisjon så blir det mer i formueskatt.

Åja, det tenkte jeg ikke på. Da må jeg regne nøyere på det for å finne ut nøyaktig hva som lønner seg.

Ta også med i beregningen at Skatteetaten kan gjøre gjennomskjæringer opp mot transaksjoner som er “åpenbart” skattemotiverte.

Går typisk på salg og kjøp av samme aksjer kort tid før årsskiftet for å realisere latent tap. Det var i alle fall slik, uten at jeg skal påstå bombastisk at det er slik i dag, men har ikke lest nien steder at reglene er endret.

1 Like

Hvor finner jeg spotprisene på laks?

2 Likes

Is there an insider trading registry for Norwegian stocks available anywhere? I have been unable to locate one myself. Thanks a lot!

For reference, in Sweden they have Sök which is extremely helpful.

you get that list by being a insider member on this site :blush:

1 Like

tror det er bare ukentlig oppdatering…

Laksepriser.

1 Like

If you only want the trades made by primary insiders and other mandatory notifications, you find it at this site from the Oslo Stock Exchange.

https://newsweb.oslobors.no

1 Like

Hei,
Mitt dumme spørsmål:
Om en aktør går short i en aksje, så låner den aksjer av noen andre, for å selge i markedet og levere tilbake på et senere tidspunkt.
Men må denne aktøren selge med en gang etter den har lånt aksjene, eller kan de sitte med de lånte aksjene og velge når de vil selge de i markedet? Tenker feks i Crayon, hvor det er stor % short. Er det en teoretisk mulighet for at de som er short ikke har solgt i markedet, men sitter å venter? Feks til når tilbakekjøp av egne aksjer er ferdig?

3 Likes

Du kan sitte og vente, men du må jo betale renter for alle de aksjene du har lånt. Låne satser kan være alt fra 0,25 % til 30 % p.a. (og sikkert enda høyere i helt spesielle situasjoner).

1 Like

Mitt dumme spørsmål : Hvorfor lage mange små selskaper i en komplisert selskapsstruktur?

Litt bakgrunn: Jeg kom i snakk med den nye typen til en venninne for en tid tilbake. Typen var litt sånn som er vanskelig å «få tak på» - man visste ikke helt hvor man hadde ham. Vi snakket om hva vi jobbet med, og han sa han jobbet innen finans. Aksjer, eiendom, hedging etc. Spurte jeg detaljert så svarte han avvikende. Det er åpenbart at han hadde penger, men jeg synes det var rart at han ikke var mer konkret.

Så i et kjedelig øyeblikk på hjemmekontor så søker jeg ham opp, og ser at han har flere roller i diverse selskaper og i mange bransjer. Når man klikker seg rundt i proff.no og BBREG så får man mye informasjon. Det er to venner som eier selskaper sammen, og disse eier gjerne indirekte igjennom andre selskaper. På adressen til den ene er det registrert 7 andre AS som er knyttet sammen. De sitter gjerne i styret eller leder hverandres selskap. Det er ikke lett å skjønne hva selskapene tjener penger på. De går fra 0 i omsetning til 20-30 mill, og så ned igjen. Ett selskap hadde utbytte på flere titalls millioner før det et år etterpå skifter navn og driver i en annen bransje. Det er fra jeg begrensede jeg kan se ingen jevn kontantstrøm, men flytting av penger imellom selskaper.

Skal ærlig innrømme at dette har jeg ikke noe med :see_no_evil: , men blir jo litt nysgjerrig. For hvorfor drive en slik akrobatikk? Kan ikke se at det er konkursryttere heller.

Kan det være en smart måte å redusere risiko om man vil lage oppstartsselskaper for å selge igjen?

6 Likes

Det er vel enten skattemessige årsaker, eller hvitvasking. Evt så har de bare startet nye selskaper ifb med nye prosjekter av praktiske årsaker og ansvarsfordeling og beholdt dem

1 Like

Jeg tenkte også hvitvasking. Men det ble litt vel ekstremt😅
Ett selskap får inn penger via lyssky virksomhet, men driver som «utleie av hageredskap, tilhengere og annet». Pengene kommer inn, disse sluses deretter inn i datterselskaper som kapitalforhøyning og annet i andre ikke-relaterte bransjer. Etter en stund tas kapitalen ut igjen som utbytte.

Men regnskapsfører og revisor må vel se slikt?

1 Like