Man har vel også mange tilfeller hvor selskap kjører emisjon så er det tilfeldigvis de samme meglerhusene med (postitiv)analyse som er valgt som tilretteleggere
2 spørsmål.
Hva er forskjell på ETF og ETN?
Vil et selskap med en større markedsverdi vekte større i en index?
Ta f. Eks. Seafood DNM som følger seafood index. Fordi mowi har en større markedsverdi vil da indexen og etn’en bli mere påvirket av mowis bevegelse?
Og hva skjer med utbytte hvis jeg kjøper seafood dnm
Slik jeg har forstått det:
En ETF er et Exchange Traded Fund, der fondet kjøper og selger underliggende aktivaer tilsvarende volumet fondet handles i. Å kjøpe en andel i fondet er ekvivalent med å kjøpe tilsvarende vekting av de underliggende.
En ETN er en Exchange Traded Note og er ikke nødvendigvis “backet” av noen underliggende aktiva. En ETN er litt som en børsregistrert avtale, der utstederen lover å stille en gitt kurs basert på hvordan kursen på det underliggende utvikler seg. Hvis utsteder går konkurs kan det hende du taper hele investert beløp.
Jepp. Indeksene oppdateres med jevne mellomrom for å ta høyde for forandringer i relativ verdi hos de ulike selskapene.
Takk for svar!
Hvorfor går ikke orderen min gjennom før den på 6,71?
Enten ser du på forsinkede prisdata, eller så ville jeg tatt en alvorsprat med megleren min (ang ordrerouting, nordnorsk språkbruk og alternative former for ballsport og balltre)
Eg ville sett på ordredybden, fanget i spreaden?
Skulle vel fortsatt ha kommet foran i “køen” i forhold til de som solgte på 6,71? Nå gikk jo orderen igjennom i sluttauksjonen uansett, men litt kjedelig at ordre ikke blir fullført når kursen faktisk er over det jeg har lagt ut for. Er DNB jeg bruker, sendt de mail med spørsmål om det også.
Deler når du får svaret?
(opplevd det samme med dnb)
Lurer på noe angående sparing i fond.
- La oss si du har investert 100k fordelt på 3 fond. Til sammen har du fått en avkastning på 11%. Hva gjør dere med avkastningen? Casher dere ut avkastningen og reinvesterer eller lar dere det bare stå?
Evighetssparing i fond rebalanserer jeg en gang i året. Tar ikke ut noe, renters rente er det man ønsker
Hva går denne rebalanseringen ut på?
takker for svaret på mitt dumme spørsmål.
Etter et år har de individuelle fonda kastet ulikt av seg, slik at fordelingen ikke lengre er 3*33,33%. Rebalansere vil si å sette porteføljen tilbake til utgangspunktet.
Tar gevinst på fonda som har gått best (høyest avkastning) og kjøp mer av de som har underprestert, gitt at jeg fortsatt har tro på eksponeringen.
Her er “svaret” fra DNB, føler ikke helt at de svarte på det jeg lurte på…
Hei,
Jeg ser at du la inn ordren kl 15:08, men at prisen ikke passerte din limit før rett etter 16:00. Hele ordren din ble solgt ut innenfor det handlingsrommet vi hadde.
Det var vel nettopp det den gjorde. Håper noen kan kaste litt mer lys på det
trvx? i går rundt kl 16?
Det er nok spreaden som lurer deg.
Hvis du ser på denne… linje på 6.71 (det er ingen omsettning som kunne sluttet din ordre annet enn 16:12. og 16:25 (sluttauksjon)
Jeg hadde en ordre inne på 6,70. Det var 1417 igjen på den orderen. Samtidig så går det en ordre inn på 6,71. Det er det jeg synes er rart.
Så og si umulig å se sammenhengen når informasjonen ikke er komplett med transaksjonstidspunkt/sluttseddel.
Som jeg leser svaret fra dnb så ble blokken din solgt når den passerte ask prisen på 6,70 rett etter kl 16? Stemmer ikke det? Når ble aksjene dine solgt?
addit: Høres veldig fishy ut at din ordre ikke gikk i sin helhet kl 16:12
(tenker at her er ordren innom en darkpool (smart order routing), og så går det en match på ose, og din rekker ikke bli med…)
De gjenværende ble solgt i sluttauksjonen.