Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Hva gjør man når man plutselig sitter med 1 mill på konto ? Setter pengene på en såkaldt Fastrentekonto i Nordea til 1,95% rente ?
Da er pengene låst til konto i ett år. Ikke rare avkastningen det . Er det noen som kan gi en liten pekepinn på hva en bør gjøre ? Typ aksje/r med utbytte kanskje ?
Er vel ute etter litt safe aksjer kanskje , som kan gi en ok avkastning på litt lang sikt .

1 Like

Mest i sikre fond og resten i Funcom. :wink:

Jeg kjøpte Nano for min, men det passer kanskje ikke inn som “safe” aksjer for folk flest :sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:

@Oilimp He he , Her har jeg aksjer nok allerede :slight_smile: Kunne tenke meg litt “safere”…

1 Like

Hva mener du med sikre fond ?

Skal de en bank, så finn en med rente 2,4% og fri uttak.
Kitron kan man også sætte penger i, de gir vel rundt 4% i utbytte pr. år, men da har man selvsakt risokoen i kursen. Da kan det være lurt at kjøpe over tid eller ved gunstig kurs.
700.000 til 2,4% rente
resten i 2-3 aksjer man har tro på, eller utbytteaksjer…
Lykke til, mvh Vandregutten.

1 Like

Fond som over tid har gitt grei avkastning og som ikke er rangert som høyrisiko av tilbyder.

SMP 500 etf ref. Warren Buffet :wink:

Eller diversifer oslo børs bio-tech segmentet med overvekt av Nano og PCIB om du ønsker å redusere risikoen med 0,5 % :wink::laughing::stuck_out_tongue_winking_eye:

Hadde jeg hatt 1 million ville de blitt satt i aker bp som har økende utbytter de neste tre årene.
Men til deg vil jeg bare si -sett de i banken på en kjedelig konto eller et globalt indeks fond

1 Like

Trvx 50%
Bitcoin 50%

Når du sier “safe” tenker jeg at du har forholdsvis lav risikoprofil. Ett forslag er å fordele midlene, over tid, i et par-tre indeksfond. Obligasjoner er vel ikke så mye å snakke om i disse dager, men det kan være aktuelt å overvåke disse i fremtiden og heller re-allokere noe av midlene om det får seg en oppsving.

Et annet er å skaffe seg en bred portefølje av utbytteaksjer. I det henseende har jeg ikke noen gode råd, da jeg ikke er en utbytteinvestor per se, uten å foreslå at du leser deg opp litt (og prøver deg frem). Finnes mange gode videoer på youtube. Ellers følge med på SeekingAlpha. En haug av de mest populære der driver med utbytte - enten det er vanlige aksjer eller REITs.

1 Like
3 Likes

Risiko er vel problemet her.
Må du spørre, og horisonten er et 1 år så er jeg veldig usikker på om det er noe bedre enn bank.

For alt du vet så er markedet i en korreksjon når du skal ha pengene om et år. Og da hjelper det ikke med stabile utbytteaksjer, fond eller index. Da er 1M lett blitt 700K.

2 Likes

Ville satt 90-95% i indeksfond, og 5-10% til enkeltaksjer.
Du sier du vil ha god avkastning på litt lang sikt, så tar forbehold om at du kan la pengene stå i minst 5 år.

Evnt sette inn noe på OBOS eller Nordea sin boligsparkonto, rente på 3.6% i Nordea hvis jeg ikke husker feil. Hvis du ikke er ferdigkjøpt i boligmarkedet.

3 Likes

Nordea gir nå faktisk 3,75% rente på den konto :slight_smile:

Evnt sette inn noe på OBOS eller Nordea sin boligsparkonto, rente på 3.6% i Nordea hvis jeg ikke husker feil. Hvis du ikke er ferdigkjøpt i boligmarkedet.
[/quote]

Er litt over 33 år .:slight_smile:

1 mill er ikke så mye i dag. Lev livet en periode. Piker, vin og sang. Ta deg et par fete eksotiske ferieturer.

Så får du deg minner (og kjønnsykdommer) for livet og du slipper denne bekymringen!

:wink:

19 Likes

Fond som investerer i rente eller obligasjon har brukbart lav risikoprofil, ellers har du jo mange litt “kjedelige” utbytteaksjer der du ikke kan forvente stor kursgevinst, men utbyttene vil sannsynligvis tikke inn og gi litt bedre avkastning enn renter. Sjekk linken til Shadmar og google litt rundt på utbytteaksjer. Om du har en konto der du kan handle f.eks amerikanske aksjer er utvalget plutselig ganske stort siden kulturen er annerledes der angående stabile utbytter (husk valutarisikoen). Europris og Scatec Solar er mine stalltips. SSO kan i tillegg til fine utbytter over de neste årene også gi kursgevinst.

1 Like

Utbytteaksje, og et stabilt selskap samtidig. Storebrand har startet med utbytte igjen, og har en lovende plan for større utbetalinger frem til 2028 hvis jeg ikke husker feil fra nyeste presentasjon. Dette siden de har hatt reserver stående etter regler, som de nå kan frigjøre fra ca. 2021. Regner med 5 kr per aksje eller mer selv fra da. Sammenlign så med dagens aksjekurs. Blir en langsiktig investering med grei avkastning tror jeg, så jeg satser min sikre del her.

2 Likes

Dersom du ønsker å investere ville jeg begynt veldig forsiktig (under 10%) og holdt meg unna en god del av de tipsene du har fått her når det gjelder forslag til enkeltaksjer. Du må ha som nevnt en horisont på 3 -5 år statistisk på de investeringene du gjør i aksjemarkedet. Forstår det slik at du er i Nordea og kan da bestille ASK konto og få tilgang til Nordea Investor som er markedets rimeligste for volumer av den størrelse som er aktuelt for deg. Anbefaler også at du leser igjennom tråden Tips til en nybegynner?

4 Likes