Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Hva skal man gjøre med 1 mill, som er safe?
Korthoriston= bank
Langhoriston = globalindeksfond

Er helt på tryne å anbefale enkelt aksjer her… vil du lage en utbytte portofølje må du lese deg opp, og begynne veldig gradvis… men dette er ikke safe…
kanskje 10% XACT høgutdelende etf og 90% globalindeksfond

Slenger på betale ned lån som en fornuftig risikofri aktivitet.

Det er undervurdert selv om rentene er lave.

10 Likes

Hva gjør man med en mill? Holder seg langt unna TI. 90% her inne spekulerer på samme måte som kinesere gambler.

8 Likes

Ja, du kan muligens ha rett i det ? Men en klarer å lese litt mellom linjene i det som blir skrevet her, så danner en seg et bilde selv på hvordan ting er til slutt. Fint at så mange kommer med innspill til mitt spørsmål. :slight_smile:

5 Likes

Utfordringen er at du får servert en haug med tull fra spekulative individer uten særlig god kunnskap. Du spør om “safe” aksjer og får servert, nano, funcom, bitcoin og en haug med selskaper som ikke er “proven”. Verden er syk når det serveres aksjer som ikke har hatt stabil inntjening i 2 år, eller inntjening i det hele tatt når det blir etterspurt tryggere havner.

Det finnes noen relativt trygge enkelt aksjer, men noe jeg kommer tilbake til. Du kan starte med noen enkle regler om du ønsker å finne “tryggere” havner:

Større Selskaper - minimum 5 milliarder
Total Gjeld er mindre enn bokført verdi (Gjelder ikke bank og finans).
Kortsiktig gjeld er mindre enn 2x Omløpsmidler (Dvs en Current Ratio på mer enn 2x).
Dividende utbetaling på minst 66% av AAA obligasjoner.

Så hvilke typer aksjer skal man se på?
Equinor, Aker, Aker BP, MOWI, Subsea 7, Lerøy, Sparebanker (særlig SR, SMN, Nord-Norge, Østlandet), Bonheur, Pareto Bank, Tomra, Austevoll Seafood. (Eier noen av disse selv).

Når det er sagt, så ville jeg nok anbefalt deg å velge aksjefond, om du ikke ønsker å vie mye tid til dette som en hobby/lidenskap.

15 Likes

Jeg liker Kitron, oppfyller nok ikke alle kravene @aksjefokus har til et relativt trygt selskap, men de har levert bra siden Q4 2014. Selv etter 400% oppgang siden da, så er P/E på 14,5 og de har guidet vekst for 2019 som tar ned P/E hvis kursen ikke beveger seg. Betaler ut ca 60% av overskuddet i utbytte.

Det som jeg synes er spennende med Kitron er at de faktisk har relativt kraftig vekst i omsetning. Guidingen for 2019 vs 2018 er på 28% vekst i EBIT. Har analysert den siste rapporten her: Kitron (KIT)

Disclaimer: har akkurat solgt traderpotten i Kitron, og har ca 1/3 av beholdningen min der langsiktig.

4 Likes

Det som mangler her er ambisjonen for pengene.

Om man ønsker lav risiko og ditto avkastning, er da målet å ha ca samme beløp på konto om 10 år? Hvordan har da dette påvirket livet ditt?:thinking:

2 Likes

Myte som bare kan avlives med engang er at kjedelige investeringer gir “dårlig avkastning”. Har hørt det 100 ganger i dette forumet, og det er noe av det mest snodige amatører på børs har fått for seg.

6 Likes

Er dette de samme amatørene som kjøper Nas som taper penger og har mer gjeld enn de fleste?

3 Likes

@aksjefokus , høres ut som en fornuftig fyr/dame…:slight_smile: Jeg har hatt aksjer siden 2016 og en lærer så lenge en lever. Kjøpte Grieg SF og fikk en fin gevinst på de aksjene jeg hadde der og ble med på Nano oppturen på høsten (mot Jul var det vel 2016) . Her sitter jeg fortsatt med mine Nano aksjer som jeg kunne dobbla et par ganger etter dette. Sikkert flere som er i den båten der :slight_smile: Den millionen jeg snakker om er utenom dette, og er penger jeg har tilgjengelig. Dette er ikke lån eller noenting slik (huset er betalt så her er det ingen gjeld i heimen) , men jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre som er fornuftig uten å bare ha dem i banken . Takk for mange svar her på TI, det blir nok en råd med det til slutt :slight_smile:

7 Likes

Tar du et vektet snitt av alle meninger får du sansynligvis et bra resultat til slutt

3 Likes

Større Selskaper - minimum 5 milliarder

Så hvilke typer aksjer skal man se på?
Equinor, Aker, Aker BP, MOWI, Subsea 7, Lerøy, Sparebanker (særlig SR, SMN, Nord-Norge, Østlandet), Bonheur, Pareto Bank, Tomra, Austevoll Seafood. (Eier noen av disse selv)

Hva tenker du om Elkem ?

Elkem ser ut som ett solid selskap, men jeg kan for lite om selskapet og sektoren de opererer i til å si noe spesifikt.

1 Like

Materialer, utsatt for handelskrig / Trump

Svakt marked i kina for silisium og silikon produkt. Svakt marked for stål, svakt marked for biler => svakt marked for aluminium.

Svært god cash posision mot MCAP. Men handles til rabatt av overnevnte grunner.
(er lov å håpe at de bruker kontantene litt aggressivt nå som markedet er svakt :wink:
(her har du litt mye risiko hvis jeg forstod deg riktig)

6 Likes

Det jeg generelt kan si er at du ofte gjør gode kjøp i aksjemarkedet når det er mye “støy” rundt selskaper/regioner/politikk o.l. og de hamres hver dag på dårlige nyheter. Det som er cluet er å finne ut hva som er relevant og hva som ikke er det.
Det er typisk vanskelig å kjøpe når det er tilbud i butikken (aksjemarkedet).

2 Likes

Jeg ville tatt en titt på Photocure og se hva du syns om dem, jeg mener at det er få aksjer som er så «trygge» og samtidig har en så potensiell oppside. Dog her er min horisont 5 år+++ om ikke et oppkjøp skulle komme.

4 Likes

Det er ett veldig relevant spørsmål; hva er din risikoappetitt. Om man ønsker å dobble pengene over natten må man enten handle jalla; eller belåne på kvalitetsselskaper. Bank handles eksempelvis på greie multiplier så lenge norsk økonomi turer å går videre.

@Dunkel hva er tidsperspektivet; hva er din tidshorisont? Hvis en en global finanskrise inntreffer imorgen, hvordan vil du agere. Sitte long når blodet renner i gatene eventuelt akkumulere. Tåler du å se ett 50% fall på porteføljen? Hvis ikke kan du se til en all weather portfolio.

Definerer regler for hvordan du ønsker å handle; og ha ett bevist forhold til risikostyring.

Synes @KickBoxer en gjennomtenkt digresjon! Der du investerte i noe du får bruk for hver eneste dag!!
Om du ønsker eksponering mot eiendom kan man alltid kjøpe REITs

Lykke til!

1 Like

Det finnes knapt nok aksjer som kan kalles lavrisiko i et 1års perspektiv. Knaller børsen ned 30% følger de fleste aksjer med.

5 Likes

Jeg så ett råd i denne tråden som utmerker seg, - Photocure.
Ingen gjeld, null emisjonsrisiko, 90 mill på bok, i ferd med å erobre USA med beste behandling som finnes mot blærekreft. Ingen konkurrenter.
Blærekreft er den 5-6 mest hyppigste kreftformen, men den dyreste. Dette skyldes at pasientene må inn til behandling et par ganger i året, resten av livet.
Inntektene fra USA øker 50%++ i året. Potensialet er milliardinntekter. Verdien i dag er bare litt over 1 mrd. Dagens inntekter er allerede store nok til å forsvare aksjekursen. Men nå investeres alle inntekter tilbake i markedet for å skape fremtidig vekst. Likevel vil de gå overskudd i 2020 og deretter øke eksponentielt.

Dere er herved advart. Gjør dere selv en tjeneste og les dere opp.

3 Likes

Haha ja bank obligasjoner eller photocure :joy::joy::rofl:

4 Likes