Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Verden er syk.

2 Likes

Ai ai for en artig krig

2 Likes

verdt å nevne at den eneste gratis lunsjen man finner er diversifisering =)

1 Like

Du kan jo sjekke aksjekursen om et år eller 2 og se om du fortsatt ler like hjertelig :rofl:

1 Like

Om aksjekursen er 10.000kr om et år. Er rådet fremdeles dårlig… klarer du ikke forstå det er det ikke vits å dra denne diskusjonen lengre :slight_smile:

9 Likes

Folk som dette forstår ikke at rådet vil være dårlig selv om de lykkes, om det så er 3% sannsynlighet for at de slår ballen ut av parken …

2 Likes

Du kan få låne min million og kjøpe Pho . Jeg skal bare ha tilbake 2 mill. Så kan du ta resten av fortjenesten. Men går kursen i 0, skal jeg fortsatt ha 2 mill. Deal ?

6 Likes

OK, du får heller sette millionen til garantert tap på konto. Be my guest :blush:
Du har kanskje hørt om inflasjon og skatt på renter ?
Jeg regner med at formueskatt ikke er aktuelt for deg, men nevner det likevel.
Uansett, du taper !

1 Like

Jeg trenger ikke låne millionen din. Jeg er godt innenfor Topp-100 i Pho og har null gjeld :blush:
Du blir aldri rik uten å ta noe risiko. Du må finne det instrumentet som gir best risk/reward.
Konto = garantert tap
Rentefond/obligasjoner = ca break-even. Blir du rik da ?
Eiendom = For sent. Prisoppgangen er bak oss fordi renta har falt. Kan ikke falle mye mer.

Your choise :rofl:

2 Likes

Sett penga i banken,og bare sitt å vent 3-6 mnd, ett år kanskje.Vent til neste store korreksjon kommer.
Når panikken råder og du leser i alle aviser om alle tragediene.Om folk som må gå fra hus og hjem,tvangssolgt og tapt skjorta,da venter du enda litt til…Så slår du til! Og kjøper aksjer som faen.
Det er dette jeg venter på,så følg mitt råd.Så blir du rik om 2-3 år Kanskje…

1 Like

Det er et godt råd.
Problemet er at det stimuleres så mye verden rundt at det kan bli fortsatt oppgang. (QE)
Dessuten, hvor lenge skal man vente med å kjøpe ?
10%, 20%, 50% ?
Hva skal man kjøpe ?

Hvis det krakker f.eks 50% ville jeg kjøpt indeksfond.

Mange solide,gode likvide aksjer på Oslobørs,som kunne vært gode kjøpskandidater da.
Men personlig tror jeg kun ville kjøpt akser i 1 eller max 2 selskap.
Vanskelig å si hva man ville valgt da… Laks kanskje?

Mine forutsetninger er at du forstår hvorfor vedkommende gir ett dårlig råd, isåfall kan du gjerne svare hvorfor.

Kan du forklare hva du egentlig mener her? Skal ikke uttale meg om det er ett godt eller dårlig råd, men at noen med andre meninger enn seg selv er “folk som dette” må du nesten svare for. Skal du sette andre i bås, så skal jeg sørge for at du havner i min bås også.

5 Likes

Det kommer vel ganske godt frem iløpet av diskusjonen? å anbefale enkeltaksjer som en “sikring” av 1mill med moderat avkastning, ikke akkurat er god risikohåndtering, uavhengig av horisont. Og de som kommer med slike forslag ikke forstår selv hvorfor dette er et dårlig råd.

2 Likes

Det er aldri safe å kjøpe 1 aksje…

2 Likes

Det eneste som er sikkert er døden og skatt.
Hvorfor diversifisere på flere aksjer ?
Da er det bedre å kjøpe indeksfond

1 Like

okei, så om man skal komme med råd så må man som ett minstekrav ha flere alternativer.

Mottatt.

Har telt til 10 nå:)

Skatten er ikke sååå sikker :grin: Buffet sier vell diversifering er for folk som ikke har peiling… det må OP selv bestemme :slight_smile:

1 Like

Kommer vel an på din sparehorisont.
Bedre med få selskaper,mer oversiktlig,lett ut?
Sitter du med mange selskaper,er det som regel noen som ikke presterer.Da blir du sittende i årevis med disse,og må til slutt ta tap,pga du blir drittlei…

1 Like

Tja, er bedre å kjøpe 1 aksje hvor du har full kontroll på selskapet enn 10 selskaper du har null kontroll på.

Såklart kan du ikke sikre deg mot at børsen dør og markedet kollapser. Men det vil påvirke deg om du har 10 aksjer også.

2 Likes