Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Hvis man diversifiserer på 5 eller flere aksjer slår man sjelden indeks uansett. Why bother ?
Med indeks kan man håpe på 8-10% i året på lang sikt. Det er nok til å bli rik på hvis man har mange år igjen å leve.
Hvis du vil bli rik raskt er det ingen andre måter enn å finne et stjerneskudd som er i ferd med å eksplodere.
Mitt tips er Pho :slight_smile:

3 Likes

Og ikke minst,er jo litt gøy når aksjekursene stiger,hvis du har for eksempel 500k i to selskap.
Tusenlappene flyr inn når kursene går…:smile:

Mitt råd er derfor indeksfond hvis du har maaaange år (>10)
Hvis du vil ta mer risiko - lær ALT du kan om et selskap. Nå vet dere hvilket jeg ville valgt :slight_smile:

1 Like

Strengt tatt enig, men la oss inngå et kompromiss og si at du setter deg inn i 2 selskaper, så er den totale risikoen redusert til det halve.

Holdningen min her er vel strengt tatt at må du spørre, så kjøp indexfond og hold deg unna enkelt aksjer. Selv indexfond kan være for risikabelt, men her har trådstarter vært tilbakeholden med hva han egentlig var ute etter.

1 Like

Man har liksom noen valg.

Høyrente i bank. Da får man best 0,5-1% over inflasjon, men man har lav risiko.
Så har man fond med litt mer avkastning og bittelitt mer risk.

Jeg synes index fond er fine, middels risk, lav kostnad og man slipper å gjøre så mye.
alternativt kan man bygge seg en portis med store solide kjedelige selskaper, men da kan man like gjerne ha index fond og risikoen er lavere med index fond.

Jeg personlig er fan smb/smallcap. Mye selskaper der som tjener penger, vokser greit og har lite til ingen gjeld. Minuset er at mange store institusjonelle styrer unna som gjør at det ofte er liten omsetning i aksjen. Fordelen er at mangelen på omsetning i aksjen ofte gir rabatt.

Så vil noen si at det er mer risiko å kjøpe et et mindre selskap enn et stort selskap… jeg vet ikke om jeg er helt enig. Historien er fulle av store selskap som sovnet i timen og døde.

På lang sikt er aldri eiendom dumt, folk må ha en plass å bo, og det blir ikke mer plass. vi kan få et krakk, men i et 40års perspektiv tror jeg ikke noen har tapt noe særlig på eiendom i Norge.

Dog uten å vite risikoprofil, eller avkastningskrav. Så er det vanskelig å gi gode råd. Jeg heier fortsatt på spill sektoren i Norden. Med 11% global vekst ifjor er det fortsatt mye oppeside igjen.

4 Likes

Min erfaring er at Biotech IKKE er noe for uerfarne.
Så mitt råd er IKKE aksjer som Nano,Pci,Pho
En negativ melding og du har tapt 20-30% jeg vet.
Er du på fjellet en uke,kan 50-60% være borte.

1 Like

Det er bedre å kjøpe en aksje som man følger med på og har stålkontroll på og selger når det ser mørkt ut enn å kjøpe ti hvor halvparten går utfor stupet uten at man skjønner hvorfor.

Mitt beste råd hvis man skal være safe er å se an gjeld/cash/cashflow situasjonen og hvis du er usikker på om de vil komme i en situasjon hvor de vil slite med å få lån, eller må kjøre en emisjon, så holder man seg langt unna. Da har du unngått hovedgrunnen til at aksjer går ned 30-99% over natta.

Hvis man har fulgt det rådet, og kan det man driver på med, så er det relativt trygt med en aksje.

3 Likes

Et annet alternativ:
I 2011 kjøpte jeg en boligtomt,ganske sentralt ca 15 min fra en by.
I disse årene siden 2011 har jeg nedbetalt tomta(lånte 60%),Det har lønnt seg.Tomten har nå dobblet seg i verdi.Så nå selger jeg leiligheta som jeg kjøpte samtidig.Den har gått 110% siden 2011.
Nå er bygging av ny enebolig med trippel garasje på gang.Gleder meg til taksten når dette står ferdig.

1 Like

Aldrig feil å kjøpe eiendom:smile:

For andre gang i denne tråden:
TS spør om sikre aksjer, men får flere selskap med enormt utfallsrom i fanget, bitcoin, funcom og alt mulig annet “ræl”. Det er nesten ingen som kommer opp med selskaper som engang er i hovedindeksen. Selv om det ene selskapet faktisk lykkes, så er risikoen enorm.

Det finnes kanskje en håndfull no-brainere på OSE nå. I en av de kjøper du 1,- for 0.60,- uten gjeld.

Men la oss ta for oss en av de som er relativt billige, jeg kommer ikke til å navngi den, men de av dere som kan regne litt og følger med burde klare å finne ut av hvilken det er snakk om:

XX Markedsverdi: 19-20 mrd.
XX Netto Inntjening mNOK: 2016: 1 645 2017: 1 009 2018: 2 299
Aksjepost i konkurrerende virksomhet verdi: 18-19 milliarder
Du får altså inntjeningen til XX tilnærmet “gratis”.

Det er god risk/reward, særlig med tanke på at konkurrende virksomhet er større og veldig solid på alle måter og en av de beste i bransjen på videreforedling.

Jeg er enig med deg under en forutsetning: At den ene aksjen tilbyr en asymmetrisk risk/reward, der det ikke er særlig med nedside. I Photocure, Norwegian eller f. eks Funcom er det mye nedside og de har helt åpenbare spekulative egenskaper.

Man har kontroll på pent lite når selskapet har negativ kontantstrøm, og jeg har god erfaring med det. Jeg hadde flere aksjer som gikk 3-6x etter finanskrisen på veldig kort tid som var giret til himmelen, men har også sett hva det kan forårsake med folk. Nå har jeg riktignok unngått de verste tabbene, men i 2008 var det lite festlig med selskaper som har negativ CF.

Fra et faglig ståsted så er det veldig synd at du tror det er slik. Hva med å faktisk lese faglitteratur?

2 Likes

Blubba, det har vært riktig med eiendom og det er trolig fortsatt riktig med sentrale tomter, MEN :

  • Rentenedgangen (prisoppgang) er bak oss
  • Skattene vris mer mot eiendom og mindre mor børs

Jeg synes det er merkelig at folk girer voldsomt i eiendom uten å nøle. Men å kjøpe aksjer (det er i bedriftene verdiskapingen skjer) det er liksom risiko

1 Like

I 2015 kjøpte jeg Kitron for ca 2,50 og har siden da fått utbetalt 1,46kr pr aksje i utbytte og kursen er i dag 10,36. P/E på Kitron i 2015 var på ca 8-9, i dag er P/E på 13-15. Hadde jeg hatt 200k å kjøpe for, så hadde jeg mao hatt 800k +116k i utbytte. Dette i et “kjedelig” industriselskap. :stuck_out_tongue:

Investerte dessverre bare 30k da og litt etterpå, så sitter med 20k Kitron i dag og ca 180k i samlet gevinst. Har sølt bort litt under halvparten på aksjer som gikk shit. Driver nå å kutter ned på antall aksjer jeg sitter på, så jeg får litt bedre kontroll.

Anyway, hvis jeg skulle investert i noe “sikkert” så hadde jeg investert i en aksje med grei P/E i dag, som har hatt det over tid i en bransje jeg ikke tror vil slite framover. @aksjefokus har et par andre ting man kan se etter, å bare bruke P/E som kriterie er ikke så lurt. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Aksjefokus, å sammenligne seg med Buffett er som å sammenligne seg med Johannes Klæbo i skiløypa.
Det er svært vanskelig å sette sammen en portefølje som slår indeks.
Så hvorfor ikke heller kjøpe indeks ?

Ville vurdert gull slik verden ser ut i dag :thinking:

Aksjefokus, siden du anbefalte en bok på amazon, her er en til du bør lese, om hvorfor du bør kjøpe indeksfond :

Når det gjelder prisoppgang på eiendom,så vil jeg mene at det er ganske naivt å tro at det vil være billigere å kjøpe eiendom om for eksempel 10 år fra nå? Ok…skal innrømme alt kan jo skje men…
Husk den årlige prisstigningen på 2,5-3%( bare der er det jo 25% avkastning) På en investert mill,blir det jo litt da. Husk også et eiendom er et fast aktiva,og attraktivitet for hus og leiligheter vil alltid være høy i Norge,samt lav ligningsverdi tryller vekk formue

1 Like

Det er bare lav ligningsverdi på primærboligen

Alle selskaper har nedeside.

Og det er litt interresant du nevner PHO, funcom og Norwegan.
For det er 3 selskaper med ekstremt ulik nedeside. Selskapet som fremstår som størst spekulaksjonsobjekt og ren lottokuppong er faktisk Norwegian. Men de sliter også med de tingene du nevnte var negative for et selskap, de tjener ikke penger og de har altfor mye gjeld. Skal de unngå enda en blod emmisjon må de ha en JV, så lottokuppongen der er tror man på JV eller Ikke.

I andre enden av skalaen har du jo Funcom, som ikke har gjeld, som tjener penger, risikoen her ligger jo i om de lager spill som markedet vil ha, men selskapet har jo faktisk penger til å lage et par spill ingen vil ha før de evt får et problem.

PHO synes jeg er vanskelig å plassere, jeg føler liksom de aldri får det til, de bruker mye penger uten at det gir veldig mye mer salg. Så har du Hansson, han liker jeg ikke og styrer somregel langt unna alt han driver med.

4 Likes

Ja helt rett,men fyren her hadde jo kun 1 mill.
Det beste for folk uten erfaring med handel på børs vil fortsatt være.Sett de i banken eller kjøp eiendom:smiley:

Hvis du vil lære mer om hvordan tjene penger over lengre sikt (spoiler alert: indeksfond), bør du sjekke ut denne boken:

image

Jeg skrev også om hva jeg fikk ut av den i Insiderguide #4: Slik blir du rik :slight_smile:

7 Likes