Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Litt enig, men ikke lett å spare 1 mill.

Som Christian sa lenger oppe er Kitron et veldig godt valg hvis du vil plassere det i aksjer. Du vil finne svært få investorer som vil tale imot den anbefalingen. Gå inn på nettsiden deres å les. En fin måte å bli kjent med selskapet og ledelsen er å se deres webcasts fra rapportene. Da blir man servert informasjon og får et inntrykk av ledelsen. Man finner de sammen med rapportene på siden deres.

1 Like

Spørsmålet er vel hvordan man definerer “kjedelige” investeringer. Jeg tenker jo på Kitron som en kjedelig investering, men er vel den aksjen jeg har hatt som har vært mest moro å eie. I utgangspunktet, så tenker jeg at de bare burde gå opp 10-15% i året hvis alt går bra, men samtidig så får man jo fort 5% i utbytte også, så da er man på 15-20%, og dobler man pengene sine ca hvert 4. år. Det er ikke kjedelig. :slight_smile:

3 Likes

Spennende tråd med mange gode skribenter med erfaring fra investorverden. Likevel slutter jeg ikke å forundres over at mange fortsatt vurderer PHO som en “binær biotekaksje i utviklingsfasen med max 10% sjanse for suksess”. Les dere opp, og se at dere kunne ikke vært lengre fra sannheten. Rådet er absolutt innafor når man ser hva TS etterspør.

5 Likes

Ettersom mailen fra pdx spurte hva jeg ville gjort. Halvparten i noe trygt kjedelig som equinor. Resten i høyrisko/lotto, også kalt krypto :stuck_out_tongue:
Fasit for meg er jo ingenting i aksjer eller sparekonto, men alt i en enkelt krypto. Og det er ikke en liten sum kan man si. Men det skal rebalanseres asap da :slight_smile:
Anbefaler absolutt ikke min taktikk, om det så ender bra.

Hvis du har problemer med å plassere penger for fremtiden så begynn å spar til egen pensjon. Storebrand ekstrapensjon er ett godt produkt. Der bestemmer du selv hvor stor risiko du vil ha på sparingen og du kan også ta ut beløpet om du ombestemmer deg og ikke vil bli gammel :smile:

1 Like

Bitcoin. Er allerede på en opptrend og neste halvering er i mai neste år, pumper hardt rett etter hver gang. Men man må ha nerver av stål fordi det er store svingninger i det markedet.

Investert den i cannabis industrien i Michigan

Kjøp QEC, da har du snart 2-3 millioner på konto:)

Evt så taper du alt og får 280 000 igjen på skatten :crazy_face:

2 Likes

Enig med deg dersom du har særlige preferanser for denne aksjen, men for vanlige investorer mener jeg det blir helt feil, dersom ikke målet er å få 1000% eller ingenting.
Mener det er bedre å ikke ha alle eggene i samme kurv, en har da anledning å kjøpe billig og selge dyrere. Dersom du klarer å slå indeksen med 0,25% pr uke blir dette 13 % i løpet av 1 år.
Indeksfond i dag mener jeg blir helt feil da det er mye større sjanse for at indeksen går ned eller sideveis. En får med andre ord ikke betalt for risikoen, i tillegg tar det mye lenger tid å komme seg ut dersom en skulle ønske det.
Ulempen med å ha mange aksjer er at det tar mer tid og en må ha en klar strategi. Første bud hos meg er at ingen aksje får være mer enn 10% uten at dette er nøye vurdert, i tillegg må en av å til få ut noen råtne epler.:smiley:

1 Like

De aller fleste taper mot indeks. Men hvis du mener at du kan slå indeks, hvorfor ikke trade indeksen ? F.eks swingtrading.
Det tar ikke lenger tid å komme seg ut av indeks, det tar kortere tid. Utsteder av indeks (DNB / Handelsbanken - OBXEDNB / EXACTOBX) plikter å stille med både kjøper og selger til enhver tid. Dvs du kan alltid komme deg ut på sekundet. Det kan du ikke i lite likvide aksjer, spesielt når det krakker,

1 Like

Alltid vanskelig å gi noe fornuftig råd, men i det korte bildet er det vel olje og våpen som får godt betalt. Mat må også alle ha. AkerBp, Equinor, kitron, orkla osv.

Uansett så er det selskaper med utbytte som bør være tingen. Kjøper du feks Akerbp nå så tar det vel 12-13 år før utbyttet har dekket investeringen. Alt etterpå er gratis :slight_smile:

Jeg har min klare strategi som jeg har kommet fram til og er fornøyd med den. Hittil i år er min aksjeportefølje opp 16,5% mot OSEBX 7,5%.
Fornøyd med det.

1 Like

Lagt alt i PCIB for min del.

Derfor du kaller deg «Amatøren» :wink:

1 Like

Samme her!

1 Like

Jepp, Alt inn i Pcib.

1 Like

Ref epost, eposten og trådstart er vel litt forskjellig. Uansett syns jeg det blir vanskelig å dumt å gi tips og råd basert på så lite informasjon. Jeg har “lekt” litt på børsen de siste 20 årene med ymse resultat. Dog de siste 4-5 årene har jeg jobbet litt mer med å bygge opp en portefølje. Det er ikke slik at jeg plutselig hadde 1 mill å plassere, men jeg har stadig økt og tilført mer.

Jeg er i en slik situasjon at jeg kan leve fint med å tape store deler av investeringen, selv om det selvfølgelig hadde vært en kjip dag. Det er ikke moro å se at porteføljen plutselig mista 150K i verdi i løpet av en dag, det har skjedd. Men jeg tenker også at skal man ha høy gevinst må man også ta risiko.

ca 50-60% av det jeg har investert beløp har jeg i tillegg på plasseringskonto ved siden av.
Investeringene i porteføljen består av følgende
ca 15% internasjonalt indexfond
ca 15% norsk indeksfond
ca 50% høyrisiko biotech (Pcib, Trvx, Nano)
ca 15% lavrisiko biotech (Pho)
ca 5% stabil utbyttemaskin (Kit)

Indeksfondene sparer jeg månedlig for å utjevne risiko når det går opp og ned, over tid skal dette gi ett vesentlig bedre resultat enn bank. Å sette 1 mill rett i fond øker risikoen kraftig. Aksjer er kjøpt over hele perioden.

På tross av krisestemning i Biotech siste året har porteføljen fortsatt en avkastning på ca 40% (i stor grad på grunn av pcib, pho og kit) - Jeg er ikke trader, jeg investerer i selskap og venter på resultat.

Jeg lærer fortsatt litt om børsen hele tiden, dette er bare en liten hobby.

12 Likes

Hvordan?