Ikke tenk på deg selv, har du barn ? Fordel pengene på barna å sett dei i fond, kidsa har mer behov for gryna når dei trer inn i voksen verden enn det du har
Jeg tenker jo til en hvis grad barn har nytte av å leve et år eller tre som fattig student, så kan man heller hjelpe dem etter at de har lært seg å leve på lite penger. Mao, behold pengene på egen konto.
samme sier eg Christian,eldste som blir 18 nå og ntnu neste år.
stipend og studielån må holde, så kanskje eg hjelper med lånesaldoen når du er ferdig utdannet sier eg, falt ikke i god jord, trodde vel det skulle bli herrens glade dager med bidrag men den gang ei
Og da er det vel egentlig ikke studielånet man burde hjelpe med, men egenkapital til boligkjøp, studielånet har jo bedre vilkår enn man får på hva som helst ellers av lån
ja, det er sant + det er personlig, kan ikke arves i værste fall. (synes eg å huske selv om det er lenge siden eg var borti det )
Halvparten i globalt indeksfond og resten på sparekonto inntil krakket kommer. Da får man med seg stigningen fremover og står samtidig klar med mer midler å kaste inn.
I tillegg kan man selge unna og gå all cash hvis man føler på seg at krakket er nært forestående, men dette kan sikkert ta sin tid. Det er litt for mange som venter på en korreksjon til at det faktisk skjer med det første sannsynligvis, for å få et skikkelig krasj så må majoriteten ta feil og være i euforisk ‘to the moon’ stemning…
Joda forsåvidt enig, eg mente ikke at dei skulle få tilgang på pengene på 18 årsdagen for så å ta ett år på Ibiza med høy party faktor, men til f.els en hjelpende hånd inn i boligmarkedet, eller andre fornuftige formål.
Helt klart viktig at alle får smake på det å trang konto så man får lære seg viktigheten av å være rasjonelle.
Poenget mitt er at veldig mangen gamle gubber sitter med madrassen full av peng, til ingen nytte, menst barna ( og da godt voksne også), sliter med høy gjeldsgrad.
Arv en million når man er 20-30-40 eller når man er blitt 60-70 selv liksom ?
Vent til det er blod i gatene selv for relativt sikre case og bruk millionen som feiebrett
Eventuelt indeksfond med 900k og 100k i høyrisiko. Selv ville jeg oppgradert boforhold litt, kanskje pusse opp badet?
En annen ting en bør tenke på er at dersom barna er formuende vil det meste av stipend de mottar bli omgjort til lån.
Ett annet poeng en bør tenke på er vergemålsloven (for tiden under endring)
Forvaltning av midler
Når en mindreårig persons midler utgjør mer enn 2G (folketrygdens grunnbeløp) kan fylkesmannen bli involvert i forvaltningen av midlene. Pr. 1. mai 2017 tilsvarer dette 187 268 kroner- Det er den samlede verdien av barnets midler som er avgjørende.
Midler som forvaltes av fylkesmannen, skal plasseres på konto i bank. Det er ikke anledning til å spare i fond eller liknende. Dette følger av vergemålsloven.
Høres bedre ut å bare opprette kontoer i eget navn og gi kontoene navn barn1, barn2, osv
Synes det er en god ting å legge til barnebarna med en god slump i testamentet (dette blir en del år til for min del), da barnebarna gjerne er i etableringsfasen når man selv stryker med.
Jeg har ett månedlig beløp som går inn på konto mrk med deres navn da det er ganske lenge til de er ferdig med utdannelse. Stoler mer på foreldrene enn fylkesmannen dersom jeg tar kvelden i morgen.
Dette her ble en ganske så fin tråd , med mange gode tips og råd. Endel av rådene kan man vel enkelt feie under teppet men generelt mange gode innspill fra flere her.
Til dere som har snakket så varmt om Kitron ! Her må dere holde igjen kursen ,så jeg får lest meg litt opp…
Takker nok engang .
Jeg har solgt noe, så hjalp litt til, men ikke nok. Er litt gnien på resten av aksjene
Dette var et veldig godt spørsmål.
Først og fremst er dette er en subjektiv betraktning. Det avhenger av helt egen analyse, og den kan avvike stort fra konsensus. Jeg foretrekker å snu problemstillingen, for å bare utelukke de som åpenbart ikke er kjedelige, det er en mye lettere teknikk å benytte. Du kan iallfall starte med å se på balansen og historisk inntjening. Om det er asset-heavy, så må du se på historisk prising på f. eks båtene/riggene o.l.
Aksjemarkedet fungerer for alle praktiske formål tilnærmet likt som veddeløpsbanen (pari-mutuel system). Selv en idiot forstår at den raskeste og letteste hesten sannsynligvis vinner, men det er langt fra åpenbart hva som er det beste statistiske valget mellom den raskeste og en tregere og tyngre hest om oddsen er 3:1 og 100:1.I aksjemarkedet og på veddeløpsbanen ønsker du å sette dine veddemål når oddsen er i din favør. Du finner typisk gode odds i selskaper som er gjennom finansielle utfordringer, svakt marked, sykliske industrier og liknende.
Problemet her inne er at majoriteten utelukket velger hester (aksjer) med odds på 100:1 -1000:1.
Det er ikke “kjedelig” og det virker som flere her inne er både lykkejegere og søker spenning. Det er ikke noe galt i å ha litt av det per se, men det er et problem når hele porteføljen ser ut som ett gigantisk flakslodd…
En generell betraktning etter ganske mange år på børs er at du finner svært sjeldent virkelig billige aksjer med tilfredsstillende odds, hvor det er en hel menighet som er forelsket de. Kitron er det få som bryr seg om, det er første tikk i boksen.
Funcom tråden derimot ser ut som en eneste stor pil-grims ferd.
I Norge så er dette et problem på børs, de aller fleste lotto-aksjene er rett og slett bare altfor populære, som gjør at det ikke er åpenbart om oddsen er faktisk er god nok disse stedene. (Prising).
De samme aksjene blir også nevnt hver gang bidige gang disse trådene dukker opp, som er med jevne mellomrom. NAS kan jeg benytte muligheten til å fraråde folk i dette forumet. Det holder at predikantene i menigheten som skal pushe Funcom, PCIB, Bitcoin. At folk her inne ikke faktisk følger litt mer på Røkke, JF, Fredly, Siem, Trøim, Tvenge og flere er for meg helt irrasjonelt, common sense isn’t common… De som har generert verdier tidligere, gjør det typisk igjen. Det er kjedelig å traust. Funcom har ikke akkurat generert stort, selv om man ikke skal undervurdere hva som skjer i et selskap om de går fra crap til semi-crap.
Det er en overveiende stor andel kamikaze-piloter i dette forumet, som gambler med sine egne penger uten grunnleggende forståelse for risikostyring og porteføljekonstruksjon/teori.
De forelsker seg i Funcom, og dytter hele butikken på som en eller annen løs kanon på dekk.
Til info så er de største KIT tilhengerene på TI også noen av de som har fulgt og investert i Funcom lengst. Så kan du spørre deg hvorfor noen som kjøper en såå kjedelig aksje som KIT kjøper en så “spekulativ” aksje som Funcom. Mitt tips er at de muligens har skjønt spillbransjen og at de klarer å regne på fremtidige inntekter i prosjekter som ikke enda er lansert.
Dette er ett innlegg du burde lese flere ganger. Jeg klarte altså ikke engang å poste innlegget før du begynte å svare på det. Spesielt. På meg virker det ikke som du har ønsker om å lære noe som helst om aksjer, finans og grunnleggende teori, det er i og for seg helt fair, men da burde du kanskje ikke holde på med det?
Jeg er ikke opptatt av Funcom isolert sett, men risikoen som folk utsetter hele sin portefølje for. Jeg er optimistisk på vegne av gaming, men det er langt i fra opplagt at Funcom blir en vinner.
Om du ønsker være en kamikaze pilot er helt greit, men risikoen du har i dette ene caset er formidabel!
Jeg leste innlegget ditt mellom 2 og 3 redigering, ser at du nå er oppe i 4 redigering. Til å ikke være opptatt av gaming så bruker du mye Funcom som eksempel. Jeg tror alle vet a det å kjøpe 1 aksje fremfor et fond som dekker en sektor alltid vil være mer risiko.
Å påstå at risikoen i Funcom er formidabel vitner om to ting. 1 du kan ikke spillbransjen og du følger ikke Funcom. Og det er helt greit. Ønsker man eksponering mot spillbransjen finnes det 2 veldig bra Nordiske fond som har veldig god trackrecord. ( Begge er investert i Funcom).
Du kan jo gjerne utdype hvorfor du mener risikoen i Funcom er “formidabel”.
Kanskje herr @aksjefokus bør komme ned fra den hvite hesten sin og innrømme at han har langt ifra så peiling som han påberoper seg. Når du hauser nas mens du sitter på første rad på vei til helvete så er det kanskje greit å jekke seg litt ned. Hvordan ser snittet ut i nas om dagen? Minus typ 95 prosent?
Jeg vil anbefale ts å sette seg ned, finne 10 aksjer som du synes ser interessant ut. Les, studer, se på historikk. Har du utdannelse eller noe innenfor en gren som gir deg unik kunnskap om en sektor så bruk den for hva det er verdt.
Jeg personlig er for det meste kun inne i Funcom og trader den men har gjort gode penger i nano, pcib, gig, axa og en haug med andre aksjer. Snitt deg rolig inn og behold 30 prosent i cash i tilfelle gode kjøpsanledninger dukker opp.