Jeg ville faktisk bare stoppet der, du har fått en bekreftelse på at selskapet kan være glemt. Da er det bare å starte å gjøre alt analyse arbeidet som man må legge ned.
Når det gjelder porteføljeteori og allokering så er det noe av det mest krevende og soleklart undervurderte i aksjemarkedet. Det er typisk her folk uten finansiell bakgrunn går på blundere, som kan være ødeleggende for hele porteføljen. Jeg er åpenbart optimistisk med flere enkelt aksjer i egen portefølje, men jeg skulle vært helt ekstremt sikker før jeg hadde allokert mer enn 50% i en posisjon. Jeg har opplevd 2008 og aksjer kan falle mye mer enn du tror er mulig. Du får en helt annen respekt for markedet med den erfaringen.
Når Fredly kjøpte Bank Norwegian omtalte han det som “risikofritt”. Helt uten risiko var det ikke, men den var nok veldig begrenset jamført med sannsynlighet for utfall på oppsiden. Allikevel allokerte han antageligvis rundt 20%. Jeg vil nesten anta at han og flere av de større potensielt bruker “Kelly-Kriteriet” eller f. eks en 50% av forslaget til Kelly.
La oss bare ta ett eksempel med en fiktiv case:
Edit: liten blunder i formelen.
Formel:
Det er helt essensielt å ikke gå på for store smeller, for man kommer til å bomme i aksjemarkedet.
Alle vil gjøre det. Forhåpentligvis treffer man mest, men med færre aksjer så øker den statistiske variansen.