Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva gjør man med 1 mill kr?

Tror du burde sjekke tallene dine en gang til?

Funcom har de siden 2018Q2 kun levert mindre titler og DLC-er, og har fortsatt klart å levere positive tall. Det er samtidig som de har to store prosjekter under utvikling, begge med levering i 2020. PE er forventet å gå opp inntil kvartalet hvor det første av disse er levert.

Funcom blir nok av mange, som har tapt penger (ca 1 mrd), skydd som pesten. Problemer er jo at ting er snudd rundt der og ting faktisk ikke er som før. Mao, selskapet er, på tross av mye oppmerksomhet i mine øyne fortsatt feilpriset.

Nå vil nok @anon80503862 arrestere meg her, for hvis man bare studerer kvartalstallene vs kurs, så er det en viss korrelasjon, så den typen fundamental analyse viser jo at jeg tar feil, men poenget mitt er at jeg mener oddsen for at Funcom faktisk lykkes bra i 2020 ikke er skikkelig regnet inn. Horisonten for investorene i Funcom er for kort.

Nå er jo det å ha oddsen i sin favør ikke noen garanti for suksess, så litt risikohåndtering er ikke dumt. :slight_smile:

1 Like

Jeg har ikke frarådet noen akkurat disse aksjene spesifikt, da må jeg be deg lese mine innlegg om igjen. Det er en himla forskjell på 5-15% med morro, og 100% allokering (+ giring for de som har det). Jeg har ekstremt troen på 1-2 case i min portefølje, men som sagt: Det kunne ikke falt meg inn å dytte i nærheten av 60-100% i det. Jeg har fortsatt traumer fra 2008.

Det var faktisk én aksje jeg faktisk frarådet og det var NAS, på grunn av det ekstreme utfallsrommet og det ville vært særdeles uheldig om noen unge spirer skulle finne ut at de skal allokere en vesentlig del av porteføljen i den største lotto-billetten på OSE.

3 Likes

Yahoo er ofte on-point, men den svenske siden er ubrukelig. Jeg stoler KUN på Reuters, Bloomberg og egne excel ark.

Veldig pen margin. og gjeldfritt. Jeg kommer til å følge med litt bedre fremover.

3 Likes

Yahoo har feil tall, du kan sjekke funcom.com for de riktige hvis du ikke stoler på børsdata.

Er det feil eller er det forde de bruker TTM ?

Dataene til yahoo er feil, børsdata bruker også TTM. :slight_smile:

Jeg har ikke dobbeltsjekket tallene til børsdata her, så det kan vel være noen små avvik der, men jeg er helt sikker på at P/E 155 er riv ruskende galt. :wink:

EPS $0,09 (8.5*0,76) - Dilluted 0.08, men følger ikke selskapet nok til å vite hva de har justert for.
Kurs: 14,83
P/E: 19,5

4 Likes

Risikoen eller oppesiden er når man velger å gå inn iforhold til 2020 lanseringene.

Foreløpig har ingen utenfor Funcom sett Coop shooteren. Så de som kjøper nå gambler på at det blir bra. Når vi får første bilder og ingame filmer fra spillet vil kursen fort stige evt falle. Da har man jo mer fasitt.

2 Likes

Hadde ikke du inngang på rundt 190 orginalt i NAS ref en eldre post i NAS tråden.

Juster for emisjon, så kommer du ned på 81-83 ish.
Har etter dette hatt noen handler med en kirurgisk presisjon, og netto økt eksponering på 33,-

Nå begynner det å bli sent og jeg er trøtt, men det ser ut som Q1 på børsdata sier 60 mill i overskudd.

Q1 2019: $110 000 (EPS jeg postet var for hele 2018)
Q1 2018: $-1 172 00

Ja, det er jeg.

1 Like

nok en funcom tråd :sleepy:

7 Likes

Good!

Tenker det alltid er greit å få ned gjelden, selv om rentene er lave og nok forblir det på sikt. Å sitte med stor gjeld for så å potensielt tape penger i markedet er ikke lurt. Heller lite gjeld og noen kroner på bok (evt. lav belåning) man kan jobbe med, enn å sitte syltet ned og leke mini-spetalen. :wink:

2 Likes

Vet ikke om dette direkte er svar på trådstarters spørsmål, men hvis du plasserer en million kroner i indexfond så skal du vel ifølge handlingsregelen kunne ta ut 4% (3%?) pr år uten at pengene blir mindre verdt. Du har dermed 30-40.000 kr ekstra du kan bruke pr år resten av din levetid. Kan gjøre at du får en finere ferie et år og ny sofa og TV neste år f.eks.

3 Likes

1 - Man må tenke langsiktig (>5 år)
2 - Man kan f.eks ta opp 50% lån av max
3 - Dersom børsen krakker låner man opp til max, all-inn i indeks.

Krakker indeks, blir det stopp på billig likviditet.
Ellers selvfølgelig enig i teorien.

1 Like