Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Joda, men synes du har kommet langt. Husker i gode gamle dager når du kjøpte Nano aksjer med kredittkort :see_no_evil:

11 Likes

Du er overdreven mistenksom, og glemmer lett at jeg aldri har vært anonym i løpet av de 20 årene jg har skrevet under samme nick på diverse fora. Du tror kanskje at jeg ofrer min lenge opparbeidede kredibilitet for å selge en håndfull aksjer (som uansett snart vil være verdt det tidobbelte)?

Angående hvor mange aksjer som fremgår av oversikter så må man for det første ta høyde for at det kan foreligge forskjellige former for avtaler om aksjeoverdragelser som ikke er registrert. Skal man øke antallet aksjer kan det lønne seg å være litt kreativ i unoterte aksjer.

Ikke minst er dette foreldede tall, og min reelle andel i selskapet har økt betraktelig etter dette, og nærmer seg faktisk 20%.

Legger du sammen min direkte eierandel i KAIS og min indirekte eierandel gjennom holdingselskapet KSS ender du opp med 15,5 % allerede på dette tidspunktet.

Dessverre for dem så trodde de fleste av de andre aksjonærene at dette måtte være for godt til å være sant, selv om ingen kunne komme opp med gode argumenter for hvordan det kunne mislykkes. Hvem ønsker ikke abonnement på en tjeneste som gir dem drivstoffbesparelser og andre besparelser som langt overgår abonnementsprisen, og som i tillegg har den opprinnelige sikkerhetsgevinsten i bunnen.

Som følge av denne ubegrunnede skepsis kunne jeg alltid øke min andel i selskapet ved emisjonene fordi mange enten ikke tegnet seg i det hele tatt eller unnlot å overtegne. Betegnende nok var det ved siste emisjon 2000% overtegning, så det toget for å kunne sikre seg ekstra aksjer har forlengst gått.

Så moralen man kan trekke ut av dette er at det er forskjell på “sunn skepsis” og “blind skepsis”.

1 Like

Ser at det har kommet litt oppklaring her mens jeg skrev mitt innlegg. Ihvertfall noen som ser forbi nesetippen.

Flaks er kanskje den viktigste faktoren i dette bildet, men for å kunne ha flaks må man posisjonere seg for å gjøre det mulig å ha flaks. Er man høyt belånt og har en tendens til å satse mye på enkeltaksjer så er det nesten uunngåelig at det blir en berg- og dalbane. Har hatt en god del innertiere. f.eks. Opticom fra 32 kr til 2500 (solgte ikke på topp, men sikret meg 1700). Ble pløyd inn i CRU, hvor jeg på to tidspunkt hadde en veldig fortjeneste inne (hadde i tillegg 16 milllioner i lån). Solgte dessverre ikke, og endte opp med et fall på 35 mill fra toppen, og mistet hele Opc-gevinsten. Men glad for at jeg fikk 14 mill i fremførbart underskudd på skatten.

NANO skiller seg også ut fra mengden, da jeg gikk “all in” mellom 12 og 13 kr. Tok dessverre ikke gevinst denne gangen heller, men har fortsatt godt håp om at dette vil ende opp som en god investering. Har også tro på at min andre investering på børsen, PCIB, men er klar over at den fort kan slå begge veier.

I en tidlig fase var KAIS ren flaks og tilfeldigheter. Avtalte i sin tid salg av alle min aksjer i KSS til en medaksjonær. Heldigvis trakk han seg fra avtalen dagen etter, og jeg protesterte ikke. Men langt oftere enn motsatt er det nettopp flaks og det å være på riktig sted til riktig tid som er nøkkelen til at et stjerneskudd kan bli født. For KAIS er det det siste tiårets aksellererende teknologiske utvikling som har gitt Dynatron-systemet muligheter som verken oppfinneren eller andre kunne drømme om da oppfinnelsen ble gjort. Og dette gjelder både systemets effektivitet og muligheten til å distribuere tjenesten sømløst til hele verden (ved at den legges inn i eksisterende datapakker som forsyner flyene med informasjon som bl.a. værmeldinger).

Kan tråden holdes til tema, som er gjeld. personlig gjeld.

Så kan man prøve å pitche selskaper i andre tråder.

4 Likes

Selskapet har tilogmed egen tråd her på forumet :slight_smile:

Forøvrig vil jeg anbefale alle å være varsom, se på regnskapet og lese seg opp om dette er et selskap av interesse.

Temaet er riktignok gjeld, noe jeg har mer av enn de fleste, Da er det jo verdt å nevne at det finnes en svært god grunn til at jeg med vidåpne øyne har påført meg selv denne gjelden, og for mange kan det jo være like interessant å få vite hvordan man kan bli kvitt gjelden som å utbrodere den.

1 Like

Hvilke fleksible banker anbefales om man ønsker høyere lån for finansiering av bolig nr 2 med sikkerhet i inntekt/bolig 2/bsu og aksjepost.

Ønsker forøvrig ikke å måtte realisere aksjeposter osv bare vise til de som sikkerhet.

1 Like

Det har gått ca 7 måneder siden jeg skrev dette i svar til deg @holmes. Nå er jeg i ferd med å nedbetale en del gjeld. Årsaken er at jeg ønsker å redusere risiko. Siden jeg skrev posten over har jeg ikke vært mer enn 50% eksponert, så i praksis har jeg betalt unødvendig høye rentekostnader. I løpet av mine 5 år på børsen har jeg skjønt at å være all-in på børsen ikke er noe jeg ønsker. Hvert fall ikke akkurat nå. Og dermed trenger jeg ikke ha disse pengene tilgjengelig på investeringskonto.

Er enig med poengene til @Christian fra denne posten.

3 Likes

Jeg går tydeligvis for alternativ 1 her… :joy:

2 Likes

Jeg ønsker å ta middels til høy risiko med de pengene jeg har på børs. Forskjellen er at jeg ikke ønsker å ha alle pengene mine på børs.

2 Likes

Noen her inne som har erfaring med rammelån?

De er vel typisk 0,1% - 0,2% dyrere enn vanlige lån?

De er dyrere, men du slipper å ringe banken for å be om mer penger.

Det jeg har gjort er at Banken min har en panteobligasjon som dekker ca 100% av verdien på boligen. Som betyr at om jeg ønsker å låne mer penger… er det bare å ringe dem å signere et papir digitalt. Sparer litt renter på det, og det er rimelig kurrant å få fatt i mer penger ved behov.

1 Like

Og hvis man har et boliglån som man har betalt ned på i et par år, så holder sikkert den lånerammen man hadde når lånet var nytt.

Jeg fikk samme rente på rammelån som vanlig lån, nominell 2,19%. Vet egentlig ikke hvorfor, og har ikke klaget på det. :stuck_out_tongue:

I praksis så trenger du ikke ha en kapitalbuffer om du har rammelån, betal ned alt som er igjen ved månedslutt, ta ut av rammen om du går i minus.

Fordel å ha en viss disiplin på pengebruken;)

1 Like

De tjener mer på at du har et større lån, så hvis de ser på deg som en trygg betaler, så er det win-win for begge parter.

Har du den renta enda?

for DNB gir “gode” kunder 2,94 nå.

Jeg har DNB, og har akkurat blitt satt opp fra 2,35% til 2,55%

1 Like

Har visst det, settes opp til 2,44 % 29. nov.

1 Like