Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Yup, jeg fyller 34 i år, men DNB(og snart alle andre) har sluttet med høy rente etter endt BSU sparing, så da blir det å betale ned. Blir vel da ca 11år igjen, så 44år å gjeldfri, høres fint ut!

Kjenner jeg meg selv rett, så blir det vel noe oppussing/påbygg som slår beina under disse planene.

Personlig har jeg kjørt 50% ekstra cash på lånet og 50% ekstra cash i aksjer.

Du får vel god rente til og med bursdagen du fyller 34?

Sbanken ser ut til å ha satt grensen for når man får redusert renten ved 36 år.
https://sbanken.no/spare/bsu/
image

@Hod sbanken kan jo være et alternativ for 2 år da.

1 Like

Oi, det viste jeg ikke. Ser slik ut! Jaja, godt å komme under en mill :sweat_smile:

Lurer på hvorfor ingen er oppmerksom på gjensidige bank - de lar en fortsette med høy bsu rente etter fylt 34 år - pr idag har de ingen alders grense for lavere rente :slight_smile:

2 Likes

Nei er noen som ikke har innført det enda. Så Gjensidige er i dag et alternativ ja. Dog tror jeg egentlig ikke det varere så lenge for de er jo en del av Nordea og de har innført 34 års grensen.
Men lov å håpe selvsagt. :slight_smile:
Min samboer gidder ikke å styre med dette og etter 2 flyttinger allerede gidder nok ikke jeg å gjøre det for henne lenger heller så velger nok den enkle løsningen å bruke de på lånet. Men noen lapper kan folk fortsatt loppe noen banker for ja :slight_smile:

Spurte Gjensidige og de tilbyr høy rente, men kun dersom man oppretter/flytter kontoen til dem før man er 34 år. Jeg har i Sbanken per nå, men tror ikke jeg gidder mer jeg heller. Får betale ned litt lån :slight_smile:

2 Likes

Er jo ikke mange kronene forskjell.

Nei store summer er det ikke men har man full BSU (300k) og beste rente (4,3%), samt beste rente på lån så kan man jo ende opp med drøye 5k i året før skatt. Så litt er det jo potensielt.
Utgjort kun ca 2000 i året for min samboer da. Før de begynte å stramme inn var det jo veldig lettjente penger.

3 Likes

Jeg har foreløpig ingen problemer med å flytte BSU til gjensidige bank, selv om jeg er over 34. Flytting påbegynt for et par dager etter korrespondanse med kundebehandler via nettbank.

1 Like

4 000’ i boliglån, 900’ til lånekassen samlet på meg og min fru i en alder av 28. Har belånt i underkant av 5x inntekt med 15% EK. Heldigvis har vi en i kjellern som betaler rentene.

4 Likes

Flere burde hatt noen i kjelleren til å betale renter. :smiley:

3 Likes

2.3 MNOK boliglån samlet med kona.
2.62% effektiv rente

1 Like

Josef Fritzl betaler vel rentene nå etter å ha hatt noen i kjelleren…

Har belåning(fastrente 2,5%) på 20-25% på leiligheten, men vurderer å øke det etterhvert. Lønna er ikke veldig høy, men har ganske lave utgifter.

Nærmer meg 40 år, så håpet er å kunne få høyere avkastning enn lånerenten og utnytte rentersrente-effekten i tillegg slik at når lånet er betalt ned kan jeg ha litt valgfrihet når man blir gammel og sliten.

4 Likes

Ting som genererer avkastning

Bikket under 2 mill i huslån, men økte det med noen hundre K for å bunkre opp aksjer :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

3 Likes

Har 1.3 mill i boliglån. Verdi på kåken er 9 mill. Har 1.44% effektiv rente på lånet i Bulder bank.

Fun fact: I halve 2020 hadde jeg 1.44% lånerente i Bulder bank og 2.2% innskuddsrente i Svea bank. Var happy med det.

5 Likes

Kjøpte nettopp en ny leilighet og min del av gjelda er 2 mil, med 1.81% rente. Har også studielån så totalt 2,35 gjeld. Men hvem vet kjangse man plutselig blir feil oppring fra norsk tipping en av disse dagene og kan sette en 0 på gjeld posisjonen? :stuck_out_tongue:

1 Like