Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

elektro -> allmen påbyggning -> bachelor økonomi -> MBA.
Jobbet mesteparten av tiden innenfor regnskap i noen av norges største firma.

Pokker jeg er kjedelig.

8 Likes

Men jeg tror det er litt vanskeligere å gjøre den reisen i dag, men du har tross alt vist innsats utenom skole - og innsats må til uansett.

1 Like

Tja, jeg er bare 33 da.

Så det er ikke sååå vanskelig. Utfordringen idag er at man må ha store kunnskaper om mange fagfelt, spesielt om man skal gjøre det skarpt i IT. Og det lærer man ikke på skolen.

3 Likes

Helt enig, jeg vil si at stå-på vilje er det som skal til for å gjøre det bra i arbeidslivet, enten for seg selv eller i et firma. Det gjelder minst like mye nå som for 10 - 20 - 30 år siden. Selvfølgelig, du kan ikke bare jobbe hardt, men du må gjøre det med et mål for forbedring. :slight_smile:

2 Likes

Innsats og innstiling er noe av det viktigste :slight_smile:

2 Likes

35 her.

Jeg sier ikke at det er umulig, men de fleste bedrifter har en del formelle krav som har blitt tydeligere med årene. Men jeg er helt enig, man kan klare mye utenom skolesystemet, men man er avhengig av å være god til å lære, finne ut av saker og stå på.

2 Likes

Jeg har veldig tro på å være smidig, ha innsats og være ydmyk. Jeg ville heller ansette en person med rett innstilling som tydelig var egnet for en stilling, fremfor en “skolert” man kan se på 500 meters hold ikke passer inn.

3 Likes

Bare fagbrev her også.
Nå prosjektleder i et selskap med milliard omsetning.
Født på slutten av 70 tallet.

Jobbet meg opp. :slightly_smiling_face:

6 Likes

Sov meg gjennom vgs, drakk og festet meg gjennom de tre første årene på jussen. Tok master og tok den første jobben jeg fikk for å holde de økonomiske hjulene i gang. I begynnelsen av karrieren og slutten av tyve-årene. Foreløpig er jeg ikke helt overbevist om at utdanning lønte seg så mye som min far påsto.

6 Likes

Helt klart lettere tilbake i tid det å fondet gode jobber uten formel utdanning, nå er det krav til alt, å det skal dokumenteres.
Tror nok folk som kommer etter oss, vil måtte kjempe mer for gode jobber enn det som tidligere har vert tilfellet.

Så vil det så klart være enkelte som klare å komme seg frem med ståpåvilje uten utdanning, men tror det blir lengre mellom hvert tilfelle.

Ser bare i bransjen eg er, anleggsbransjen, der kunne alla som ikke gadd å gå på skole, fås eg godt betalte jobber, og mannen flinke folk, nå er det krav om alt mulig piss hele veien, folk skal ha utdanning, noe som igjen medfører mangel «teoretikere» og andelen med praktisk anlagte folk, blir lavere.

edit : flere og flere konkurransegrunnlag kommer også med krav om at en viss del av arbeidsstokken skal ha papirer på uttdanig, så man kommer vertfall ikke utenom at noen må gå veien gjennom skolesystemet

1 Like

Gikk fra vgs rett til studier og tok en bachelor i økad. Gikk så rett ut i “olja”, hvor jeg har hatt det meste av regnskapsroller innenfor opererte oljeselskaper. Nå har jeg “pensjonert” regnskapsbiten og gått over i controller-rolle i samme type selskap. Trives godt i rollen og har en lønn jeg er godt fornøyd med.

Mitt inntrykk er at noen jobber ( som advokat og lege) krever utdannelse, mange andre jobber/karriæreveier krever utdanelse for å få første jobben. Så er det mest hva du tilegner deg etterhvert. Jeg ser iallefall på IT hvor vi nå er i et “digitaliseringsløp” uten like er det sykt mange med MYE utdannelse som blir utdaterte fort.

2 Likes

Jeg har to kamerater i IT. En holder på med PhD nå innenfor noe AI-opplegg, og en kamerat som ikke gadd å møte opp på eksamen på vgs. Sistnevnte har temmelig mye feitere lønn enn PhD-stipendiaten har. IT tror jeg nok er en av de siste bransjene hvor bare skillz tar deg temmelig langt.

2 Likes

Selv har jeg 5 år på universitet og har etter det jobbet i det offentlige. Vant jeg “mest-kjedelig”-prisen der?

6 Likes

Eg er vel i grunn litt enig i det du sier her, og det er også «oppskriften» min.

PS : eg synst du er klok, tross din manglende utdannelse :joy:

3 Likes

Klok er nok ikke rette ordet. Passe gal, og ikke redd for å si hva jeg mener, dog det har jo både positive og negative sider. Er ganske mye dårlige ledere som ikke tåler å få hørre det.

3 Likes

…heller manglende utdannelse, enn dannelse.

3 Likes

Også en del ledere som ikkje evner å la andre få høre det.

4 Likes

Ganske likt meg. Om du leier ut deg selv fra eget selskap, gjerne sammen med et par andre, så når du ganske lett 1,5 +.

Og, pre-sales er jo fetest, det kjedelige starter jo når man vet hva som skal leveres;)

1 Like

Ingeniør i elkraft(3 år på høgskole), og har jobba mye offshore de siste åra med planlegging, testing og idriftsettelse av høyspentanlegg. Noe jobbing med kraftbransjen på land også.

1 Like