Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye investerer folk her?

Tenkte å bruke sånn demo konto, men jeg er ikke motivert i det hele tatt. Føler at jeg bryr meg mer om mine egne penger :slight_smile:

2 Likes

Mellom 250-500k avhengig av humør

1 Like

Jeg begynte med DNB sin aksjesparing. Fin måte å lære, samtidig så kan du kjøpe opptil 5 OBX aksjer for en liten sum en gang i måneden. Jeg gjør ingen enkeltkjøp under 15.000,-

Hvor mye koster det å kjøpe 5 aksjer og hvilken kurs får du?

Mnd kurtasjen er på 20 kr (innskuddet kan du bestemme mellom 1K-10K). Men det er aksjesparing og du får til den kursen DNB klarer å kjøpe for. Men jeg syntes dette var en fin måte å starte med aksjer. Man er også bundet til å kjøpe fra OBX-indeksen.

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/aksjer/aksjesparing.html

2 Likes

Har innvestert mer enn jeg kan tåle å tape (ja, ja, jeg vet), og er komfortabel med det siden jeg ligger så bra an takket være Nano. Planen er å cashe ut en del i Januar og betale ned en del gjeld (var egentlig planen i oktober når jeg tok opp mer lån for å kjøpe Nano men er vanskelig å selge aksjen… :blush: )

2 Likes

Jeg har rundt 250k spredd rundt i ulike aksjer.

:no_mouth:

3 Likes

Har du ikke råd å tape bør du selge minst 10%

Vurderer det. Men ligger såpass bra i pluss i Nano (75%) at det skal mye til før jeg begynner å svette :slight_smile:

før NANOs neste viktige resultat foreligger hadde jeg vurdert i samme situasjon som deg å gevinstsikre noe. Da er hypen sikkert enda høyere og litt mer av potensialet er tatt ut.

Famous last words… :wink:

8 Likes

Det er faktisk ikke så mye hvis en har pantsatt kona (trenger nødvendigvis ikke bety så mye) og har gjeldt til over pipa…
Kan gå veldig fort ned hvis…ikke det at jeg tror det, men det kan skje.

For å si det slik: det er håndterbart. Har ikke pantsatt kona :slight_smile: Verste som kan skje er at jeg blir stuck-in-my-day-job lengre enn jeg ønsker. Det vil svi i lang, lang tid om det går skeis. Men har hvilepuls og har hatt det hele tiden, helt fra jeg bestemte meg for å låne penger og gikk inn i Nano og frem til nå.

1 Like

Og der har du en veldig god grunn til å selge litt

3 Likes

Ville også solgt litt. Selv om du potensielt går glipp av en gevinst på de du selger, så sørger du for at det ikke svir hvis det skulle gå feil vei.

Er det lån på aksjene, eller boliglån? Forbrukslån? Dette utgjør en forskjell.

2 Likes

@Nocturne : Når folk velger å ta sånne risikoer tenker jeg det er greit å eie AXA, vet jeg at fremtidige kunder gjøres klare :=)

2 Likes

Belåningen er varierende. Det både lån på aksjer og kreditt-lån. Men som sagt, ikke noe jeg er veldig bekymret for. Kan f.eks betale alt tilbake og fremdeles være greit i pluss om jeg casher ut nå - så jeg gjør nok ikke det enda :slight_smile: - har et nivå jeg MÅ selge på, og det er langt nede i Nano, og ikke fullt så langt nede i Funcom :cry:

Tok du opp usikret lån for å kjøpe biotech??

Oh… My… God…

2 Likes