Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye investerer folk her?

Famous last words… :wink:

8 Likes

Det er faktisk ikke så mye hvis en har pantsatt kona (trenger nødvendigvis ikke bety så mye) og har gjeldt til over pipa…
Kan gå veldig fort ned hvis…ikke det at jeg tror det, men det kan skje.

For å si det slik: det er håndterbart. Har ikke pantsatt kona :slight_smile: Verste som kan skje er at jeg blir stuck-in-my-day-job lengre enn jeg ønsker. Det vil svi i lang, lang tid om det går skeis. Men har hvilepuls og har hatt det hele tiden, helt fra jeg bestemte meg for å låne penger og gikk inn i Nano og frem til nå.

1 Like

Og der har du en veldig god grunn til å selge litt

3 Likes

Ville også solgt litt. Selv om du potensielt går glipp av en gevinst på de du selger, så sørger du for at det ikke svir hvis det skulle gå feil vei.

Er det lån på aksjene, eller boliglån? Forbrukslån? Dette utgjør en forskjell.

2 Likes

@Nocturne : Når folk velger å ta sånne risikoer tenker jeg det er greit å eie AXA, vet jeg at fremtidige kunder gjøres klare :=)

2 Likes

Belåningen er varierende. Det både lån på aksjer og kreditt-lån. Men som sagt, ikke noe jeg er veldig bekymret for. Kan f.eks betale alt tilbake og fremdeles være greit i pluss om jeg casher ut nå - så jeg gjør nok ikke det enda :slight_smile: - har et nivå jeg MÅ selge på, og det er langt nede i Nano, og ikke fullt så langt nede i Funcom :cry:

Tok du opp usikret lån for å kjøpe biotech??

Oh… My… God…

2 Likes

Er du Picachu på HO?!?

HÆ, hva er problemet? :money_mouth:

Problemet slik jeg har forstått det med Biotek er at du ikke rekker å selge på veien ned. Smeller det så smeller det, og da sitter du med et lån som er mye større enn verdien av aksjene dine.

4 Likes

For litt over 1 år siden satte jeg inn 200k, men satte kjapt inn mer da jeg merket at dette var både spennende og lukrativt. Til sammen har jeg satt inn ca 600k, men sitter nå med ca 3.500 i porteføljen. Blir neppe å sette inn mer penger, men kommer heller ikke til å ta ut noe før jeg har nådd målet jeg har satt meg.

3 Likes

Jeg tok ikke opp “lån”, men tømte to kredittkort så ja, det er jo på en måte lån da. Men disse er mer enn dekket inn nå så no stress. Var litt redd for å havne på luksusfellen når jeg tok ut max. på begge kortene men … hvilepuls nå :slight_smile:

1 Like

Det er mange som forsøker å “vekke” deg, jeg tror det er velmente råd, ihvertfall fra min side…
Tenk deg nå iallefall grundig om, kanskje det er en grunn til å sikre bittelitt.
Uansett, lykke til. Vi har nok et mål som ligger i samme retning, du og jeg :slight_smile:

1 Like

Vel du tok høy risiko og “vant”, da er det vel greit å senke risikoen igjen. Du kan få med oppsiden på de ikke lånte pengene hvis du så ønsker.

2 Likes

Noe av det “farligste” som kan skje er vel dette går bra…

…og så lærer du at dette var kjempelurt, og så låner du enda mer neste gang du ser et “garantert safe bet”.

10 Likes

Tenker jeg og Grimshanks ! Er det jeg prøver å få frem her og på Nano tråden (og på HO…)

Du putter ei kule i en revolver, snurrer rundt og trekker av… klikk sier det, det gikk jo bra. Så trekker du av igjen og igjen til … BANG!

Skjønner poenget men er det noe vits å gjenta det samme til det kjedsommelige? Voksne mennesker bør være klar over hva de gjør tenker nå jeg :slight_smile: Det var mange som advarte meg mot å gjøre dette i nær omgangskrets også, men jeg stolte på meg selv og det var riktig å gjøre. Er det noe jeg har lært er det å lytte mer til magefølelsen og lukke ut “støy” utenfra. Man kjenner seg selv tross alt best.

Aksjemarkedet er risiko, og jeg mener risikoen i Funcom som du sitter med Cagey er like stor (om ikke større) enn i Nano. Nano har tross alt 1 mrd. på bok. Funcom har dårlig track record. Likevel sitter jeg i begge.

Når det er sagt så tenker jeg på dette med skatt. Venter jeg til Januar så får jeg 1% mindre skatt på avkastningen og det utgjør en del 1000-lapper nå for å si det slik :slight_smile: Håper kursen holder seg over 100 - gjør den ikke det bruker jeg stop/loss.

Vurderer også å vekte opp i Funcom nå som den er tilbake på mitt target på 1.55 - tror ikke den skal mye lengre ned før det snur, for da snakker vi krakk (1.30-1.20) og jeg ser ikke for meg hvorfor det skal skje…

1 Like

Hehe, det du sier er: du kan få 1/2 parten så mye i avkastning hvis Nano lykkes. Du snakker tross alt om flere 100-tusen om ikke millioner (for min del). @Duogdu - ja, vi har nok samme target :slight_smile:

1 Like