Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye investerer folk her?

Er nok desverre ikke innenfor 60%, derav renten vi nå har på lånet (2.6%). Synes det er helt greit,
men er ganske trygg på at vi får høyere verdivurdering på huset nå pga. en del jobb som er gjort siden vi kjøpte huset.

Forøvrig enig med deg, det som alle “ekspertene” anbefaler - betal ned lån først, før du begynner med aksjer. Mulig det er riktig for “folk flest”. Jeg følger sjeldent flokken… :wink:

… er både du og dama/kona over 34? Hvis ikke burde dere få BLU på 1,99%

BLU gjelder vel bare for førstegangskjøp av bolig? Dette er vår 3. bolig :slight_smile:
(Jeg fylte 34 i år, kona er ikke fylt 34 enda… )

Det er diverse tilbud på markedet som ikke er så nøye med at det er første kjøpet:

Lån inntil 85 % av eiendommens markedsverdi til nom. rente
1,97%
Eff. rente 1,99 %

Eller alder:
https://www.storebrand.no/privat/bank-og-lan/boliglan-blu40

Søk på nett — raskt og enkelt
Det spiller ingen rolle om det er ditt første eller fjerde hjem
Du får beholde BLU40 også etter fylte 41 år
Med tilleggsikkerhet kan du låne inntil 100 prosent av kjøpesummen
Lang nedbetalingstid

Kort sagt, 2,6% rente er drøyt i dagens marked. 0,6% høyere rente blir 6000 kr i året pr million i lån.

1 Like

Takk for det @Christian - her må jeg gjøre litt hjemmelekse!

Damn son! Kan være medlemskapet på tekinvestor nå betalte seg for mange år fremover @pdx :slight_smile:

7 Likes

Liker at Storebrand kategoriserer de under 41 som unge, får sikkert en del kunder bare på det :smiley:

2 Likes

Jepp, alle de mellom 34 og 41 som ikke har bra rente på lånet! :smiley:

Er en god del å hente på å få ned %-en på lånet ja. Skal få ny verdivurdering av huset i sommer, er verd hvertfall 200K mer enn forrige. Mulig det blir en garasje også i sommer, og en del ekstra ned på lånet. Kan fort komme under 60% da :smiley:

1 Like

BLU er i dag på 2.35% (krever kun en lånetaker under 34). Hvis du i tillegg kan bevise at du er godt livsforsikret får du 2.15%. Jeg har god forsikring i jobb. Dette er et trix fra DNB for å selge forsikringer. Men de kan ikke diskriminere tilbudet sitt basert på forsikringsgiver.