Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye investerer folk her?

Dette var en god diskusjon som jeg nøt. Viser jo bare hvor bra forumet er som bryr seg om hverandre. Gratulerer til @Nocturne! Jeg ville begynt å redusere risiko umiddelbart om jeg var deg. Men skal ikke repetere det igjen.

Jeg har også et spørsmål. Hos Nordnet står det under fanen selskapsfakta at Funcom har en belåningsgrad på 10%. Betyr dette at Nordnets kunder har lånt 10% av porteføljen? Eller betyr det at Nordnet tillater opp til 10% beløningsgrad for kundene? Jeg ser at Kongsbergruppen er 75%, Yara 80% og Nordic Nanovector har 0% (!)

3 Likes

Det betyr dette ja :slight_smile: Det var en av grunnene til at jeg måtte ta opp kredittlån. Det gikk ikke an å låne penger for å kjøpe Nano pga. risikoen. Nå bør de kanskje revurdere dette etter emisjonen siden Nano tross alt har 1 mrd. på bok. Men samtidig så ville vel alle Nordnettere lånt for å kjøpe aksjen da, og det ville vært surt for Nordnet om det gikk åt skogen :smiley:

3 Likes

For det som er så løye er at det stod 11% tidligere. Hvorfor redusere det tillate med kun 1% til 10%? Virker helt merkelig. Jeg antok at det var den faktiske belåningsgrden siden jeg sjekket dette med noen dagers mellomrom her tidligere og da gikk prosentandelen for Funcom ned fra 11% til 10%.

Nordnet har vært ute å advart mot nano, de kommer ikke til å åpne for belåning pga risiko

Jeg ble nysgjerrig, måtte sjekke opp Skandiabanken, Funcom 20%, Nano 20%, Gig 30%, Next 70% Axa 40%
Jeg kan jo låne mye jo! :joy:

4 Likes

70% i Next? Det må være på grunn av den store stabile inntjeningen :smile:

2 Likes

Modig gjort! Er litt som deg som liker å ta litt risiko, men ville nok betalt ned en del av kredittkortet var jeg deg. Ser NANO har gått ned en del siden sist; kanskje en ide å spørre under teknisk analyse-forumet hvordan den ligger an? Den har jo gått rimelig mye opp siste året, og hvis nyheter uteblir kan den kanskje gå ned en del mer? Caset minner meg litt om NOFI, som jeg har tjent på, men som var priset nesten 40% høyere i fjor sommer. Det er lett å bli fristet til å tro på en rekyl. Spesielt hvis du må skatte av gevinsten om du selger føles det ikke godt å selge hvis du tror den skal opp igjen. Men å sikre litt av gevinsten er sikkert ikke dumt.

Til spørsmålet i tråden: jeg har noen hundre tusen. Og det samme i fond. Kommer til å reinvestere når den nye aksjekontoen kommer, men ikke før det. Har noe på investeringskonto zero, der jeg kan handle, men vil ikke realisere gevinst på aksjer og fond før jeg får utsatt skatt.

Om det var modig eller ungdommelig overmot eller ren idioti vil bare tiden vise :wink:

Men ståa er slik at det ble kredittlån for å snitte ned i Funcom i forkant av Conan release. Ble med på oppturen der i to omganger (traff ikke toppene men beste salget var 5.01).

Gevinst + lån ble reinvestert i Nano. Var med på oppturen til 112.50 i forkant av Q4, og kom meg ut på 98 og 94. Kjøpte inn igjen litt for tidlig og sitter nå med sekssifret papirtap, men sover helt rolig om natten da jeg har ståltro på caset.

Men som nevnt innledningsvis; det er biotek og skyhøy risiko. Har derfor avtale med banken nå om å få utvidet lånet på huset, slik at jeg får dekket alle kredittlånene. Får svar i løpet av uken som kommer :blush:

Smart - låne på huset er jeg klart for. 200’ ekstra i huslån er ingen big deal; ja det koster litt mer i måneden, men boligmarkedet vil ha mye mer å si enn det skarve ekstra lånet på 200’. Eller det skarve ekstra lånet på 500’. Var jeg deg ville jeg gjort det klart for banken at du ikke skal låne utelukkende til risikable aksjer, men tenker å sette noe inn i fond eller lignende. Hva du faktisk bruker pengene på er det ingen som sjekker. Men banker er ikke så glad i risiko så det kan tenkes du får låne mindre fordi du er ærlig. Jeg ville tynt så mye ut av banken som mulig, men investert i et par helt andre bransjer. Feks banksektoren (selv har jeg NOFI og INSTA - har veldig troen på begge disse). Selv har jeg lånt så mye jeg kan, bortsett fra på egne aksjer og fond. Skal ta en prat med bank(er) så raskt som mulig før resultatsesongen :wink:

Ja, blir rundt 300k ekstra, men med en rente på 2.8-2.6% vil det knapt merkes med noen ekstra 100-lapper i mnd for min del. Sier jo til banken det er for å dekke kredittgjeld, noe som er fakta. Pengene er jo alt innvestert :slight_smile:

1 Like

Hvis du har boliglån på 2,6%, så burde du bytte bank eller reforhandle. Ikke godta noe dårligere enn 2,2%.

2 Likes

Hm, er det ikke litt avhengig av inntekt og gjeld? Foreldrene mine har 2.8% og skulle reforhandle. Hvilken bank har du?

Jeg har boliglånet i DNB, ettersom de har matchet, eller nesten matchet det beste tilbudet jeg har funnet på markedet.

Sjekket finansportalen nå, og hvis man er innenfor 60%, så skal man kunne få 2,17% rente:
https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ det var da her: https://nordirektebank.no/ “Gull lån”. Det nest beste jeg fant var Skandiabanken med 2,5%. Dette er da små lån med 40%+ egenkapital.

Det er to kriterier for å få bra lånerente: høy egenkapital eller <34år. De beste lånene er de på over 2m med høy egenkapital.

Er ikke veldig vanskelig å få 1,99% heller om du er på 60% :wink:

Lånet jeg linket til over hadde 2,05% i rente, 2,17% var effektiv rente. Hvis man skal ha lavere enn det, så må man nok enten være <34 eller ha et lån på 2m+.

Kan jeg få spørre om hvor lenge du har drevet med aksjer, hvordan du taklet å ligge i minus? Har du en trackrecord med aksjer som gjør at du treffer mer enn du bommer?

Belåning, særlig fra forbruksbank er ikke noe jeg vil anbefale.

1 Like

Jeg er risikovillig selv, og gjenkjenner det i Nocturne. Taper jeg pengene så er det greit. Kjipt men greit.

Har aldri belånt aksjer eller fond, bortsett fra at jeg har lån på eiendom og slik sett også har lån på aksjer (fordi jeg kunne nedbetalt lånet med de pengene som er investert i feks aksjer).

Stort sett tenker jeg langsiktig med mine investeringer. Jeg kan ikke si jeg har en trackrecord med aksjer, annet enn at jeg ligger i pluss totalt sett, basert på noen gode case.

Jeg har i utgangspunktet mer tro på fondssparing for sånne som meg, og har spart i fond siden aksjesparing med skattefradrag, små beløp og etterhvert litt større månedlige beløp, med pauser innimellom. Nå har jeg igjen interessert meg mer for aksjer de siste årene, med økende inntekt, uten å trade. Har nylig opprettet investeringskonto, og kommer til å hive meg på aksjekonto når den kommer med alt av fond og aksjer som er i pluss. Så jeg er klar for å trade mer i tiden som kommer. Liker dårlig å fylle ut lange lister med RF1059.

Forbrukslån holder jeg meg langt unna, bortsett fra å investere i banker som driver med det. Jeg nevner NOFI fordi det har ekstremt potensiale i nye markeder, tjener penger som gress, og har falt ufortjent mye etter nye regler (som de stort sett allerede følger), og INSTA fordi de er nye og jeg ønsker å være med på oppturen - kort fortalt tror jeg de vil levere på Q1. Forbrukslån har ikke vært så vanlig i Norge og kommer til å fortsette å vokse - tror jeg i hvert fall, selv med nye regler (med mindre det blir satt maks løpetid på forbrukslån).

Når det gjelder diskusjonen om lån lønner seg eller ikke kan vi sikkert ta den et annet sted.

1 Like

Tipper flesteparten her er utenfor 60 prosenten

Tjah, jeg har prioritert nedbetaling av lån vs aksjer, rett og slett fordi det da spiller det mindre rolle om vi får et 60%-krakk ala 2008/2009. Det viktigste er jo å ha et sted å bo og ikke slite med penger. Ikke å ha masse penger.

4 Likes

Eg er enig med deg, men eg tror likevel ikkje at det er tilfelle for mengden her, ikke fordi eg ikke tror folket her er smarte nok til det, men eg har en følelse av at veldig mangen er veldig unge her, og av den grunn er tidlig i etableringsfasen og da har en lavere grad av egenkapital i boligen.
Vi ser jo at folk handler aksjer med kredittkort som eksempel :wink: