Jeg er risikovillig selv, og gjenkjenner det i Nocturne. Taper jeg pengene så er det greit. Kjipt men greit.
Har aldri belånt aksjer eller fond, bortsett fra at jeg har lån på eiendom og slik sett også har lån på aksjer (fordi jeg kunne nedbetalt lånet med de pengene som er investert i feks aksjer).
Stort sett tenker jeg langsiktig med mine investeringer. Jeg kan ikke si jeg har en trackrecord med aksjer, annet enn at jeg ligger i pluss totalt sett, basert på noen gode case.
Jeg har i utgangspunktet mer tro på fondssparing for sånne som meg, og har spart i fond siden aksjesparing med skattefradrag, små beløp og etterhvert litt større månedlige beløp, med pauser innimellom. Nå har jeg igjen interessert meg mer for aksjer de siste årene, med økende inntekt, uten å trade. Har nylig opprettet investeringskonto, og kommer til å hive meg på aksjekonto når den kommer med alt av fond og aksjer som er i pluss. Så jeg er klar for å trade mer i tiden som kommer. Liker dårlig å fylle ut lange lister med RF1059.
Forbrukslån holder jeg meg langt unna, bortsett fra å investere i banker som driver med det. Jeg nevner NOFI fordi det har ekstremt potensiale i nye markeder, tjener penger som gress, og har falt ufortjent mye etter nye regler (som de stort sett allerede følger), og INSTA fordi de er nye og jeg ønsker å være med på oppturen - kort fortalt tror jeg de vil levere på Q1. Forbrukslån har ikke vært så vanlig i Norge og kommer til å fortsette å vokse - tror jeg i hvert fall, selv med nye regler (med mindre det blir satt maks løpetid på forbrukslån).
Når det gjelder diskusjonen om lån lønner seg eller ikke kan vi sikkert ta den et annet sted.