Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Er selv fornøyd over rapporten. Bare at kostnadene var litt høyere enn jeg hadde antatt, men antar at de ikke kommer til å øke noe særlig fremover da det er lønninger som står for det meste av kostnaden. Så lenge de klarer å få flere kontrakter fremover med simplify så vil jeg anta at de neste kvartalsrapportene vil bli bedre og bedre :slight_smile:

1 Like

Det er i hvert fall den lovnaden de har levert på i dag, over det de sa sist q-press. Tallene over går ut ifra minimums-caset med 3x vekst, går vi til maks-caset med 5x vekst er de mye bedre.

1 Like

Syns markedet reagerer alt for negativt. Greit de brenner mer cash, men for å vokse må man naturligvis bruke penger og jo mer vekst du vil ha jo mer cash må du bruke som regel.
I tillegg er jo guidingen ekstremt bra, de har hentet gode selgere og forventer flere salg i Q4 og også ut i nye markeder/områder.
De opprettholder guiding mot 1mrd omsetning i 2025 og som det skrives i tråden her har de definitivt levert vekst, og viser at de har gode produkter både scannere og simplifai. Jeg kjøper gjerne mer, men virker som markedet kun ser på cash flow i q3. Også er det selvfølgelig ikke den mest gunstige uken å slippe kvartalsrapport…
Har også hørt fra folk at de har litt lite tillit til ledelsen, noe som kan gjøre at folk ikke vil kjøpe før de har vist at de klarer vekst over tid og høyere omsetning.
Har ikke sett presentasjon, men skal se den i kveld og håper på en selvsikker ledelse og en god presentasjon.

1 Like

Jeg så den, bare å glede seg :slight_smile: De viser veldig god kontroll på selskapet i mine øyne. Vet ikke hva de kunne gjort bedre.

1 Like

Jeg synes markedet overreagerer også. De opprettholdte guidingen, så jeg har fylt på med masse aksjer i dag. Jeg trodde faktisk de skulle nedgradere guiding.
Har Pareto oppgitt et nytt kursmål?

Det er ikke lenge igjen av Q4, så om det kommer flere salg i Q4 må de komme snart. Og jeg forventer en kraftig reaksjon opp når de får inn flere salg.

1 Like

Dette kan så absolutt bli en nyttårsrakett dersom de får inn et par salg i desember, er såpass bunnkjørt nå at dersom det kommer noen positive meldinger kan den fyke opp når folk får fomo

1 Like

Altså 3 dobling av salg hvert år frem til 2025? Kommer dette fra selskapet selv, eller er det et eget skjema? En ting er å klare 3 dobling fra 2021 til 2022, når det går fra “nothing to something”, en annen ting er å klare det samme fra 2024 til 2025. At de klarer det første betyr jo ikke at man kan regne med at de klarer det siste … Markedet ser i hvert fall ikke ut til å tro på det.

1 Like

Altså de har selv satt et mål om omsetning på 1 milliard i 2025, med stor vekst år for år, og deres området og produkter er nytt for markedet, men når/om de lykkes og viser at produktene deres trengs vil veksten gå ekstremt fort. Men 1 milliard i 2025 er veldig høyt mål, men de opprettholder guidingen i dag og dersom de klarer å nærme seg dette tallet er de ekstremt underpriset

1 Like

Joda, det har jeg fått med meg, jeg lurte bare på hvor tallene kom fra. Det står 1 mrd på søylen for 2025, men ingenting på de andre søylene … Jeg ville kanskje tro at vekstraten ville avta etter hvert som salget øker nominelt., f.eks. 5x 3x 1,5x 1,2x eller noe sånt. Tredobling fra 2024 tl 2025 er ganske friskt hvis de ligger på tredobling nå i oppstartsfasen.

1 Like

Da forstår jeg hva du mener, regner med det er et privat lagd eksempel, for jeg tror selskapet selv skjønner at det er lettere å 3 doble et par millioner enn å 3 doble et par hundre millioner.

Tror nok du er inne på noe med at prosentmessig oppgang avtar etterhvert, men samtidig øker omsetningen mer hvert kvartal

1 Like

3-5x tallene for vekst er da vel gitt for Simplifai de første 2-3 årene. Dvs. de satser på en årlig høy vekst i starten. Dette vil ikke gjelde mange år fremover.

Om guidingen på 1 MRD i 2025 så forsto jeg det slik at Horpestad mener de er i god rute til å klare målet og kanskje mer. Hvordan det skal foregå, er jeg usikker på. Men hittil har de levert godt de siste 2 kvartaler, og jeg håper trenden fortsetter. Så skal vi se aksjekursen vender etter også!

1 Like

ok, det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har bare sett 3-5x fra q42020 til q42021 et sted. Men de har altså guidet samme vekst også for 2-3 neste år?

1 Like

Denne er fra ELOP selv:
image

Dette er fra meg, for å regne ut hvert steg med 3x stigning fra år til år:

Dette er den nye versjonen av diagrammet over(Hentet fra Q3 nå):

Om vi grovt sett ser på denne skal ELOP Technology stå for veldig lite i 2021, ca. 50% i 2022, ca. 75% i 2023 og videre.

2 Likes

ok, takk for presisering. Kjenner til de stolpediagrammene. For Simplifai alene er gudingen 300 mill i 2025. Men, som jeg var inne på, det står ingen tall for 2021-2024, sånn sett litt tidlig å si om de er i rute eller ei ut fra tallene i Q3. Nå sies det at ordrene har begynt “å tikke inn”, så de neste kvartalene vil kanskje kunne gi en indikasjon. CEO nevnte i TV-intervju at det regnet med å gå i pluss på driften i løpet av 2023. En kursfest betinger i såfall at markedet greier å se potensialet til tross for røde tall flere kvartaler fremover. Hvis de ikke greier det, så kan man jo se på det som en god kjøpsanledning.

2 Likes

Ja, beklager entusiasmen. Er bare vandt til Biotech hvor regnskap aldri går opp og penger aldri kommer, samt at planen blir utsatt kontinuerlig. Her har vi et selskap som har satt høye mål og hittil leverer, samt gjentar den originale planen uten utsettelser, heller framskyndinger. Det er som musikk for mine ører, som riktig nok kan ha blitt for vandt til negative nyheter i andre aksjer. :slight_smile:

Det viktigste er at ordrene til Elop må komme ila. H12022. Vi må se at de klarer å bygge en kundeportefølje som vokser, det samme med Simplifai, men de har bevist det nå vil jeg si. Ikke at det skal stoppe her, men de har i hvert fall MRR på 1M å vise til.

1 Like

Tja, det er litt gi og ta med fremdriftsplanen. Endel ting er blitt utsatt (f.eks. AMS), til gjengjeld er nye og mer spennende produkter kommet til (tenker spesielt på Multrawheel). I presentasjonen fra 8.des 2020 (da kursen var 8 kr og deromkring) skulle AMS lanseres i midten av 2021. Jeg synes imidlertid det er minst like spennende at de utvider ultralyden til flere bruksområder enn betongkonstruksjoner (vindturbiner og multrawheel) som at de prøver å utviklet et AMS-system som konkurrentene sikkert kan gjøre minst like bra. Slike systemer finnes allerede (f.eks. hos Screeningeagle), og da skal det endel til å få disse til å skifte system (frykter jeg).

1 Like

AMS tar litt lengre tid ja, og jeg tror også at de guidet salg av insight tidligere enn Q3-22.

Crawleren ser ut til å komme raskere enn antatt, og det er bra. Jeg tror samarbeidet med Dekra har fremskyndet crawleren.

1 Like
  1. desember 2021

ELOP Insight-skanneren skaper nye forretningsmuligheter for test- og inspeksjonsindustrien

Dekker behovet for hastighet og data

Selv om ikke-destruktiv testing av store betonginfrastrukturer har eksistert i flere tiår, endrer ankomsten av ELOP Insight rullende og tørrkoblet ultralydskanner spillet. Så langt har lignende inspeksjonsteknikker vært kompliserte, upålitelige og tidkrevende. Men siden ELOP Insight kan se 2 m inn i betongen, være mer enn 10 ganger raskere og levere kontinuerlige, sanntids 3D-bilder av de inspiserte områdene, har test- og inspeksjonsindustrien endelig fått det riktige verktøyet for å dekke behovet. for hastighet og data.

Teknologien beveger seg alltid raskere enn lovgivere og regulatorer. Det er grunnen til at test- og inspeksjonsvirksomhetene (TICs) ikke bare trenger å fokusere på gjeldende forskrifter, prosedyrer og standarder her og nå. De må også se etter bedre og mer effektive teknologier for å utføre inspeksjoner.

Ved første øyekast kan TIC-bransjen virke saktegående, på den måten den er forpliktet til å strengt følge forskrifter, prosedyrer og standarder. Men den grundigheten er dens eksistens. Testing og inspeksjon etter gjeldende krav er TIC-bransjens brød og smør. Bransjen er imidlertid klar over at det å fokusere utelukkende på den reguleringsdrevne delen av virksomheten er som å kjøre bilen ved kun å se i bakspeilet.

Skanner markedet

Så TIC-er skanner hele tiden markedet for ny teknologi, sier Niklas Persson, ELOPs leder for globalt salg.

• De konkurrerer, og de ønsker å utvikle seg. De leter etter ny teknologi og de ønsker å være de første til å bruke den, fordi den gir dem en fordel fremfor konkurrentene. Hvis de kan overbevise kundene sine, eierne av eiendeler og/eller byggefirmaer, om at ny teknologi kan optimalisere inspeksjoner og gjøre vedlikeholdet mer effektivt, så kan de utvikle nye forretningsmodeller rundt nye verktøy som ELOP Insight-skanneren. Og ofte, etter at disse verktøyene har blitt testet og har bevist sin verdi, blir de nye og avanserte teknikkene integrert i de offisielle prosedyrene og standardene.

Hands-on testing

Ifølge Persson, hvis du ønsker å introdusere ny avansert teknologi til TIC-industrien, vil du ikke komme noen vei bare å forkynne om hvor sofistikert den er.

• Folk vil ta på det, føle det, teste og utfordre det for å se hva det kan gjøre. Det er derfor vi for tiden gjør mange demoer for potensielle TIC-kunder. De ønsker å se førstehånds hvordan skanneren fungerer og hva den er i stand til. Ofte gjør vi felttester også. Nylig ba en stor skandinavisk TIC oss om å gjøre en felttest. Snart skal vi pakke utstyret og gå ut for å skanne en bro eller et annet stort betongelement, sammenligne teknikker osv. Det er måten å gjøre det på. Jeg tror at når TIC-ene innser fordelene med skanneren vår, vil de finne det lett å overbevise kundene sine om å forplikte seg til de nye tjenestene de kan tilby basert på skannerdataene. Så snart de store eiendomseierne, ansvarlige for la oss si en stor bro, en tunnel eller en vannkraftdam, finner ut at denne teknologien eksisterer, vil de ha en del av handlingen.

Raskere skanninger og større områder

Persson har jobbet i ikke-destruktiv testing i 25 år, så det er rimelig å si at han vet en ting eller to om det. Og som han påpeker, er fordelen med ELOP Insight at du kan skanne raskere og større områder med høy nøyaktighet. Det betyr at du kan produsere mye mer informasjon om den nåværende tilstanden til en spesifikk eiendel.

• I den ikke-destruktive testvirksomheten bruker du alltid en kombinasjon av teknikker for å få oversikt over eiendelen. Mens en teknikk som jordgjennomtrengende radar fortrinnsvis brukes til å vurdere tilstanden til armeringsjernene inne i betongen, er ultralyd den foretrukne metoden når man fokuserer på selve betongen. Den kan oppdage tomrom, luftlommer, sprekker eller delaminering i betongen.

Ifølge ham, på grunn av kompleksiteten og arbeidskrevende karakteren til eldre ultralydverktøy, har inspeksjonsbransjen blitt tvunget til å kun fokusere på det de anså som kritiske områder. Inntil nå har det bare ikke vært fornuftig forretningsmessig å investere timene og arbeidskraften som trengs for å punktskanne større områder, for ikke å nevne en hel ressurs.

• Det har endret seg nå. Vi gir TIC-industrien et verktøy som har vist seg å være uovertruffen når det kommer til deteksjon og visualisering av hulrom, luftlommer, sprekker eller honningkake i betongkonstruksjonen. Videre betyr effektiviteten at den har potensial til å skape en mer detaljert oversikt over eiendelens tilstand enn noen gang før.

Produsent av nøkkeldata

Persson mener at dette settet med funksjoner gjør ELOP Insight til en nøkkeldataprodusent for fremtidens komplekse, dataintensive forvaltningssystem.

• Alle ønsker å gå den veien. Mange TIC-er ser på dette akkurat nå. Og eiendeler også. De deler denne visjonen om helhetlige, datarike overvåkings- og styringssystemer, som kan hjelpe eiendeler ikke bare å optimalisere vedlikeholdet, men også forlenge eiendelens levetid. Dette vil bidra sterkt til å redusere betongindustriens miljøavtrykk.
  • For å bygge disse digitale tvillingene, som er virtuelle representanter som fungerer som sanntids digitale motstykker til broer, tunneler eller vannkraftdammer, trenger du mye data. Skanneren vår vil være en hjørnestein i et slikt system på grunn av dens evne til å effektivt produsere store mengder data av høy kvalitet. Dette gjør deg i stand til å dokumentere tilstanden til eiendelen over tid, og sette opp et forebyggende vedlikeholdsprogram med fokus på å forlenge eiendelens levetid.

Ettersom tusenvis av store betongkonstruksjoner som broer, tunneler og demninger bygget på 60- og 70-tallet over hele Europa og USA når sin forventede levetid, er det et økende behov for å vurdere deres strukturelle integritet. For å gjøre den jobben har TIC-bransjen et presserende behov for hastighet og data. Et verktøy som ELOP Insight-skanneren er akkurat det rette svaret på det behovet.

Det gir mulighet for raske og nøyaktige inspeksjoner og genererer store mengder data, og gir eiendeler en mer helhetlig tilnærming til hvordan de skal overvåke og administrere den strukturelle helsen til eiendelene deres.

7 Likes

Takk for deling, jeg hadde ikke fått med meg denne!

1 Like

Leste nå en børsXtra Mail som jeg ikke har lest og der sto det noe veldig interessant:

" ELOP: Teknologi­selskapet ELOP mottok sine første ordre i tredje kvartal og sikter mot milliardomsetning om fire år. – Det som er litt forunderlig for oss er at nå er vi finansiert, salgene er der, veksten i Simplifai er der, men kursen har gått ganske mye ned, sier CEO Øivind Horpestad til Finansavisen TV. Elop har siden noteringen kjøpt opp programvareselskapet Simplifai som leverer løsninger som automatiserer arbeidsprosesser med kunstig intelligens. Horpestad betegner Simplifai som en skjult juvel som enten blir skilt ut som eget børsnotert selskap eller tatt ut av Elop på annen måte innen ett til to år. "

Altså når de guider 1 milliard i 2025 så er dette da uten simplifai? For her prater han jo litt imot sin egen guiding og vekstambisjon som man kan se på graf lenger opp i tråden​:thinking::thinking:

1 Like