Har vært lite nyheter fra ELOP i de siste ukene. Ikke at det var forventet noe rundt jul/nyttår. Får se fram til launch i vinter/vår.
Jepp.
Det ser hvertfall ut som at trenden er snudd nå, etter hoppet opp til 3,7. Jeg har tatt en del gevinst etter bunnfiske på 2,8, men beholder en pott her.
Etter innsidehandel på 3,6-3,7 og noe tilbakekjøp er kursen fortsatt lav.
Generelt tror jeg markedet ikke har tillitt til Horpestad og guidingen. Så før det kommer noen større nyheter blir det nok rolig.
Det at kursen holder seg over 3,2-3,3 er hvertfall et greit tegn.
Ja, de har hittil lovet at ELOP skal se den store veksten i salg først i 2022 etter lanseringen, så er nok delvis hype rundt det, men også mange som ikke helt har troen. Jeg er overbevist om at utskillingen av Simplifay i eget selskap vil være gull verdt, så jeg har ingen grunn til å selge de neste årene på en prising som denne inntil det er gjort. Klarer ELOP Technology på den tiden å overbevise blir det dobbel gevinst, men bare Simplifay i eget selskap etterhvert er jeg fornøyd med også.
Om man virkelig tror på fremtiden her, er det hvertfall en fin periode å få snittet ned GAV på.
Litt avhengige av noen andre posisjoner kan jeg se for meg å øke min posisjon i Elop ganske snart. Med innsidekjøpene og emisjonskurs tror jeg det er lite sannsynlig med fall under 3 igjen.
Det eneste som jeg er litt kritisk til er endringen i meldingsfrekvens. Før emisjon ble alt mulig meldt. Simplifai har ikke meldt noe på lenge. Har de sluttet å melde? Eller har de bare ikke fått noen flere oppdrag?
Forhåpentligvis er Q4-pres positiv med flere nye salg.
Lite som skjer over jul i de fleste bransjer, så regner med det tar seg opp i de neste ukene
Tror den snur her, så lenge makro holder seg og ikke fokuset på høyere renter overstiger fokus på vekst.
Er vel meldt at 2022 bli bedre med tanke på salg av scannere også så håper på melding snart
Jeg har fylt på i dag. Hadde ikke forventet kurs under 3 igjen etter rallyet sist måned.
Det meldes nok ikke salg, så Qpres blir førende.
Enig, trodde jeg gjorde en stor feil når jeg solgte meg ut på 3.4, men med renter og dårlig makro ble det en grei trade.
Får håpe Q4 rapporten viser bedring i salg da, var vel meldt at de ventet mer salg i Q4.
Uansett er selskapet undervurdert og en kurs på 4 er ikke langt unna tror jeg
Enig, men husk at salget for alvor skal starte når ELOP Insight lanseres i vinter
De driver jo aktivt med salg i USA nå, så håper det kommer noe derfra. Kanskje også på Q4-rapporten.
Alt kommer an på hva de melder framover.
Trist kursutvikling for tiden, men det er lys i tunnelen kan se det ut til.
Må ta med det positive vi kan i disse tider, så får vi håpe det snart signeres noen kontrakter.
Det trengs nå!
- januar 2022
Hvordan data dobler levetiden til verdens tredje største hengebro
Inspeksjonsdroner, kunstig intelligens og 1000+ sensorer er en del av det komplekse Asset Management-systemet som vil forlenge levetiden til danske Storebæltsbroen til 200 år, samtidig som vedlikeholdskostnadene og CO 2 -påvirkningen reduseres drastisk .
Proaktivt vedlikehold er en trend som spenner over mange bransjer og domener: Eiere og forvaltere av eiendom forlater det tradisjonelle paradigmet med planlagt og reaktivt vedlikehold av eiendeler, og jobber mot å utføre vedlikehold basert på den faktiske tilstanden til eiendelene.
For å gjøre denne overgangen, er det nødvendig med kontinuerlig overvåket data som mates inn i et Asset Management-system, som gjør det mulig å sette opp et tilstandsbasert, forebyggende vedlikeholdsprogram.
Potensialet til slike Asset Management-systemer for store offentlige infrastrukturer, som broer og tunneler, er enormt. Men globalt er det så langt bare en håndfull eiendeler som har dedikert seg fullt ut til å utvikle slike systemer. En av dem er basert i Danmark. Det er organisasjonen som forvalter den 17 km lange tunnel-/broforbindelsen over Storebælt. For å markere hva som kan oppnås når du utnytter kraften til data for å optimalisere vedlikeholdet av en så stor ressurs, la oss se nærmere på hvordan Sund & Bælt, organisasjonen som er ansvarlig for vedlikeholdet av Storebæltsbroen, verdens 3. største hengebro, nærmer seg konseptet datadrevet, tilstandsbasert vedlikehold.
Redusere miljøpåvirkning
Før vi fokuserer på mutterne og boltene til Storebæltsbroen Asset Management-systemet, her er noen tall og fakta om hva den oppnår: Den vil doble levetiden til brua fra 100 til 200 år. På grunn av den forlengede levetiden vil CO 2 -påvirkningen av brua reduseres med 750.000 tonn over 100 år. Videre er vedlikeholdskostnadene redusert betydelig, og vil holdes på det nivået, selv om brua blir eldre og vil trenge mer oppmerksomhet i fremtiden.
Bjarne Jørgensen, CTO i Sund & Bælt forklarer:
- For omtrent 4 år siden bestemte vi oss for å endre vedlikeholdsoppsettet vårt fra tidsbasert, reaktivt vedlikehold til et digitalt, tilstandsbasert Asset Management-system. I vår sammenheng er eiendeler pumper, ventilatorer, bropilarer, hengekabler og alle de andre delene som utgjør en bro og en tunnel.
- Vi så på luftfarts- og bilindustrien, og vi så at i disse domenene var det vesentlig billigere å drive og vedlikeholde anlegg, infrastruktur og maskiner når man utfører forebyggende og forutsigende vedlikehold i stedet for å gjøre det på den tradisjonelle, tidsbaserte måten. Så vi tenkte at denne tilnærmingen ville fungere med en tunnel og bro som vår også. Det var utgangspunktet.
Ifølge Bjarne Jørgensen var to forhold avgjørende for å få til en slik overgang. For det første var det nødvendig med bedre og mer detaljert kunnskap om tilstanden til hver eiendel. For det andre måtte det utvikles et vedlikeholdssystem for å samle inn data.
For å samle de nødvendige dataene, ble 1000+ sensorer distribuert over hele strukturen, for å supplere de vanlige manuelle inspeksjonene. For å utvikle vedlikeholdssystemet engasjerte Sund & Bælt IBM for å videreutvikle sitt Maximo-system for forvaltning av ikke-informasjonsteknologiske eiendeler, for å kunne integrere de digitale verktøyene som overvåker ulike aspekter av broen.
Måling av vibrasjon av opphengskabler
Som et eksempel overvåker sensorer hengekablene som går fra broens hovedkabel til brodekket. De måler vibrasjonen og bevegelsen til kablene, forårsaket av vind og tunge kjøretøy. Disse kablene, som veier 10 tonn hver, ble i utgangspunktet spådd å vare i 50 år før de måtte skiftes ut. Men økende trafikk og skiftende værforhold kan legge ytterligere belastning på dem og påvirke deres integritet. For å holde dem under nøye observasjon har Bjarne Jørgensen og teamet hans utviklet digitale tvillinger, som gjør det mulig for ingeniører å vurdere effekten av endrede forhold og beregne nøyaktig riktig tidspunkt for utskifting.
- Samtidig så vi etter måter å erstatte manuelle inspeksjoner, som er tidkrevende og kostbare, med digitale verktøy. Sensorer kan gjøre en betydelig del av den jobben, og for å supplere sensordataene utviklet vi et automatisert visuelt verktøy, bestående av kameradroner som tar bilder av betongoverflatene. Vi har 300.000 kvadratmeter betong som vi må inspisere hvert sjette år. Tidligere hyret vi inn klatrere til dette. Nå sender vi ut dronene våre og systemet analyserer bildene med kunstig intelligens. Hvis systemet oppdager noe mistenkelig, sender det det til en ingeniør for vurdering. Denne løsningen er både billigere og mer presis, og vi vurderer nå å gjøre droneinspeksjonen på årsbasis, i stedet for hvert sjette år, slik regelverket krever.
Reduserte sikkerhetsmarginer
Et annet aspekt er, ifølge Bjarne Jørgensen, at man med en mer detaljert kunnskap om tilstanden til enkeltkomponenter kan redusere sikkerhetsmarginene. Mens du tidligere måtte erstatte en vare i god tid før den ble spådd å mislykkes, for å være på den sikre siden, kan du nå vurdere dens nåværende tilstand mer nøyaktig og dermed forlenge levetiden. Dette har ifølge Bjarne Jørgensen bidratt til at reinvesteringsbudsjettet til Storebæltsbroen har gått ned med 40 prosent, sammenlignet med det første anslaget som ble gjort da brua ble satt i drift i 1998.
Forlenget levetid
Den gang beregnet spesialistingeniører fra det danske ingeniørfirmaet Rambøll den forventede levetiden til broen. De spådde at det skulle vare i 100 år. Nå har Rambøll gjort en ny beregning, basert på det forbedrede vedlikeholdsregimet, og spår nå at det varer i 200 år. Dette forbedrer ikke bare den økonomiske effektiviteten til broen, men reduserer også dens CO 2 -påvirkning betydelig, ettersom 40 prosent av karbonavtrykket er knyttet til konstruksjonen. Ifølge Rambøll vil CO 2 -påvirkningen av brua reduseres med 750.000 tonn over 100 år.
- For å oppsummere fordelene med vår digitale overgang, får vi 15 til 25 prosent økning i produktivitet, 30 prosent reduksjon i tid for risikovurdering og 100 prosent økning i levetid.
Storebæltsbroen digitale transformasjonsprosjekt ble lansert i 2017 og skal være ferdig innen utgangen av 2022. For tiden integreres data fra ulike sensorer i systemet, sammen med nye verktøy som hjelper vedlikeholdsarbeidere med å planlegge arbeidsdagen sin og forbedre logistikk og rapportering. Systemet er utviklet av Sund & Bælt sammen med IBM, og markedsføres over hele verden av IBM under navnet Maximo for Civil Infrastructure.
Kapitalforvaltning på vei oppover
Ifølge Bjarne Jørgensen jobber mange kapitaleiere som Sund & Bælt med Asset Management. Noen av dem gjør det av samme grunner som Sund & Bælt, for å optimalisere vedlikeholdet og redusere miljøbelastningen. Andre har kanskje ikke vært så grundige som de burde med å overvåke og vedlikeholde sine eiendeler og føler nå presset fra regulatorer og fra offentligheten for å dokumentere at de utfører inspeksjoner og reparasjoner i henhold til regelverket.
- Imidlertid er det bare en håndfull som virkelig har forpliktet seg til denne overgangen og har investert ressursene som trengs for å utvikle et system som er så detaljert som nødvendig for å utgjøre en forskjell i den daglige driften av en stor eiendel. En av grunnene er, tror jeg, at det for øyeblikket ikke finnes noen Asset Management Systems på markedet, skreddersydd for eiendeler som oss. Da vi tok den strategiske beslutningen, var vi klar over at vi beveget oss inn i digitaliseringens grønne felt, men vi tok den risikoen fordi vi visste at det var den riktige beslutningen.
Og Bjarne Jørgensen og teamet hans er forberedt på å gå enda lenger. Foruten å forvalte Storebæltsbroen, har Sund & Bælt halvparten av ansvaret for å vedlikeholde Øresundsbronforbindelsen mellom København og Malmø, og forbereder for tiden byggingen av verdens lengste senketunnel på tvers av Fehmarn Belt.
Fehmarn-prosjektet vil etter Bjarne Jørgensens oppfatning være en gylden mulighet til å designe en optimal sensorinfrastruktur for overvåking og gjøre den til en integrert del av tunnelen.
- Basert på vår erfaring fra tunneldelen av Storebæltsbroen vet vi hvilke målinger vi trenger og hva slags tilbakemeldinger vi ønsker å få fra den nye tunnelen. Dette betyr at vi har ideelle forutsetninger for å designe det fremtidige Fehmarn Belt Asset Management-systemet.
Data om tilstanden til betong er en nøkkel i prediktivt vedlikehold
ELOP Technology tror sterkt på filosofien om prediktivt vedlikehold. Derfor har selskapet utviklet et ultralydinspeksjonsverktøy for å produsere data om tilstanden til store betongkonstruksjoner, så nøyaktig og effektivt som mulig.
Sammen med data fra andre kilder kan ELOP Insight- data mates inn i Asset Management-systemer, som gir eiendeler en detaljert oversikt over tilstanden til en bro, tunnel, dam eller annen struktur. For å utvikle slike systemer deltar ELOP i flere forsknings- og utviklingssamarbeid. For tiden jobber ELOP med det ledende skandinaviske entreprenør- og ingeniørselskapet Veidekke for å utvikle et Asset Management-system for Stavangerregionen Havn IKS, ansvarlig for forvaltning av eiendeler som brygger, brygger og bygninger i havnene i Stavanger-regionen i Norge. I tillegg samarbeider ELOP med Norges største infrastruktureier, Statens vegvesen, for å utvikle et IT-verktøy for styring av betongkonstruksjoner.
Synes det er litt digg jeg Røde tall intill caset slår inn, men fint å få kjøpe aksjer på rundt 3kr stykket. Det ser for meg ut som røverkjøp ^^ Har sittet så lenge i minus nå at det ikke bryr meg spesielt.
I mangel av spennende nyheter å melde har de begynt med en slags blogg i stedet? Den artikkelen er interessant nok men har dessverre ikke så mye med Elop å gjøre. Her knyttes AMS opp mot en kontinuerlig overvåkning av brua ved hjelp av sensorer, slik SAP engineering har testet ut i småskala i Norge sammen med vegvesenet - samt inspeksjon ved hjelp av droner. Det positive er at dette driver digitaliseringen i bransjen fremover og dermed gjør markedet for Elops AMS større, forhåpentligvis. De har gudsjelov valgt et åpent format slik at systemet deres kan kombineres med andre leverandørers systemer og instrumenter.
“Bloggen” har de alltid drevet med ^^ Alle sakene kan leses her: Latest news - Elop - Company news
Joda, er klar over at de har en side for “news”, som de fleste andre firmaer, men nyhetsverdien for Elop her er diskutabel.
Er nok av interesse for potensielle kunder ^^ Slike eksempler viser hva systemene kan gjøre. Tenker det er fint å trekke de fram på siden deres og ha det der når kundene skal inn og lese i følge med lanseringen. Tenker ikke at alle nyheter skal eller bør være aksjonærfrierier, selv om vi kanskje har blitt vandt til det de siste månedene.
Er inngang for en posisjon reel i dag eller skal vi videre sørover?
Tror støtten rundt 2.9 er ganske sterk, var her det ble en rekyl sist gang opp til 3.6 og skal ikke se bort ifra at tradere og andre posisjonerer seg snart.
ATL på 2.725, så det er da fortsatt mulig å falle videre. Men jeg fylte på i går til 2,97 likevel. Det er umulig å spå når eller om en trend skal snu. Så da får man heller tåle å gå “glipp av” noen prosenter.
Om den faller videre kan man hvertfall vurdere å fylle på.
Nyhetsverdien er nok ikke så stor. En av fordelene med bloggen og artiklene er i hvert fall at mer relevant innhold og bruk av keywords etc. på selskapets nettside antakelig er bra for SEO, Search Engine Optimization. Dermed vil Elop oftere dukke opp når kunder og andre gjør relevante søk.