Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Greit nok at de dukker opp i søk, men hvis man går videre og leser artikkelen så ser man at det er et ganske annet system som blir beskrevet enn det som Elop utvikler. I systemet som artikkelen beskriver er kontinuerlig overvåkning av dynamisk respons fra trafikk, vind og annet sentralt for å avdekke om brua oppfører seg unormalt, sentralt. I Elops system får man input kun hver gang man skanner brua, og mp eventuelt justere for endringer i temperatur og andre betingelser for hver gang man skanner. Jeg håper ikke omsetningsmålet er betinget av at AMS-systemet blir en stor suksess. Skulle egentlig ønske de rendyrket ultralydteknologien og heller foret andre leverandørers systemer med data, men vi får se.

Tilsvarende prosjekt i Norge: SAP og Statens vegvesen sanntidsovervåker Stavåbrua på E6 for å forbedre vedlikehold og bruklassifisering - SAP Norway Nyheter

Ja, men av erfaring kan man godt skrive litt om konkurrerende teknologier også. Det kan f.eks. være bra hvis du vil få de som bruker/søker på konkurrerende teknologi inn på nettsiden din slik at de oppdager din nye og alternative teknologi.

Enig med deg. Ser gjerne at andre kan bruke scanneren til å mate egne systemer. I så fall kan jo artikkelen lokke disse inn på nettsiden til Elop slik at de oppdager scanneren og tar kontakt for å kjøpe. Vi får se om Elop går med på dette på sikt.

2 Likes

Samme strategi her :wink: startet å handle nå på 2,96 ish og handler videre når jeg får midler når den ligger under 3 :wink:

1 Like

Erfaringsmessig så må analysesoftware ha intim kunnskap til hvordan scanneren er bygd for å tolke data korrekt. Dersom de skal selge scanneren alene UTEN topside software så må de mer eller mindre avsløre alt av IP som befinner seg i scanneren også. Med andre ord en ganske usannsynlig strategi. Dette er imidlertid gitt at scanneren ikke gjør noe prosessering av ultralydsignalene downstream. Å gjøre det i realtime er nok ikke sannsynlig med mindre data og algoritmer er veldig enkle.

Jeg har bygget og markedsført en lignende scanner selv. Vanvittig utfordrende, og for oss endte det med konkurs. Det største vi manglet var å klare å scanne betong. Hvis ELOP har knekt den nøtta og klarer å selge det så ser det lyst ut.

Det jeg såvidt rakk å begynne med på software var å lage en skyløsning for analyse, hvor så tredjepart (kunde eller partner) kunne laste opp data fra scanner, prosessere, og så la egen software koble opp mot vårt API for å hente resultatdata. Da avslører man heller ikke IP fra scanneren som kan forbli en “sort boks”. ELOP er mer enn velkommen til å kopiere dette :wink:

Jeg syns blogg-innlegget er fint fordi det beskriver hvordan ELOP sitt system passer inn i den større sammenhengen. ELOP vil aldri bli valgt for å være den eneste måten å overvåke så stor infrastruktur som Storebælt.

En morsom trivia er at state-of-the-art sensorer for tilstandsovervåkning av broer (for fem år siden i alle fall) mer eller mindre bare lytter. Det de venter på å høre er lyden av rusten armering som slites av! En veldig billig men effektiv metode.

5 Likes

Takk for interessant innlegg, artikkelen tar for seg software for ASM, som Elop har som ambisjon å utvikle. Dette kommer i tillegg til analysesoftware, slik jeg har forstått det. Denne analysesoftwaren er da på plass. Man kan ikke kjøpe bare skanneren, men må også tegne abonnement på software for 5000 ,. pr mnd. Softwaren kan levere data på åpent format som da kan brukes sammen med data fra andre instrumenter i et system for forvaltning drift og vedlikehold ( ASM / SHM), for eksempel et slikt system som benyttes for brua i artikkelen. Elops skanner kan da brukes sammen med Elops eget ASM, eller sammen med andre leverandørers ASM. Slik har jeg forstått situasjonen.

2 Likes

ASM skulle være AMS (Asset management system)

2 Likes

Elop AS: Simplifai - market breakthrough in the Philippines

3 Likes

Elop leverer igjen som etterspurt ^^ Godt jobbet!

1 Like

Det er et fint tegn å se at selskapet slår gjennom globalt videre; Dette åpner så mange markeder etterhvert.

Det ser ikke ut til at markedet bryr seg enda, men forhåpentligvis er veksten i Simplifai godt presentert ved neste kvartalspresentasjon. Og vi har liten grunn til å tro at veksten ikke fortsetter ettersom Simplifai har levert mange nye oppdrag i 2021.

Det står mye på salgene til Insight, og der får vi ikke vite før Qpres uansett.

1 Like

112k aksjer kjøpt på 2,98 da meldingen kom, ellers er det bare bots som selger 5k nedover av gangen som ikke er blitt skrudd av enda ^^

Helt vilt hvordan de holder igjen. Skjønner ikke helt hva som er vitsen med å sette salgsalgo på 200k+ aksjer på 2,8 når markedet klart vil ha kursen opp? Liker de ikke penger?

Noen som kan skjønne logikken bak det? Er i situasjoner som denne jeg virkelig skulle ønske jeg hadde noen millioner å investere. Er jo gratis penger for de med midlene klare…

1 Like

Caseoppsummering 17.1:

ELOP AS:
Består av ELOP Technology AS og Simplifai AS med 100% eierskap i begge datterselskapene.
Dette er morselskapet og det vi kjøper aksjer i på børs. Derfor er eierandelen din i ELOP lik eierandelen din i ELOP Technology AS og Simplifai AS. https://elop.no/about-elop-group/
Simplifai AS er også morselskap for selskapene: Simplifai Cognitive Services LTD og Simplifai Ukraine LLC.

ELOP og Simplifai har siden oppkjøpet av Simplifai i januar 2021 samarbeidet om å bygge opp selskapsstrukturen i ELOP Technology AS. Dette arbeidet skal være ferdig og de er nå to separate selskaper som jobber med hvert sitt produkt og marked.

ELOP Technology: Ultralyd-scannere til betongkonstruksjoner samt Asset Management System for dette: About us - Elop - A green-tech company from Norway

Simplifai: Digitale AI-medarbeidere, AI- og Robot-kundeservice/E-post-lesere mm. About Simplifai - Elop - A green-tech company from Norway - Simplifai | Vi utvikler digitale medarbeidere

Simplifai nyheter: Blogg | Simplifai
ELOP Technology nyheter: Latest news - Elop - Company news

Q3 2021: https://elop.no/wp-content/uploads/2021/12/Elop-Q3-2021-presentation.pdf
Q2 2021: https://elop.no/wp-content/uploads/2021/09/Q2-2021-Interim-report.pdf
Q1 2021: https://elop.no/wp-content/uploads/2021/09/Elop-Q1-company-presentation2.pdf

Status fra Q3 ELOP:

Planen framover for ELOP Technology:

Status Q3 Simplifai:

Videre plan i Simplifai:

Hendelser etter Q3-rapporten:

NewsWeb Simplifai - market breakthrough in the Philippines
NewsWeb Share buyback
NewsWeb Elop Technology awarded Seal of Excellence by European Investment Council
NewsWeb Innsidekjøp fra Styret i ELOP AS og Simplifai AS

Forventninger framover:

300-500% vekst år for år MRR for Simplifai
ELOP Insight Crawler lansering innen 31.03.2022
ELOP AS omgjøres til ASA samt styre-endringer med 40/60 kvinner/menn og Styreleder+CEO endrer rolle til CEO for ELOP AS, potensielt fortsatt styremedlem.(usikkert enda)

Potensielle senere endringer som CEO har nevnt:
Splitting av Simplifai ut av ELOP og notering av Simplifai.
Inngang på Hovedindeksen for ELOP ASA når det passer.
300%-500% vekst for Simplifai og ELOP Technology i 2023-2024-2025
Mål: 1 mrd omsetning innen 2025, CEO holder fast at de ligger godt an til å kunne nå dette utifra planen.

Neste kvartalsrapport: 03.03.2022 (Q42021)

Total assets Q3: 286M
Cash: 56M
Emisjon etter Q3(Emi-kurs 4kr): +100M
Profit Q3: -15M
Pris for caset: 118,003,815*2,88=339,850,987 kr

Caset prises altså til 340M samtidig som assets: 286M ved Q3+100M etter Q3.

8 Likes

Fantastisk oppsummering!!

Takk for deling :blush:

2 Likes

Mangler bare at caset får utspille seg :slight_smile: Blir sittende her all in i hvert fall til kursen står i 8kr/aksje eller Simplifai er blitt skilt ut. Ledelsen har lagt kortene fram på hver presentasjon og det bygger tillit. De er like uforstående til dagens prising som meg.

1 Like

Litt interessant at de har brukt 36,9 MNOK på employee benefits samtidig som MCAP er på 350 MNOK. Litt ute av proporsjoner?

De har friske mål da:

Skulle gi EBIT på rundt 400 MNOK om tre år. :stuck_out_tongue:

Er ikke akkurat mye igjen på balansen når man ikke regner med intangibles og goodwill. Jeg forstår godt hvorfor de kjørte emi på 100 MNOK.

Prosentvis kraftig vekst, men det er snakk om 675.000 kr.

Med samme veksttakt framover, så får man MRR på
1m Q3 2021
3m Q3 2022
9m Q3 2023
27m Q3 2024
81m Q3 2025.

Hvis jeg ikke har misforstått, så har forventer de årlig vekst på 200% de neste fire årene for å nå målet sin om en milliard i omsetning i løpet av 2025.

1 Like

Det er vel ca det de går for ja. Er Simplifai som skal være deres hovedinntekt frem til 2023, deretter er det scanneren som skal øke inntektene kraftig. Viktigste punktet dette året for min del er at de klarer å få inn nok inntekt til å dekke de løpende kostnadene slik at de ikke går tomt for penger så raskt :sweat_smile:

Jeg har ikke fått med meg sammenhengen mellom Simplifai og det som tidligere var ELOP. Det virker ikke som om de har så mye tilfelles?

Market cap var på 500M da :stuck_out_tongue_winking_eye: Dette er interne konsulenttimer fordi Simplifai fakturerte ELOP Technology for arbeidet med å sette opp teknologibedriften samt rekruttering. Den delen som kommer fram her er hovedsakelig det av dette som gikk til ansatte for de timene. Samt lønn for utvikling hos begge bedrifter som det ble brukt 9,5M på totalt.

image

1 Like

Simplifai skulle opprinnelig lage software-delen av ELOP sammen med ELOP, men de har i stedet satset på AI-tjenester til arbeidsplasser og trent opp og satt sammen et team til ELOP Technology for å jobbe med software-delen selvstendig. De var mor og datterselskap, nå er de begge datterselskaper under ELOP AS og skal jobbe hver for seg.

1 Like

What are examples of employee benefits?

Employee benefit examples

• Health insurance.
  • Paid time off (PTO) such as sick days and vacation days.
  • Flexible and remote working options.
  • Life insurance.
  • Short-term disability.
  • Long-term disability.
  • Retirement benefits or accounts.
  • Financial planning resources.

Jeg tror ikke det du skriver stemmer? Det er vel heller aksjeopsjoner e.l. det er snakk om her.