Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

De handlet ikke opsjoner i Q3, og delte heller ikke ut. Jeg er helt sikker.

Fra Q2 halvårs-rapporten: “Employee benefit expenses amounted to NOK
11.6 million (NOK 1.0 million) in Q2 2021 and NOK
28.1 million (NOK 3.0 million) in 1H 2021. The
increase is due to a rise in number of staff in Elop,
consolidation of Simplifai into the group figures
for 2021 and a restructuring provision of NOK 3.9
million related to organizational changes.”

1 Like

Imponerende vekstrate, men det er jo lommerusk. Det er alt for tidlig, etter min mening, å vurdere om de vil klare tilsvarende vekstrate fra f.eks. 2024 til 2025. Da må de gå fra å ha et par salg i måneden til flere salg daglig, gitt antydningen deres om størrelsen på MRR per kontrakt.

Er det rett og slett slik at de fører lønn som “Employee benefit expenses”? Jeg er vant med at dette føres under “Other expenses”. Da er jeg spent på hva “Other operation expenses” er i Elop?

EDIT svaret på mitt eget spørsmål
image

Helt enig, var derfor jeg dro det fram. 675k/mnd økning er lommerusk.

Flott oppsummering! 300%-500% vekst årlig for simplifai tror jeg kanskje skal være 3-5x årlig vekst (strengt tatt ikke helt det samme som 300-500%) det første året, deretter er det vel noe i retning av doblig per år som må til for å lande på 300 mill. Dette er også ganske ekstremt. 500% vekst flere år på rad er ikke mulig, selv for Simplifai.

Tipper de klarer det første året med full fokus på egen drift nå i 2022 fra 1M/mnd til 5M/mnd, men ja, det blir vanskeligere etter hvert. Men selvsagt også lettere å selge inn når de har mange kunder å vise til og de har fått fotfeste i Asia.

Ang. ELOP avhenger alt av lanseringen. De har ordnet godkjenningene nå og bygget opp relasjonene med myndigheter i Tyskland og Norge, samt fått flere avtaler i USA, Norge og Japan. Spørsmålet blir om de får pushet mange salg inn i de kanalene samt opprettet nye.

1 Like

Når de ligger på 60M i årlig tap hittil er 12M i inntekter flott det for den delen av bedriften. Får de et knall år i år samt greie inntekter fra ELOP kan vi se 2022 som året de går i +. Kommer en del inntekter fra flere salg fra ELOP i Q4-rapporten også, så 2021 som helhet kommer ikke til å se så verst ut.

2 Likes

675k * 12 = 8,1 MNOK

Når du går med 60M i tap, så må du ha en slik økning i kroner i 7,5 år før du går i pluss. Det er kun hvis man driver å regner i prosent og forutsetter at de vil fortsette å ha den økningen i prosent dette ser bra ut.

Det må bygges ut en stor salgs- og supportavdeling for å kunne håndtere en slik prosentvis vekst. Så er jo spørsmålet hvor gode de er på den biten. :slight_smile:

2 Likes

Tror CEO sa at de regnet med å gå i pluss i 2023. Det har vært uvanlig stille etter q3 rapporten. Forhåpentligvis skyldes det at de ikke melder ordinære salg, men er sannelig ikke sikker. Artikkelen “Ordrene har begynt å tikke inn” sier at de forventer ytterligere salg i q4, men tydeligvis ikke noe de synes det var verdt å sende ut en melding om. Elop trenger at en seriøs aktør legger inn en større bestilling. Til nå står en temmelig dodgy firma i Miami for størstedelen av bestillingene.

2 Likes

Dette tapet fra 2020 Q3->2021 Q3 er et overslag for hele virksomheten. ELOP Technology+Simplifai. 1M/mnd er kun Simplifai da Q3 var ferdig.

De har rekruttert og strukturert ELOP Technology, så får håpe de er gode på den biten :stuck_out_tongue_winking_eye:

Helt enig med deg i at de har en lang vei å gå, det er det ingen som er uenige i. ^^
Det sagt, så har de holdt det de har lovet hittil. De har ikke lovet store inntekter i 2021. De har lovet 3x-5x vekst for Simplifai i MRR, som de har fått til. Og så har de lovet godkjenning av ELOP Insight Crawler etter testingen i Tyskland, som de også har fått til. De har lovet internasjonale distribusjonsavtaler, det har de fått til. De har lovet noen salg, det har de fått til. Så får vi se om de klarer mange salg etter lansering, og videre vekst fra Simplifai.

3 Likes

Enig i at de har holdt det de har lovet/guidet, innenfor det man kan forvente fra et selskap i oppstartsfasen, til nå. Det er en del skriverier rundt omkring at de ikke har gjort det. Det er imidlertid nå den harde biten begynner. Nå blir det mer og mer tallenes tale. Det blir spennende å følge med.

1 Like

Får noen svar 3. mars da :slight_smile:

Fin prising på softwareselskap når de først får det til. :sunglasses:

2 Likes

Ja, det er håpet. Simplifai har i hvert fall en grei kundebase å jobbe ut ifra med flere kjente navn. Simplifai | Vi utvikler digitale medarbeidere
Goodwill i regnskapet er verdien av Simplifai etter deres syn. Jeg regner den som høyere enn de gjør, men det er selvfølgelig et stykke til før de går i pluss separat fra ELOP Technology. Når de gjør det tenker jeg Goodwill bør gå opp en del.

1 Like

Goodwill i regnskapet er vel mer eller mindre hva de betalte for Simplifai? Det er ikke noe galt i å føre regnskapet slik, men når skal se hva som er igjen hvis selskapet likvideres, så tar man ikke med goodwill, intangibles osv. Eller, kanskje rettere sagt, jeg gjør ikke det :stuck_out_tongue:

Synes det høres ut som en gunstig avtale for begge parter. Spesielt når man ser på elimineringer som du fremhevet.

2 Likes

Sant nok, men her skal Simplifai skilles ut og børsnoteres som eget selskap etterhvert, så da blir det mer interessant enn vanlig :slight_smile:

1 Like

WTF? :smiley:

Det er jo ikke akkurat gratis å gå på børs, så synes det er en ganske rar måte å gjøre det på. Først kjøpe opp, så selge over børs? :confused:

Kjøpe opp i inkubasjonsfasen, bygge opp selskapet til det har et produkt som selger og har overført sin kompetanse til ELOP. Så få reell prising på Simplifai når det skaper verdi på egne ben. Det er for å realisere verdi for aksjonærene, men kommer nok ikke til å skje før ELOP Technology og Simplifai går med overskudd. Tenker kanskje 2023-2024 overgangen er god timing, gitt at ting går etter planen da.

Man kan si mye om hvordan ting burde vært i forhold til prising, men realiteten er sånn at et rent AI-vekstselskap blir priset mye høyere på egne ben enn som et datterselskap av et selskap som driver i en annen bransje. Selvsagt er det også noe Simplifai ønsker selv etter hvert. Det er ikke snakk om at det skal skje nå, men det skal skje senere en gang.

Har ikke sett et eksempel på at selskaper blir mindre verdt når de deler opp virksomheten sånn. I de tilfellene jeg har sett har det ført til ekstrem verdiøkning på totalen. Aker f.eks. er kongene i Norge av å realisere skjulte verdier gjennom den metoden.

2 Likes

Litt uortodoks framferd ja. Elops kjøp av Simplifai var sterkt motivert av å få tilgang på smarte hoder, altså et alternativ til å rekruttere og bygge opp et milljø på egen hånd. Kjøpe tjenester av eksterne konsulenter (Cognite) var også lenge et alternativ. Simplifai hadde ikke det beste balanseregnskapet å vise til, og de så sikkert på dette tilbudet som en mulighet for å sikre drift fremover. CEO Horpestad har kjøpt opp selskaper over en lav sko på oslo børs, gjennom nrc og endur, skallselskaper (Blom og Bergen group) som har ført en rekke mindre selskaper kjøkkenveien inn på oslo børs. Jeg synes dog Elop fremstår som mer ryddig her.

4 Likes

Takk for kritiske spørsmål btw. :slight_smile: Får meg til å se nærmere på det jeg trodde var riktig og bekrefte/avkrefte der jeg husket feil/rett. Viktig å gjøre i blant så jeg ikke drømmer meg bort i prognoser og holder bena på jorda. Det er fortsatt mye å bevise på inntektssiden. ^^

2 Likes

Takk for bra svar! :sunglasses:

2 Likes

Det viktigste for kursen nå etter hvor stor effekt det vil ha på kursen:

1. Salg av Insight Crawler
  2. Godkjenning av Insight Crawler utenfor Europa
  3. Salg av Simplifai AI-medarbeider
  4. Salg av Insight Standard
  5. ASA- og styreendring
  6. Salg av Simplifai Digital robot-løsninger
  7. Distribusjonsavtaler ELOP Technology
  8. Intensjonsavtaler ELOP Technology
  9. Intensjonsavtaler Simplifai
  10. Nyrekrutteringer til ELOP Technology

Tenker dette er sånn ca. de tingene vi kan forvente å høre om og hva som vil være viktigst for kurs framover.

I tillegg kommer mer info om lanseringen av Insight Crawler i slutten av Q1, som vil være høyst relevant.

Det er dog helt klart salg alle ønsker å høre om nå og framover.

2 Likes