Q3 2022 du mener eller Q4 som kommer nå?
Q3 2022 ja. 1 år fra Q3 2021
Skjønner, hva kan vi forvente i Q4 regnskapet tror du/dere? Jeg håper hvertfall på vekst, da det er meldt at flere scannere forventes solgt i q4.
Det har vel ikke blitt meldt nye avtaler for simplifai i Q4, så vi kan kanskje ikke forvente enorm vekst der før q1 22 som det allerede er inngått to nye avtaler hittil?
Guiding med 3x-5x årlig vekst gjelder bare for q4 2020-q4 2021, ikke inn i evigheten. Klarer de f eks 1,5mill mrr ved q4, holder det med “bare” dobling årlig for å nå målet om 25 mill mrr i 2025
Jeg antar det er av hensyn til forhandlingsposisjon overfor nye og eksisterende kunder. Videre antar jeg at disse kundeforholdene kan utvides og reforhandles etter hvert som kunden får prøvd hva som fungerer. De sier i det minste litt om omfanget.
Dette er nok riktig. Dette har jeg alltid tenkt på som en stor utfordring ved børsnoterte selskaper som driver med «produkt» salg. På den ene side ønsker man å holde markedet oppdatert i forhold til store enkelt salg eller kontrakter, men man ønsker heller ikke å gi kunder innsikt i rene produktmarginer, bruttomarginer, cogs eller lignende. Hvordan bunnlinjen ser ut etter kvartals og årsslutt er annerledes for da er man i stor grad avhengig av å legge ned en del ressurser for å finne ut av lønnsomheten på enkeltprodukt uten innside informasjon. Jeg mener derfor at man bør holde seg til å oppdatere markedet pg øvrige aksjonærer på kvartals og årsmøter. Man ønsker ikke å havne i en situasjon hvor kundene begynner å bruke DB for å forhandle rabatter. Eller bunnlinje for den saksskyld…
Takker!
Det kommer man ikke langt med som kunde. Man må nesten ha et billigere/bedre alternativ å vise til.
Kommer an på forhandlingssituasjonen det. Poenget er mer at det er en situasjon man i utganspunktet ikke ønsker å sette seg i, hvor dette i det hele tatt er en mulighet. Selv om man driver med verdisalg. Det er i tillegg som regel konkurranse, i de aller fleste markeder, uavhengig av hva man måtte mene om kvaliteten, verdien eller jevnbyrdighet.
Artikkel i Finansavisen i dag om kontrakten.
ELOP har lagt ut to nye saker om Simplifai dealen og Sealtech:
Simplifai signs major Indian BFSI-client (elop.no)
Concrete inspection Company SealTech joins hands with Elop in the USA
" We’ve scanned parts of the Nest Hotel in San Juan, and recently we went to Sunny Isles Beach and Hallandale Beach, Florida, to scan several government garages, hotels and condominiums. We have experts from Elop supporting us with the technical aspects, to teach our team to perform the scans correctly and to analyze the 3D-imagery. We believe that using the device and getting to know it firsthand, is vital. We want a solid client experience with the ultra-sound scanner and the best way to get that is to use it internally at SealTech and to work closely with Elop to build the competence we need to access the market. "
Veldig stille fra denne kanten. 2 simplifai-avtaler og et blogginnlegg om det litt obskure firmaet Sealtech, er alt hittil i 2022, i sterk kontrast til signalene fra Horpestad etter q3 rapporten.
Kontrast til hva? Jeg er usikker på hva du sikter til her.
Først og fremst avtaler med nye distributører, ble signalisert at vi kunne vente flere avtaler à la den i Japan i nær fremtid. Det var snakk om 12-15 land eller noe sånt. Fra rapporten for Q3 under “outlook”
" Elop Technology expects to conclude multiple
partner agreements in Europe and Southeast Asia
over the next quarters"
flertall
Joda, jeg har ikke kapitulert, men hadde forventet en langt mer interessant nyhetsstrøm i hele 2022. Når man ser på aksjekursen kan det virke som om jeg ikke er alene om det.
Jeg tenkte egentlig på et annet sitat, men husker ikke helt hvor jeg har det fra.
Ja, det går tregt.
Det er ingen som tror på at de når guidingen.
Om de ikke klarer å vise til noe mer konkret vil det fortsette.
Selskapet er verdsatt veldig lavt nå, så det skal ikke så mye til for å snu trenden. Om simplifai faktisk leverer 3-5x vekst i 2022 også, lover det godt.
Hvis de når målet sitt. Hvis ikke, så er de kanskje dyre.
ELOP har ca. 111M i framførbart underskudd fra siste 3 år 2019-2021.
67,4M i current assets+100M fra emi-pengene og man må trekke fra det som er brukt etter Q3 også selvsagt.
Så rundt 150M i cash
111M i framførbart underskudd
+Teknologi, patenter, kundeporteføljene, avtaler, noen salg, Simplifai og ELOP Technology.
+1M MRR som vokser hvert kvartal hittil.
Gir oss en prising på 310M i markedet i dag.
Ser ikke helt hvor det er priset inn framtidsutsikter her, men men.
Sånn jeg ser det er prising rundt 500M fair for caset og alt over blir tro på framtiden per d.d.
Hva forventer du av cash burn i 2022, 2023 og 2024?
Mener du det fremførbare underskuddet ikke får en verdi før de er cash-positive?