Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

E24 har det liggende åpent :slight_smile:

Enig i mye av dette. Mye av kundegrunnlaget til Elop technology er rotfestet i offenlig sektor. Den største konkurrenten til Elop er manglende endringsvilje, at dagens inspeksjonsordninger er “bra nok”, eller i hvertfall tilstrekkelig bra til at det ikke krever investeringer i ny teknologi og nye inspeksjonsrutiner.

1 Like

Stemmer denne? Kommentar på e24 fra i går fredag

Anonym: Is there any news about ELOP they where “halted” for one hour before closing and stayed halted until closing…

Camilla Knudsen:

Hi, no as far as I can see, there has not been any news from the company today. I see that there was a “halt” in the trade related to the share price, and not in anticipation of an announcement from the company. You can read more about the use of “halt” here: Trading safeguards on the Euronext markets

I hope that was helpful.

Ja, det var ingen handel den siste timen/halvtimen i Elop. Låg både kjøpere og selgere over som matchet ,men disse låg tydelegvis litt for langt over sist omsatt kurs meinte nokon på Oslo Børs… Kvifor dei ikkje slapp handelen laus veit eg imidlertid ikkje. Den låg med status “auksjon” fleire minutter etter normal stengetid, utan at den var frislept.

image

Tipper dette går automatisk, var sikkert ±10% i auksjonen som utløste gjentatte circuit breakers. Er nok ikke så rart. De slår ut når ordre legges inn, så om spread er over 5% kan man i teorien potensielt få til en kontinuerlig strøm av circuit breakers, men de skal vel egentlig gå igjennom tidligst hvert 3. minutt?:

• Dynamic collars are based on the dynamic reference price, which is taken from the last traded price and is amended with each new trade throughout the trading day. This safeguard threshold automatically halts trading on a stock if its price reaches +/−5% price variation (or +/-3% if the stock is part of a flagship index) on the dynamic collar reference price.

• Static collars are based on the static reference price, which is taken from the opening price of the security if it has traded on the same day, or the last reference price from the previous trading day. This safeguard threshold automatically halts trading on a stock if its price reaches +/−10% price variation (or +/-8% if the stock is part of a flagship index) on the static collar reference price.

Høres ut som en feil fra Euronext sin side eller at jeg ikke forstår helt hvordan disse fungerer etter at en auksjon er trigget. Må nok kontakte Euronext for svar om man er interessert.

Problemet er at det ligger så mange robotordre ute at når disse trekkes, vil kursen kanskje hoppe 10% og så låser aksjen seg. Dersom noen gjør dette på slutten av dagen, kan de hindre handel i lang tid - slik som på fredag da det ikke var mulig å handle i godt over normal tid. Da var det vel også kun 5 aksjer som gjorde at kursen hoppet. Virker som det er litt manipulering inne i bildet spør du meg - men ingen spør meg :wink:

Ordrene som ligger ute på 2500 virker å være robotordre og forsvinner noen ganger… noen ganger lager de stor spread

Yup, 90% av alle ordre på Oslo Børs er roboter :slight_smile: Det er sånn det har blitt, men det vil ikke si at selve handlene er 90% roboter siden mesteparten av robot-ordre settes, og så fjernes lynkjapt når andre legger inn ordre. Ordrene på 2500 er klart algoritmestyrt, og fungerer i praksis som en market maker for mindre aktører. Det er kjekt for de små å alltid ha noen poster å handle mot og kjekt for meg som vil fylle på litt mer i blant. :slight_smile:
I ELOP virker det å være lavere enn 90% robot-ordre, da vi har mange små-mellomstore enkeltaktører som hovedsakelig er de som handler. Mesteparten av topp 50 sitter helt rolig, med noen få unntak.

Når vi snakker om manipulering her blir det litt rart tenker jeg. Altså å kjøpe 5 aksjer for å dra kursen opp før slutt er vel på en måte manipulering, men det var nok ikke ment å stoppe handelen, siden det i en vanlig situasjon kun ville stoppet handelen i 3 minutter. Det var nok heller et ønske om å skape daily high. Det er vel en form for manipulering, men blir relativt harmløst.

Noen som ser hvem største kjøper på dagens lister er? Vedkommendes beholdning går opp og ned som en jojo så de aksjene skal vel kanskje ut på et tidspunkt…

Er Morgan Stanley Equity, de går inn og ut innimellom. Vet ikke om de låner ut eller bare trader, men de bidrar med greit volum så tenker det bare er bra. De er som regel kortsiktige, men de har ikke beveget kursen noe særlig fra eller til fra det jeg kan se med sine handler. Får ikke volum til å stemme helt med deres handler, så lurer på om de kanskje tas utenfor børs, men har ingen måte å verifisere det på, da det ikke er en klar motpart i listene. Blir med andre ord litt gjetting, så tenker ikke så mye på akkurat dem. Tenker de påvirker kursen positivt totalt sett. De kom inn og startet handler etter godkjenningen i Tyskland om jeg ikke husker feil?

Edit: Håper du mener dagens lister(3 dager gamle), og ikke listene som kommer om 3 dager for dagens handelsdato?

1 Like

Da er det avklart. Det var ikke UCVO AS som solgte onsdag og torsdag forrige uke, men en privat-investor som var helt ute torsdag 21.04. Ser ut som salg for å sikre litt avkastning på en kort trade(1 mnd), så ikke så veldig relevant.

image
Datoene er egentlig -3 handelsdager tidligere enn de som står her.

1 Like

Teknisk kan det se ut som 2,7 kan skje denne uka uten at det er krise, men volumet er så lavt at det tekniske ikke bør vektlegges noe særlig. Kort oppsummert: Rødt område er lavere enn forventet trend, gult forventet trend og grønt brudd opp av trend. Små variasjoner utenfor områdene er forventet.

1 Like

Hva ville vi sagt hvis DEKRA kjøpte opp ELOP Technology? De har tatt en del management fra DEKRA nå inn i ELOP Technology. Får vel bare eventuelt vente på en melding om kjøp av 8-15%+ som de fleste gjør før et eventuelt oppkjøp. De har i hvert fall pleid å kjøpe opp en del mindre selskaper:
image

Blir vanskelig å prise ELOP Technology delen da. Inntil videre er dette bare en spekulasjon/mulighet. Vi har ikke sett tegn til at DEKRA ønsker dette enda.

Hvis elop blir kjøpt opp er dekra en sannsynlig kandidat, selv om det ligger et stykke utenfor kjernevirksomheten deres. Eksemplene du viser fra google(?), er diverse “testing institute” og liknende, som er det dekra driver med som hovedgeskjeft. Dekra har allerede kjøpt opp visatec, som da er blitt til dekra-visatec, som er et bittelite datterselskap av dekra. Dette er et instrumentmakerfirma, og det er dette firmaet som elop samarbeider med. Elop kan passe inn i dekra-visatec, men jeg tror det ligger et lite stykke fram i tid. Først må simplifai skilles ut, så må elop bevise at markedet er der, og elop må bygge ferdig organisasjonen. Jeg tviler på at dekra vil overta risikoen for at produktet ikke slår an, samt jobben med å bygge opp organisasjonen.

Ja nei, pointet var bare å si at når de skal utvide et område av bedriften så bygger de ikke nødvendigvis den opp selv. De bare kjøper en av aktørene i det markedet: DEKRA strengthens its cybersecurity business
DEKRA acquires VTNZ - New Zealand’s largest vehicle inspector, DEKRA Akademie GmbH / DEKRA Qualification GmbH, Press release - PresseBox
De har 2 fokusområder for videre satsing som er relevante for oss AI/Dataanalyse og Tjenester for Bærekraft:

Som sagt er det kun spekulasjon per d. d. :slight_smile: Men verdt å følge litt med på hvor Dekra beveger seg, mest om de skulle komme inn på listene etter hvert.

Edit: Fra årsrapporten som kom nå:
image

Ja, men kjøper de elop nå så må de i praksis det. Tror som sagt elop må bevise at de kan stå på egne ben før de blir kjøpt opp. Av disse oppkjøpene du viser til, er det mange start-ups, eller er det etablerte firmaer som allerede har bevist sin eksistensberettigelse? Med dagens partneravtale er risikoen mye mindre for dekra og konsekvensen mindre dersom skanneren skulle bli en flopp.

De som sist kjøpte noe av Horpestad var jo blant annet NRC. Se hvordan det gikk. Det har måttet ryddes opp i en god del… Dekra vil nok først se at Elop kan stå på egne ben

1 Like

De nevner det i Corporate Strategy, så de følger nok med:
image
Cyber Security-selskapet virket å være et selskap med få ansatte, men høy kompetanse og noen store kunder. De hadde holdt på i 10 år fra oppstart sto det.
VTNZ derimot var største aktør i markedet for kjernevirksomheten til DEKRA i New Zealand.

Siste oppkjøp ble kjøpsprisen 11,5M Euro for et selskap med 0,2M Euro i årsresultat og 2,4M Euro i omsetning.

1 Like

På sikt kan elop technology være en bra match, men ser ikke at de vurderer vekst ved oppkjøp av start-ups uten omsetning noe sted…

1 Like

Yup, det er ikke eksplisitt sagt, og jeg sier heller ikke at de skal det her. Det jeg sier er at deres samarbeid med ELOP potensielt kan bli til et oppkjøp etter hvert. Jeg vet ikke hvor langsiktige dere andre her inne er, men jeg er i hvert fall med for the long run så lenge caset ser bra ut. Så for meg blir det en relevant faktor for endgame i caset. Men inntil DEKRA gir tegn til å ville kjøpe ELOP blir det som sagt ikke mer enn spekulasjoner på potensielle framtidsutsikter. Tror som dere at ELOP Technology må komme lengre før det blir relevant, og det virker ikke som DEKRA er like interessert i Simplifai-delen, så langt jeg kan se. De eneste tegnene vi har til interesse i dag er 1. samarbeidsavtalen om utviklingen av Insight Crawler og 2. Head of global sales Niklas Persson, Marcus Jocham som global sjef for forretningsutvikling og Aoife Kavanagh som Global Training Manager fra Dekra. Skal vi tro Aoife, så høres Dekra interessert ut i ELOP: “Being at the heart of global sales operations for DEKRA, I know how crucial Elop’s innovations will be to the TIC business. Elop is on the cusp of revolutionising the concrete world, and I am delighted to be in on the ground floor. I believe that my combined experience and passion for training and sales will help our clients and partners to get the best out of Elop Technology,” says Aoife.

Men som sagt, må bevises ved store salgs-volum.

1 Like

Foreløpig triggerliste framover med kjente hendelser fram i tid:

30.mai: Årsrapport 2021
09.juni Kvartalsrapport Q1
10.juni Årlig generalforsamling
08.september Halvårsrapport 2022 (H1)
10.november Kvartalsrapport Q3
27.februar 2023 Kvartalsrapport Q4

I tillegg:
-Lansering Insight Crawler i samarbeid med DEKRA (Ble guidet til Q12022, ikke oppdatert guiding)
-Overgang til ASA fra AS (Dato ikke satt enda)
-Styre-endringer fra 100% menn til 40/60% kvinner/menn og CEO går vekk fra dobbeltrollen som Styreleder og CEO samtidig til bare Styremedlem og CEO. (Dato ikke satt enda)
-50 distribusjonsland innen nyttår
-Simplifai 3,3M-4,4M mrr innen nyttår
-Simplifai ut i eget selskap (Vi mottar 100% av aksjene) (Dato ikke satt enda)
-50 field tests innen utgangen av Q12022 (Håper på meld. om dette)
-Break even ila. 2023

124.408.000kr ved year end 2021
143M i deficit som gir skattefordel de neste årene.
Årlig tap 2021: 77,4M

Spekulasjon ang. kapitalbehov:
Potensiell liten emisjon(50-100M) i Q3-Q4 2022 avhengig av hva som kommer på kvartalsrapportene og inntektsvekst i Q1 og Q2. Med mål om break even i 2023 kan dette avblåses om vi kommer under 15M i tap i Q2. Følg med på årlig GF for å se om de spør om fullmakt til å gjennomføre en emisjon. De må ha fullmakt for å kunne gjennomføre.

Produktportefølje:

Teknisk:

Oppsummering etter 6 dager: Vi har hittil beveget oss akkurat som forventet ned til 2,7. Det føles litt vanskelig å tro på nå, men om alt fortsetter som forventet vil dagene etter i dag bli grønne opp mot 3,9 den neste uka. Det er som sagt vanskelig å se for seg, men vi er på den nedre stigende støttelinjen i trendkanalen. Historisk har dette vært beste kjøpsmulighet. Håper historien gjentar seg, men det vil framtiden vise. :slight_smile: Uansett, mye spennende framover så jeg bryr meg ikke så mye om vi står i 2,7 eller 3,7 nå. Det er senere i caset den store verdiøkningen skal komme om alt går som planlagt.

4 Likes