Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Idiotisk lav pris. Som noen på fin-forum skriver: Så det er derfor kursen ble trykket til bunns de siste dagene…

Dette er ran på åpen gate. 500mill er vel mer passende på dette tidspunktet?

Ja, ned 9% uten nyheter i går. Er dette virkelig lov?

Jeg har sett på Simplifai delen som det som skal holde Elop sånn noe lunde i livet mtp. Inntekt frem til scanneren og de andre tjenestene går greit. Simplifai har alltids blitt nevnt som side prosjekt som skal gå sin egen sti.

Nå ser det ut til at dette skjer tidligere enn forventet samt at jeg mener prisingen virker litt lav.

Bare å kreve ekstraordinær generalforsamling og få stoppet disse kjeltringene først som sist.

1 Like

Det tenkte jeg på også. Eierne kan ikke bare selge deler av selskapet, for eksempel simplifai, til seg selv, for, la oss si 1 kr? Kompanjongen Kristian lundqvist som har representert elop her…

Kanskje er første skritt for å stoppe dette billigsalget at kursen går opp, men hvem har lyst å kjøpe mer aksjer på dette tidspunktet?
Tja, Elop tech de-riskes forsåvidt, og kanskje er det noe skjult oppsving i salgene der også? Er det innsidere som kjøper 100000x2,70kr nå?

Den uttalte planen fra kjøperne har hele tiden vært en fisjon med simplifai som eget notert selskap. Så kom denne meldingen. Kan tyde på større kapitalbehov enn antatt i elop technology.

Boost AI som driver med liknande teknologi som Simplifai har i alle fall ein langt høgare verdsetting…

Chatbot-selskapet Boost AI prises til opp mot to milliarder kroner i ny avtale – får oppkjøpsfond på eiersiden | DN

1 Like

Det siste året har det vært mye klaging på forumer om at salget av skannere manglet og flere solgte i sinne hver gang det kom nye små ordrer fra Simplifai fordi de var inne pga betong, ikke epostsortering.

Kanskje er dette hevnen fra ledelsen, “hvis dere ikke liker epostsortering så så skal vi ta den vekk fra dere”. Jaja, ikke noe tvil om at jeg ville kjøpt aksjer i et evt separat Simplifai verdsatt til 140mill på børs…

1 Like

Tror ikke disse bruker så mye tid på aksjeforum… men lav mcap kan være et argument når prisen skal fastsettes. Simplifai ble i sin tid kjøpt opp mot 22 % eierandel i det nye selskapet .

Hmm, må tenke litt på denne. Er ikke dette aksjonær-verdier? Hvordan kan styret utføre dette uten godkjenning fra generalforsamlingen?

Hvorfor velges ikke løsningen: Dele opp ELOP Technology og Simplifai i to børsnoterte selskaper og kjøre emisjon i ELOP før splitting og notering for å bringe inn cash?

Det er ikke et cash-behov i ELOP per i dag. At ledelse og styret skal kunne bruke det som argument her for å frata aksjonærene i ELOP retten til å eie Simplifai i deres beste år framover er helt forferdelig urettferdig i mine øyne. Spesielt om dette ikke skal stemmes over av aksjonærene selv. Spesielt fordi dette setter ELOP i en veldig dårlig posisjon framover med dramatisk redusert potensial for aksjonærverdiene. Vi slipper å kjøre flere emisjoner, men kostnaden for det er Simplifai. Er det bra for aksjonærverdiene? Høres ikke sånn ut.

1 Like

Med mindre Elop kommer med noen store nyheter ganske snarlig, så er dette stort sett negativt etter min mening.
Og de har tydeligvis tro på at det skal løse seg med salg og prosjekter med insight og crawler, ettersomr de sier at de ikke trenger flere emisjoner etter dette salget av Simplifai.

At Elop ikkje har behov for fleire emisjoner er jo noko Horpestad har lira av seg fleire gonger allereie og truverdigheten til den mannen er jo så som så… Ser ut til at mange kaster korta her i dag, og må innrømma at eg sitter og teller på knappane sjølv. At dette salget til denne prisen skal vera til det beste for aksjonærane har eg problemer med å sjå.

Så dette ender med lønnsøkning for ledelsen i ELOP for å ha fått inn 140M, og så stikker de selv av med aksjene i Simplifai. Win-win for dem, men aksjonærene blir glemt. Bør være ulovlig, men hva kan vi gjøre som aksjonærer?

Kan ikke forstå hvordan de største aksjonærene godtar dette, med mindre de selv er med i konsortiumet som kjøper simplify

Horpestad er største aksjonær, CEO Simplifai er også i toppen. Mulig de har nok makt til å overkjøre resten sammen med investorene som deltar.

Man får spørre seg, hvorfor noen på innsiden av Elop vil kjøpe kun Simplifai. Skalaen strekker seg mellom to ytterpunkter; Fra veldedighet overfor Elop til grov feilprising av Simplifai og mulighet til å gjøre en real kule.

Må huske på at pr idag kjøpes også Simplifai i dagens aksjekurs. Dette evt salget MÅ vel komme til avstemming hvis nok aksjonærer bryr seg. Dvs 140mill nå behøver ikke å bli realitet. Småaksjonærer kan kanskje presse på for å få dette utsatt til det kommer en større kjøper (US) og tar det for 1mrd neste år.
Jeg kjøper mer og håper på flere løsninger…

1 Like

Jeg tar i hvert fall kontakt med: Investor Relations - Elop

4 Likes

Flott Martins. Fint hvis du poster hva de sier her…