Nei, tenkte på å skille ut Simplifai, noe som tydeligvis er gjort, og å børsnotere det for seg selv
Har du noen kilde til snakk om det? Sånn selskapet er strukturert etter fisjonen er ELOP på børs holding selskapet til både ELOP Technologies og Simplifai. Har ikke sett noe annet enn at et delmål er å få ELOP inn på hovedindeksen.
Har ingen kilde. Det var et spørsmål om dette er blitt signalisert til dere som kjenner selskapet godt
Har ikke hørt noe om det, men spennende tanke Sånn selskapet er satt opp nå ville det nok gitt aksjonærene 30-40% avkastning å skille ut Simplifai, men gjort veien til hovedindeksen lengre for ELOP.
Horpestad har fått spørsmål om dette. Husker ikke riktig hvor, tror det var på en QA. Ikke noe de jobber med nå, etter hukommelsen svarte han at det kan være aktuelt senere.
Ellers hadde jeg litt flaks med en utgang og er ikke inne nå. Det er Simplifai som gjør at inngang frister litt. De er ikke modent riktig ennå som selvstendig børsnotert saas-selskap, men dette kan være en sjelden mulighet til å bli med “helt fra start” over børs hvis skaleringsmulighetene er så gode som man får inntrykk av fra meldingene.
Kort sagt ser jeg caset som dette nå: Det meste av interesse på regnskapet kommer i 2022, så innen relativt kort tid bør de komme med flere kunder for ELOP. Uansett virker Simplifai å prestere langt over forventning, som kan bære mye av prisingen i seg selv.
Først må de kortsiktige fra emisjonen ut, som skjer via omsetning rundt 4kr de neste dagene/ukene. Så kan vi se mot høyere kursområder. Tipper og håper rep-emi blir avlyst, da alle har hatt god mulighet til å fylle på ved emi-kurs nå og den ikke lenger er nødvendig for å gi eksisterende aksjonærer samme deal som de i emisjonen. Bare å kjøre på med avlysning av rep emi i mine øyne.
Hva tenker dere er de viktigste triggerne å følge med på i høst/vinter?
Jeg kan ikke se for meg at rep. emi utføres nå som kursen har vært stabilt under emisjonskursen. Selv ikke ved nyhet i dag.
Jeg kjenner ikke til hvordan dette avgjøres, men jeg antar de fleste aksjonærer har fått fylt på med nye aksjer til under 4 kr.
Triggere jeg tror på er en avklaring av flere kontrakter.
Dekra-avtalen er en selvfølge. Det ble utsatt pga større omfang, og når dette avklares vet vi mer om hva Elop vil tjene på det.
Eika-avtalen er interessant. Hvor mye tjener Simplifai på slike kontrakter?
Q3 har hatt en drøss av nyheter og børsmeldinger. Spesielt Simplifai.
Presentasjon og informasjon om inntekt fra disse nye kontraktene bør frem.
Vi får ingen eksakte tall på inntjening og kostnad til kundene. Det er nok hemmelig.
En ting jeg er spent på, er guiding.
Elop har guidet 1 MRD omsetning i 2025. Før omfanget av Dekra-avtale var avklart.
Får vi en oppjustert guiding?
Flere salg av Insight i løpet av høsten må være aktuelt.
Alle forsinkelser har vært på grunn av corona, og nå er vi i en periode hvor større deler av den vestlige verden åpner opp mer og mer. Det bør øke salgsoppdragene og eksponeringen til Elops Insight.
Elop Technology expands industry partnership with DEKRA Visatec GmbH to create logistic and maintenance hub to support commercial expansion
Lite action her til tross for melding vi har ventet på.
Det er kanskje lite som er konkret presentert… Hva skal til for at trenden her skal snu?
I morgen må vel emisjonsaksjene betales, så det kan være derfor enkelte har solgt seg ned til lavere pris?
Jeg hadde forventet litt mer interesse når dette ble meldt, men tillitten til Horpestad er nok fortsatt laber.
Det kan være ettersom at gårsdagens Aksjeforum-presentasjon ble avlyst, er det mange spørsmål som enda står ubesvart.
Har snakket med Aksjeforum, og de planlegger å ha presentasjonen neste mandag klokken 19 i stedet. De skulle oppdatere med mer informasjon i morgen.
Tilliten til Horpestad er vel på all time low etter denne emisjonen. Til og med Lifecare med sin grumsete historikk klarer i dagens marked å køyre emisjon med lågare rabatt enn kva Horpestad fekk til. Men så forhandla jo Horpestad for det meste med seg sjølv og tenkte ikkje så mykje på eksisterande aksjonærer. Vil nok gå ganske så lenge før Elop er tilbake på kursar over 5 kr så lenge Horpestad sitter på begge sider av bordet.
Ja, spørsmålet jeg har er om ELOP AS vil sitte med alle pengene fra emisjonen eller om de vil investeres i driften igjennom Elop Technologies AS/Simplifai AS? Hadde vært fint å få svar på.
“Nettoprovenyet vil benyttes til investeringer innen salg og markedsføring, tech-leveranse og utvikling, capex og netto arbeidskapital, i tillegg til generelle selskapsformål.”
Men vil det inveseres i datterselskapene er det jeg lurer på.
Skulle nok hatt noen bedre på TA her, men her er ihvertfall mitt syn:
Grønt område = over forventning
Gult område = på forventning
Rødt område = under forventning
Blått område= skjer ikke, men hadde vært kos
Første forventede motstand oppover ved brudd på emi-kurs: 4,4kr/aksje
Sterkeste motstand oppover: 4kr
Støtte nedover fallende med ca. 30 øre/uke til en bunn dannes. Da blir det framtidig støttenivå.
Gap i aksjen fra 5,24 til 4,085
Om forrige kursbevegelse skulle gjenta seg får vi oppgang fra gult område til grønt neste 2 mnd.
Bare å pirke på eventuelle feilbetraktninger eller noe man er uenig/enig i
Hittil ligger vi i worst case av forventningen min over, men ikke utenfor. Litt overraskende hvor lavt emisjonsdeltakerne vil senke aksjen, virker som en del av dem ikke kan sitte stille et par uker for bedre kurs når melding kommer om at rep-emi blir avlyst. Skulle ønske jeg ventet litt lengre med å ta full posisjon, men sånn blir det. Hyggelig for alle som kan komme seg inn 10% under emisjonsdeltakerne og ta imot aksjene deres til rabatt. ^^
Her ser dere porteføljene over tid for de 12 største selgerne mandag denne uka. Som dere ser er det så og si bare emisjonsdeltakere uten historie i aksjen som solgte ut da, med et par unntak(Den øverste er bare Paretos konto for utlån av aksjer til emisjonsdeltakerne, så den teller ikke):
Fra innsider+ siden Spør @pdx hvis noen vil se hele historien med selgere og kjøpere ved å bli innsider+. Tror ikke jeg kan legge ut alt her, så det får bli med en teaser Veldig fint å se hvem som selger og kjøper.
Vi får bare følge med. Det er nok flere som skal ut, og nå får i tillegg tradere mulighet til å akkumulere lavt.
Tror også at det blir mye salgspress når kursen når 4 igjen…
Selskapet er lavt priset ut fra guiding og gode børsmeldinger. De traff bare veldig dårlig med emisjonstidspunkt og korreksjon globalt, samt at facebook gikk ned rett før deres QA.
Horpestad bør få svart på mye, og tillitten til han er lav hos mange nå.
Når det er sagt, er han tungt lastet selv og har fylt opp med GAV vel over 6?
Noe må da være i gang…
Bare Simplifai + cash må jo være verdt mer enn dagens market cap. Så får man ELOP Technologies gratis med på kjøpet.
Fikk kjøpt meg inn igjen med et lodd til under 3,5, så veldig fornøyd Det er jo fremover eventyret begynner
Din rakker, har snitt på ca 4,4 her
Er det furtne investorer som selger på disse nivåene, P/B snart 1 jo…
Problemet er at ELOP, som er morselskapet, utførte emisjonen og grunnlaget for den virket for generell. Litt sånn “vi kunne, så vi gjorde det, men det var ikke et så stort behov”.
Da sitter investorene med 20% i minus fra allerede historisk lave kurser og lurer på hva de får igjen for det. Der har de mange spørsmål å besvare.
Samtidig sitter de kortsiktige emisjonsdeltakerne med skjegget i postkassa, når planen var å tjene noen kjappe 100k sitter de nå med noen 100k i minus og vet ikke hva de skal gjøre. Interessen for ELOP er stor, men ikke stor nok til å holde igjen for ca. 15mill aksjer som skal dumpes, så vi ender opp her kortsiktig.
Med overvekt av selgere og sure investorer. Verdien av teknologien og begge datterselskapene har bare økt i det siste og de har i tillegg nå godt med cash, så vi kan nok skrive rabatten til at investorene er misfornøyd med ledelsen i morselskapet nå.
Daglig leder er styrets leder, så investorene stiller spørsmål til om han satte daglig leders prioriteringer foran eiernes interesser her.