Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Yup, og ledelsen+innsidere kjøpte jo for ca. 15% av emisjonsbeløpet med lockup, så det står ikke på positivitet fra innsiderne, her er det fra det jeg kan se kun kortsiktige emisjonsdeltakere som selger og noen som har blitt sure for emi. Skulle kanskje ønske de fikk emisjons-forklaringen de ga på webcasten bedre ut til aksjonærene. Den var mye bedre enn det vi fikk i børsmeldingen.

“The following primary insiders have subscribed for and will be allocated Offer Shares in the Private Placement: * Gimle Invest AS, a close associate of chairman of the board and CEO Øivind Horpestad has been allocated 1,250,000 Offer Shares ; * Lani Invest AS, a close associate of board member Lars Nilsen has been allocated 875,000 Offer Shares ; * Middelborg Invest AS, a close associate of board member Kristian Lundkvist, have been allocated 600,000 Offer Shares ; * BHM Holding AS, a close associate of Bård Myrstad, COO of Elop, has been allocated 473,657 Offer Shares ; * HKL Holding AS, a close associate of Ho Kwan Leung, CPO Elop, has been allocated 470,683 Offer Shares ; * Nimbustech AS, a close associate of Imran Tamboli, CTO of Elop, has been allocated 190,578 Offer Shares ; * Danoni AS, a close associate of Daniel Kohn, CCO of Elop, has been allocated 115,083 Offer Shares. Members of the Company’s management and board of directors have agreed to a 6 month customary lock-up following the completion of the Private Placement.”

Lenge siden jeg har sett et børsnotert selskap på Euronext Growth hvor innsiderne har mer “skin in the game” selv. Det gir tillit fra min side til at de har alle incentiver parallelt med oss investorer og at de kommer til å gjøre alt for å øke selskapsverdien de neste årene fram til målet om over 1mrd i omsetning i 2025.

1 Like

Kommer til å lage en oversikt utifra innsider+ informasjonen ila. helgen, men kan ikke dele det offentlig i tråden tror jeg :frowning: For å se hvem av emi-deltakerne som har solgt/sitter/økt.

1 Like

Stresser ikke, har et snitt på 3,46 kr :+1:. Denne skal nok opp å teste 4 kr ila kort tid, men da trenger vi nok noen juicy meldinger. Også fin å trade litt da det stadig kommer børsmeldinger, men kommer nok til å sitte på en long posisjon også :+1:

4,42 kr snitt her :clinking_glasses: :crazy_face:

2 Likes

Morsomt at dette traff spikeren på hodet. 30 øre fall/uke til vi får en bunn. Det er nå gått 2 uker og kursen har falt 60 øre ± et 5 øre. Aksjen har en historikk med brattere oppgang fra bunn enn nedgangen dit, så kan gå fort opp igjen når det først skjer :slight_smile:

1 Like

Har selv 4,35 snitt. Var fornøyd med å lande 4,46 etter sist dupp rett før emisjonen…
Har snittet litt ned, rett etter emisjonen og tenkte ikke den kom til å fortsette nedover.

Jeg tror man må vente til selskapet leverer penger, og ikke bare avtaler. Når det er sagt, tror jeg, som flere ovenfor nevner at flere av emisjonsdeltakerne har prøvd å komme seg ut. Flere av de store salgspostene de siste dagene har vært emisjonsdeltakere.
Viser hvor kortsiktig disse er, når de hopper inn i tro om kjappe 10% gevinst, hvorpå de selger seg ut med 10 % tap 1 uke etter de deltok.

2 Likes

Anbefaler de som har en time overs i helga, og som ikke så presentasjonen live, til å se siste presentasjon av Elop :slightly_smiling_face::

https://m.facebook.com/events/417848226351375

3 Likes

Jeg så gjennom presentasjonen på Aksjeforum, og synes det var en bra presentasjon.

Men jeg har et spørsmål om omsetningsmålet 1 mrd 2025.
Det er mulig dette er gitt innsikt om tidligere, og da tar jeg gjerne imot tips om dokumentasjon der jeg finner svaret,

Jeg forstår det slik at ELOP Technology’s del av prospektert omsetning i 2025 er om lag 70%? → 700 mill? (Simplifai resten)

De mest konkrete inntektene nå de neste årene er salg av håndholdte scannere.

Det ble sagt på presentasjonen at det er verdensmarked for punktscannere på 420 enheter og det er ventet 12% årlig vekst. Slår det til vil det bli solgt 700 scannere i 2025.

Så skal ELOP Tech ta 29% av markedet, som vel betyr i overkant av 200 scannere solgt i 2025. Til en pris (før rabatt) på 350.000 per enhet.

Inntekter salg nye scannere (før rabatt): 70 mill. NOK

ARR:

Så vil ELOP ha softwareinntekter 60.000 i året på mesteparten av de solgte enhetene (20 i 2021 og 200 i 2025).

Lykkes ELOP med skaleringen får jeg det til å bli en installed base på ca 450 scannere ved utgangen av 2025.

ARR = 27 mill NOK.

Sum inntekter scannere og ARR i 2025 97 mill NOK.

Det er langt opp til 700 mill NOK i inntekter for ELOP Tech.

Jeg forstår også det vil komme inntekter fra andre produkter, men det kan vel ikke være slik at 6 av 7 kroner skal komme fra noe som er mer ukjent p.t?

2 Likes

De aller fleste vekstfirma i dagens miljø har 2025 som et måltall på når bedriften skal være milliardbutikk. Dessverre tror jeg de færreste når dette. Mange opererer med milliardinntekter og 30-40% ebitda i 2025. Om Elop er en av de få som vil nå sine vektsmål skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har både møtt og sett flere firma med mer troverdige/realistiske planer enn Elop.

De utvikler multraheel(?) og crawler.
Jeg forstår det slik at disse enhetene selger for opptil 2 m stk.

Lisensiering var vel nærmere 50 % av inntekten?

Så kommer service, vedlikehold, support og annet merarbeid i tillegg.

Tror det er vanskelig å regne seg nøyaktig fram da de ikke kan dele detaljert prising mhp konkurranse og kunder

Tenker kanskje at software-løsningen deres blir bygget opp på liknende måte som regnskapssystemer med ekstramoduler og tillegg per ekstra bruker etc.? At ikke bare brukere av skanneren må betale, men at også tredjeparter må betale en mindre månedlig fee for tilgang?

De har jo tross alt satt seg som mål og ha minst 75% ARR:

Ja, det kan ligge noe her. Jeg synes den kommuniserte forretnings- og inntektsmodellen ikke er helt på plass? Skal man gå etter de som har nytte av bedre verktøy eller de som eier bygg og infrastruktur som har nytte av den økte innsikten? Kr. 5.000 i lisens per mnd. gir ikke et fornuftig svar på det. (Mulig de har sagt mer i andre sammenhenger og presentasjoner, tar forbehold om det)
Jeg tror dessverre Elop Tech. har en lang vei å gå til 700 mill topplinje.

2 Likes

Ja, helt klart en lang vei å gå fra 4M omsetning i H12021 til 1Mrd i året 2025. Og vanskelig å tro at de skal klare en årlig multippel i omsetningen på 3.

Det ville sett slik ut ca.:

image

Er dog relativt enkelt å følge progresjonen deres ut ifra denne planen.

Men spørsmålet er vel ikke om de skal nå 1 mrd i omsetning?
Spørsmålet er vel om de kommer til å bli mer verdt i framtiden enn de er nå?

1 mrd i 2025 tror jeg blir for vanskelig å få til fra det vi vet hittil, men at de kan nå 37 mill i omsetning i 2022 tror jeg er helt oppnåelig. Og da vil de fortsatt se ut til å være i rute, og selskapet vil se mye mer attraktivt ut. Tror derfor de vil prises mye høyere ved slutten av 2022 enn i dag.

Også fullt mulig at Simplifai blir solgt på veien eller skilles ut i eget selskap som noteres, eller begge deler og da er det vi aksjonærer som mottar mye av verdien av det. Eventuelt at hele Elop kjøpes opp av en av de eksisterende markedslederne.

Målet her var vel heller 29% av markedet med en miks av enheten til 1,5M(i år, blir nok dyrere med indeksering etc.) og enheten til 350.000. Den store nyheten og patenten til ELOP er den rullende enheten til 1,5M, så det er den som skal ta markedet. Den til 350.000 er ikke så spesiell, annet enn cloud- og bilde løsningen deres. Vi vet ikke hvordan prismodellen for 1,5M enheten blir, men for den til 350k er det 60k/år i tillegg til de 350k eller en leasingmodell hvor de betaler 20k eller 15k/mnd for alt(om jeg ikke husker feil på prisen) i 36 mnd. Blir nok noe liknende med den dyre modellen, og da snakker vi ARR= Leasing+cloud/software.

Samtidig har Simplifai lovet oss 3-5x vekst i ARR per år framover, så de kommer potensielt til å ta et forsprang blant de to tidlig og så bli overtatt av ELOP etterhvert som de får fotfeste.

Uansett blir det gode penger av avtalen med statens vegvesen i Norge og avtalen med de i Florida(som allerede har bestilt og betalt). Får vel rundt 5 mill i Q3 bare fra Florida salget.

Jeg velger å tro at bunnen er nådd. Og ser man historisk på Elop går det mye fortere opp enn det gikk ned, når det først har snudd. Vi får vente og se, men prisingen nå på selskapet er alt for lav i mine øyne. Burde ligge på 1-1,5mrd i markedsverdi når jeg sammenlikner med andre selskapers prising i “samme” marked.
Forventningene/caset ser vel slik ut om alt går veien:
image

Ja, her er sikkert noe inntekter å hente fra nye/fremtidige produkter, som jeg kjenner for lite til og presentasjonen sist mandag ikke gav konkret og målbar innsikt i.

Jeg håper du og andre som har satset har rett om vekstmulighetene, og at kursen snur nå. Jeg velger å vente med å kjøpe aksjer til de beviser at de klarer å nå vekstmål over tid.

Å opprettholde 300% årlig vekst over tid er krevende å levere på. Her er en utviklingskurve mange vil kjenne igjen for Saas-selskaper. Dersom ELOP over mange år klarer å levere 4* bedre enn de beste i klassen skal jeg virkelig bøye meg i hatten.

Helt enig i det, håper de klarer å prestere her. Det gir dog litt lite mening å se på hele markedet for SaaS-bedrifter, siden ELOP er litt spesielle og sikkert i en uvanlig situasjon i forhold til snittet.

De har distribusjonsavtaler, serviceavtaler, produksjonsavtaler, patenter og finansiering på plass og to bedrifter med sterke synergieffekter under ett morselskap, et i en treg og kjedelig sektor med betong reparasjoner og vedlikehold, og det andre innen det hotteste på markedet nå med AI og cloud. For Simplifai er de i et marked med stort fokus på innovasjon og rask vekst, i ELOP Technology sitt marked er det motsatt. De har ikke hatt distruptiv innovasjon siden ultralyden kom på banen og der er det nok muligheter for å ta markedet “på senga” i større grad enn for Simplifai hvor alle aktørene i markedet er innovative.

Hvis de ikke klarer å komme høyt opp på en slik ranking, spesielt i de første årene med produktet klart, vil jeg bli overrasket. De har allerede bevist at de klarer å få iland avtaler med store aktører, og jeg tror de vil klare det framover også. Skal ikke mer til enn 4 insight crawler salg i kvartalet i 2022 for å overgå vekstmålet, så får man håpe de klarer det. Det er mulig, men ikke lett selvsagt. :slight_smile:

1 Like

Kortsiktige emisjonsdeltakere som holder kursen nede, blant annet Apollo/Fredly og facebook-haussern Zafer Kara:

Antar de er ferdigsolgt ila uka :+1:

2 Likes

Mye flytting mellom kontoer den dagen der, 5 mill salget er flytting til en annen konto.

Dataene er fra 3 handelsdager siden, så det er greit å huske på :slight_smile:

Her er status for topp 10 emisjonsdeltakere sine beholdninger for 3 handelsdager siden:

1 Sitter stille
2 Sitter stille
3 Sitter stille
4 Sitter stille
5 Solgt 15%:
6 Kjøpt 9%:
7 Solgt 25%:
8 Solgt alt dagen etter
9 Solgt 30%:
10 Solgt 15%:

4 Likes

På fredag reduserte Zafer Kara beholdningen sin med 135 240 aksjer til 368 826, Apollo/Fredly reduserte med 240 000 til 200 000 aksjer. Goldman Sachs reduserte med 39 172 til 481 206 aksjer.
Det gikk også et kryss på 100k aksjer på fredag, denne handelen var sannsynligvis mellom IBM KONSERNKASSE(selger) og TELECOM AS(kjøper), hyggelig at en av emisjonsdeltakerne øker :slightly_smiling_face:

Stemmer det, inn med 625k aksjer, utenfor topp 50 med 200k aksjer igjen på fredag, håper han ble kvitt resten på mandagen som var.

De kontiene det er greit å holde et øye med fremover er:

1. ZAFER KARA (f. 1970) -135 240 -26,83% 368 826 0,31%

2. GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL -39 172 -7,53% 481 206 0,41%

3. MORGAN STANLEY & CO. LLC 681 124 0,58%

2 Likes