Tenkte vi kunne kjøre en tråd på investerings eiendommer og alt rundt dette.
Det har vært noe snakk i chatt fra tid til annen om både folk som har en eiendom nr 2 og gjerne 3-4 også, så tenkte vi kunne dele litt erfaringer.
Noen Problemstillinger
Svarer det seg og starte firma for og deretter låne på det mtp nye regler om 5x årslønn låning på privaten, strengere regler på 40% EK på sekundærbolig Oslo blant annet ?
Ang firma, så vill eventuell profit og refinansiering , salg og profitt etc vil kunne reinvestere skattefritt, og det blir gjerne lettere om det skulle komme bedre tider - øke lån etc. og dårligere tider som høyere rente på lån etc. så går ikke hele “skuta” på bunn.
Næringseiendom vs Vanlig boliger for utleie - Hva svarer seg ? Små næringsbygg når de kommer og er riktig plassert er betraktelig mye “billigere” Mtp at noen meglere regner gjerne leieinntekt x 12mnd x 10 år på salgs pris, er hvertfall det jeg har fått opplyst. Dette igjen gir gjerne høyere ROI
Oppussings prosjekt vs ferdige prosjekter?
Gjøre om enebolig / Tomannsbolig til flere leiligheter - Erfaringer ? Godkjenninger, spesielle krav , søknader eller andre ting som gjelder eller verdt å huske på ?
Beste stedet for lån : Legg gjerne ut forslag, eller ting du har forhørt deg om ang lån til investerings bolig som kan være relevant.
Jeg tenker at denne tråden kan bli svært verdifull etterhvert som tiden går og vi muligens kan få delt en del gode insider tips ang investeringseiendom og hva en bør tenke på og ikke.
Følg gjerne inn punkter jeg har glemt eller bidra med tanker, ideer og andre relevante ting .