Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

Ja, jeg har jo litt lyst på en hytte. Som jeg kan leie ut i ny og ne.

5.2.3 Fritidsbruk

Fritidsbruk omfatter bruk til annet formål enn inntektsgivende aktivitet.

Hvis den leies ut mye, så vil de ikke kunne bli regnet som fritidsbolig. Tipper det går bra med noen uker, men er den leid ut i lengre perioder…

1 Like
             "Kun 28 år og en eiendomsportefølje på 50 millioner"
1 Like

:exploding_head:

1 Like

Han tok en STOR risk ved å ikke søke. Og så ble tatt med buksa nede. Da hjelper det ikke med krokodille-tårer…

1 Like

…han sendte jo en mail :roll_eyes: :sweat_smile:

2 Likes

Skal si det huset endret seg når Bergen kommune tok bildet. Se terrassen og til og med takvinkelen.

image

3 Likes

Moralen i historien er i hvert fall at før man gjør større inngrep på tomten sin, så må man søke kommunen. Greit å notere seg hvis man ikke tenkte sånn fra før av…

5 Likes

Det er nok spesielt graverende at han har anlagt en ny motorvei foran tomten.

Ja det var ikke bare området rundt huset som hadde endret seg tydligvis. Eller tok de bilde med uhørt stor vidvinkel for ekstra effekt?

1 Like

Tror det er gjort i Photoshop :sweat_smile:

Jeg tror det er gjort i word elns. “Jeg vil ha bildene like brede, da bare drar jeg her”. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Vurderer å investere i utleieeiendom gjennom AS. Er det forskjeller på rente/vilkår for lån gitt til privatperson vs as? Avdragsfrihet på i allefall deler av gjelden er jo ønskelig for at det skal gå rundt mtp. kontantstrøm. Er det samme grense i AS som privat (60% belåning)?

IMG_8877

3 Likes

Hvor er terrenginngrepet? Gammel mur står og steinen er lagt i skråning, den er jo ikke murt opp? Ingenting ulovlig med det.

2 Likes

Slik jeg vurderer det: generelt dyrere lånerente og gebyrer for AS, generelt kortere nedbetalingstid, mulighet for avdragsfrihet etter strenge individuelle vurdering med krav til sikkerhet og betjeningsevne.

Høyere skatt ved uttak av driftsoverskudd fra selskapet (utbytteskatt), ingen skattefritak på verdistigning ved salg, med mindre du har et holdingselskap som eier de ulike AS, men da er det bare snakk om å utsette skatten til du tar ut penger fra holdingselskapet. Eier du privat er verdistigninger skattefri med dagens regler om at man selv har bodd i boligen de siste 12 av 24mnd.

Med mindre du kommer over 4 stk utleieeiendommer slik at aktiviteten blir definert som næring av skatteetaten så er det svært få grunner for folk flest til å velge AS.

Tror du finner svar på det meste her.

5 Likes

best å passe på at papirene er i orden :sweat_smile:

2 Likes

skeptisk til noe som virker så enkelt…her er et annet eksempel :thinking:
image
https://x.com/i/status/1845483338670252349

1 Like

smart advokat :grinning_face_with_smiling_eyes: :+1:

1 Like