Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

Og om litt,så kommer EU på døren og forlanger nye energieffektive vinduer…:man_shrugging:

Løser seg som regel for spreke damer i nød

image

2 Likes

Viktig å omarbeide skattesystemet slik at man aldri faktisk får eie noe, samt at man må jobbe til kroppen sier stopp.

Det skal ikke være mulig å pensjonere seg og leve av et langt og nøkternt arbeidsliv. Så jævlig lei.

14 Likes

Hvorfor driver ikke folk med utleie i Bærum i stedet egentlig? 0 eiendomsskatt er vel flott og lave kommunale avgifter? Hvorfor velger man Oslo, bare pga. etterspørselen?

1 Like

Bor i Bærum, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i punktet om lave kommunale avgifter.

To tusen billigere i Bærum enn Oslo. Ni tusen dyrere enn i Kongsberg :sweat_smile:

2 Likes

Du skal ha en ganske “dyr” eiendom i Oslo før du må betale eiendomsskatt. Ca 7 millioner.

Kort om eiendomsskatt for 2024. Skattesatsen er 2,8 promille for boliger og fritidsboliger

• Boliger og fritidsboliger får et bunnfradrag på inntil 4,7 millioner kroner
  • For boliger med boligverdi fra Skatteetaten er eiendomsskattegrunnlaget 70 prosent av boligverdien.
  • For boliger som ikke har boligverdi fra Skatteetaten og for fritidsboliger, er eiendomsskattegrunnlaget 70 prosent av taksten fra kommunen.
1 Like

:man_facepalming:

Dette vil ikke rikke en millimeter på gradestokken! :thermometer:

3 Likes

Lenge leve russisk infiltrasjon av EU. Trist. Skulle heller bare bygget 10 atomkraftverk rundt i Europa og faktisk gjort en forskjell.

3 Likes
1 Like

interessant lesning av kommentarfeltet :sweat_smile:

3 Likes

hadde det ikke vært for at jeg manglet 2(!!) tall i Eurolotto i april,så hadde jeg gått for denne!

2 Likes

Kjenner selgeren. Skal fortelle henne historien din og se om hun kan gjøre et unntak og la deg få den gratis.

5 Likes

Oi…såpass?:sweat_smile:

1 Like

Er det noen av dere som vet hva som er definisjonen på fritidseiendom? Så vidt jeg har skjønt er formuesverdien på en fritidseiendom 30% av markedsverdi, mens på en sekundærbolig er den 100%. Kan jeg kjøpe en hvilken som helst eiendom og kalle det en fritidseiendom? For å «gjemme» litt formue?

1 Like

Altså, for meg høres det bedre ut å kjøpe eiendom og leie ut. Hvis du ikke har lyst på hytte da…

1 Like

Mye gunstigere med fritidsbolig kontra sekundær bolig ja. Har to fritidsboliger jeg leir ut i tillegg til en sekund bolig.

Ja, jeg har jo litt lyst på en hytte. Som jeg kan leie ut i ny og ne.