Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

:scream: :chart_with_downwards_trend:

kikker på eiendom på finn.no og oppdager at jeg kan under 10% av…
Opera Snapshot_2023-09-14_192346_nextassets.eiendomsmegler1.no

1 Like

Tek 17 som gjelder nå. Det der var før i tek 10.

2 Likes

og dette betyr ingen utleie i året for leiligheten?(årlige sammenheng,-ikke korttidsutleie))

image

Kortidsleie er stikkordet der. Som AirBnB. Men maks 90 døgn er jo litt likevel det da. Man kan leie ut selveierleiligheter på vanlige kontrakter med mindre annet er vedtektsfestet.

1 Like

sjakk matt i bergen :chess_pawn: (hadde det vært tilgjengelig kapital :sweat_smile:)

Hei,
Kanskje litt utenfor formålet til tråden, men mange fornuftige her som sikkert har noen gode innspill.

Jeg skal kjøpe meg inn i leiligheten til kjæresten. Hen eier i dag leiligheten sammen med et nært familiemedlem som jeg skal kjøpe ut.

Leiligheten ligger sentralt i Oslo, postnummer 0178. Klassisk bygårdsleilighet på 70m2 4-roms med nordvendt balkong. De fleste overflater pusset opp i deres eie - ikke bad, men noen oppgraderinger på kjøkken.

1. Hvordan få riktig prisantydning i dagens marked? Inntrykk av at mye går til takst eller under taks og at prisantydning kommer veldig an på megler.

2. Når de selger utenfor markedet slipper de kostnader til megler, takst mm på ca. 150-200.000, men de mister også en eventuell mulighet for å selge over takst. Bør denne meglerkostnaden man slipper inkluderes i regnestykket?

Ønsker en fair løsning for alle parter slik at ingen kommer dårlig ut av det.

1 Like

Takst / 2 ? Meglerkostnad er noe begge må dele ved eventuelt salg i fremtiden og du skal tross alt kjøpe deg inn, så jeg tenker hvert fall det hadde vært det greieste om det var meg. Hadde min kjæreste skulle kjøpt seg inn og sagt “du slipper jo meglerkostnad” så hadde jeg tenkt mitt.

Få 3-4 meglere til å gi en verdivurdering og ta snittet av dette og del på 2. Da burde dere få et godt utgp.

6 Likes

kikker på SSB sitt selskap som vurderer å bli børsnotert,men lurer på hvordan “Impairment loss” kan bli så høy,når rentebelastningen synes å være “lav”(lavere enn ifjor)…er det en nedskrivning utav en generell gjennomsnitt på eiendom i nærområdene som får en effekt etter siste tids fall i boligsektoren? (ps: er nybegynner innen eiendom…)

Får vel ikke solgt eiendommer i markedet, så da børsnoterer man og får solgt seg ut den veien?

9 Likes

dette tar ordtaket “roten til all dårlig investering” til helt nye høyder…skal vi si om ca 20 år? :evergreen_tree: :sweat_smile:
image
https://twitter.com/i/status/1761773663831966156

1 Like

kunne denne type “squatting” skjedd her i norge…?

image
https://twitter.com/i/status/1771736127034241467

2 Likes

For mange sloss kjemper som elsker oppdrag om å kaste slike ut.

3 Likes

Så kortversjonen er at Joe Rogan spekulerer i at en leietager som ikke har en juridisk bindende leiekontrakt kan påberope seg et juridisk bindende leieforhold gjennom å betale f.eks. strøm og kommunale avgifter basert på en falsk leiekontrakt, og således praktisk talt bli i stand til å stjele eiendommen.

Tror ikke det er helt sånn det fungerer i praksis, selv om Joe Rogan vil ha det til at det er sånn.

Når det er sagt så kan svindlere skape veldig mange problemer for de som svindles, og ikke minst når det dreier seg om identitetstyverier slik som dette kan fremstå som, men i USA som Norge så har man det som kalles midlertidige forføyninger, som jeg tenker vil være nærliggende å bruke i slike tillfeller.

5 Likes

kikket på en annen film der eier av et hus ble arrestert da hun prøvde å tvinge ut folk som hadde brutt seg inn i boligen…det var “use of eccessive force” :sweat_smile: :man_shrugging:

Ja, det er ganske strenge regler mot å ta loven i enge hender, og det vil jeg tro gjelder i alle land vi ser på som siviliserte.

Når det er sagt så finnes det siviliserte land som har hatt det jeg vil kalle ekstremt radikale lover som beskytter okkupanter som påberoper seg borett i andres bolig/eiendom, og tenker da på Spania og England. Lovene har heldigvis blir skjerpet i favør av eier de siste årene, men fellesnevneren er at selvtekt er å skyte seg selv i foten.

Tar med denne fra Spania siden det er de som sist endret lovene sine, uten at jeg kan gå god for alt som skrives.

Solgte en leilighet i 2023 siden det var en andelsleilighet, og planen har vært å gå ut av eiendomsmarkedet i årene som kommer, og flytte alt over i aksjemarkedet.

Har vært litt i tenkeboksen i det siste, og tenkt tanken om at 22% beskatning av leieinntekter, pluss verdiøkning kanskje kan sukre pillen som utleier, opp mot at oppjusteringsfaktor for utbytte og gevinst på aksjer blir mer og mer ugunstig.

Har også en god porsjon fremførbart underskudd som raskere spises opp av aksjegevinst og utbytte kontra 22% skatt på leieinntekter. Økt skatt på leieinntekter er ikke det jeg frykter mest, siden svært mange vanlige lønnsmottakere nyter godt av det, men den fremtidige muligheten for å selge fast eiendom som jeg har hatt i drøyt 20-30 år uten skatt på verdiøkningen er marerittet jeg ikke ønsker å våkne opp til.

Andre som har gjort seg tanker rundt dette?

2 Likes

Hei
Jeg ville nok ikke vektlagt skattebekymringer i stor grad.
Hva er du interessert i å drive med? Hva trigger deg mest,eiendom eller aksjer? Hvor har du mest erfaring og størst sjans for best avkastning?
Hva har du gjort det best på før?
Går jo an å kombinere også selvsagt(noe som kanskje er mest fornuftig).

5 Likes

Er ikke husleie stort sett helt hinsides for dårlig kvalitet?

Har hus med utleieleilighet, tenker det må være rimelig optimalt. 114k inn, 78k ut i året, med dagens rente. Når renten var 1,5%, så var det 24k ut i året. Ikke skatt på inntekt, redusert skatt på utgift gjør sitt.

Har forresten ikke høy husleie, kunne sikkert økt med 10%, men er noe med å beholde veldig greie leietakere.

3 Likes

Siden jeg startet med å investere i eiendom på 90-tallet, eller sparing til pensjon som jeg så på det som til å begynne med, så er det ingen tvil om hva som har vært mest lønnsomt. Har tjent gode penger på aksjer og, men også tapt mye gode penger og, så i sum er det ingen tvil om at eiendom har vært en no brainer når jeg ser tilbake.

Tidligere var jeg mer risikopervers, nå er jeg mer risikoavers, og det har å gjøre med hva som ligger i potten. Aksjer er det som trigger mest, spesielt med tank på tidshorisont og mulighet for å bevege seg over landegrenser til land med andre skatteregimer, men det siste er mer underordnet med tanke på famille og venner.

Ja, er åpen for å kombinere slik jeg faktisk gjør nå. Skatt på aksjegevinst og utbytte som vel er 37,84% i år opp mot 22% på leieinntekter og potensiale for skattefri gevinst på verdistigning veier tungt på skåla.