Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

Jeg treffer mange pensjonister som heller vil redusere forumeskatten og få passive inntekter. De kjøper gjerne leiligheter som ikke kommer til å trenge så mye vedlikehold. En aksje kan fra år til år variere mye i verdi. Så mye som 70%+. Det vil man ikke risikere ved å ha pengene i en utleieeiendom. Kjøper man en lett omsettelig og sentral leilighet i et nyere sameie så får man raskt solgt om man behøver og sikrer at verdiene ikke svinger mye ned rett før man trenger pengene.

En 62 åring i dag kan være like sprek som deg og jeg kjenner mange av dem :wink: (uten at jeg vet nøyaktig hvor sprek du er, men vet du er sprek)

3 Likes

Er ikke formueskatten på sekundærboliger 100%? Så ingenting å spare?

… Som 62-åring, så ser jeg ikke noe problem, men i det man runder 70, så tenker jeg det er lurt å ikke rote rundt med utleie. Ved rundet 80, så burde det være uaktuelt. Hvis du ikke heter Olav Thon da :stuck_out_tongue:

2 Likes

Teori og praksis. En hytte jeg nettopp solgte for 2 300 000 hadde ligningsverdi på 183 000. Det ser jeg hele tiden. De setter markedsverdien veldig lavt ofte. Og selv om eiendommen selges blir den ikke justert.

1 Like

Hadde en på 83 år som kjøpte en gård av meg. Han drev nabogården og ville gunne på mer :slight_smile: Var tid for å satse! Stilig kar med ei yngre kone fra Thailand :slight_smile:

6 Likes

Hytter har lavere ligningsverdi. Sekundærboliger har 100%.
Mer styr og mindre betalt for å leie ut hytter vil jeg tro.
Enig med @Christian om at utleie er noe man driver med når man er ung.

Neida sekundærboliger blir også vurdert lavere. De kan være alt fra 200 000 til 2 millioner for et utleiehus til 3 millioner :wink: trust me. Dette opplyser jeg om hver gang jeg selger en bolig. Praksisen på oppfølging av verdien er nok fortsatt veldig forskjellig fra kommune til kommune. Ser at det siste utleie huset jeg solgte for 3 millioner hadde primærbolig ligningsverdi på 600 000 ca og sekundærbolig ligningsverdi på 2,1 millioner.

Hvis man ikke ønsker å drive med utleie selv kan man jo også vurdere eiendomssyndikater eller eiendomsfond. Obligasjoner kan også være et OK alternativ til utbytteaksjer.

2 Likes

“Kanskje”-skatten diskuteres… :man_facepalming:

2 Likes

Kan du heller legge inn en link enn screenshot?

4 Likes

VIL HA SKATT: NHO, med Ole Erik Almlid i spissen, er bare en av flere store organisasjoner som
støtter forslaget om innføring av skatt på leieverdien av egen bolig. FOTO: NTB

Ikke så rart de vil dette, da vil det bli færre private som leier ut, så lavere konkurranse.

4 Likes

Å dessverre færre utleie enheter hvor faktisk levevilkårene er gode? Men skjønner at utleie i egen bolig er alt for gunstig og burde likestilles med andre aktiva :thinking:

1 Like

Egeninteressen er så transparent. Færre private leier og ut. De som fortsetter å leie kommer til å øke prisen. Vinn vinn for de :slight_smile:

5 Likes

Fordelsbeskatning på å eie egen bolig, i tillegg til eiendomsskatt og formueskatt. Blir dyrt å bli pensjonist med nedbetalt bolig

14 Likes

Forslaget påvirker ikke de som allerede leier ut deler av primærboligen eller andre enheter. Forslaget er en skatt for alle som bor i en bolig de eier. Det er fordelen av å eie egen bolig som beskattes. Så bor du i et eget hus eller selveierleilighet må du betale skatten som skissert over i følge forslaget.

Dette for å sidestille økonomien for de som leier med de som eier. Det som ikke kommer frem er om utgifter til oppussing og vedlikehold gir fradrag sIden de som leier ikke betaler det…

Det blir interessant å se om dette i praksis blir en overføring av formue fra innbyggerne til staten og/eller de større aktørene med prismakt.

Siste punkt virker å være drivende kraft, ikke noen form for nøytralitet:

NOU 2003: 9 og NOU 2014: 13:

• Først benyttes markedskorrigerende skatter, for eksempel miljøavgifter, fordi det bidrar til mer effektiv ressursbruk. I tillegg kan det gi inntekter til det offentlige.
  • Deretter benyttes nøytrale skatter så langt det er mulig, dvs. skatter som ikke påvirker produsenters og forbrukeres økonomiske valg. Ett eksempel er nøytrale grunnrenteskatter på stedbundne ressurser. Investeringer som er lønnsomme før grunnrenteskatt, vil da også være lønnsomme etter grunnrenteskatt.
  • Til slutt brukes vridende skatter for å oppnå det ønskede nivået på skatteinntekter og inntektsfordeling.

Håper vi viser litt franskmenn-mentalitet dersom de prøver å presse dette gjennom.
Faktisk helt uaktuelt for meg å forholde meg til en slik skatt.

4 Likes

noe å stole på?

https://www.dn.no/eiendom/vedum-utelukker-omstridt-boligskatt/2-1-1441912

Ja, tror ikke Huseierne hadde gått ut med seiersfanfaren om det bare var tro og håp.

1 Like

gå å legg deg heimstaden :sweat_smile:

image

Imens i Kina :cn:

image

2 Likes