Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

Noen som har noen meninger om boligmarkedet i Oslo framover?

1 Like

Jeg har prøvd å selge en utleieleilighet i Oslo, siden juli på st. hanshaugen.

Det har vært gjennomført masse visninger, og totalt er det sikkert 30stk som har skrevet seg på budlista, men ingen bud, helt utrolig laber interesse, justert prisen også. Leiligheten er perfekt førstegangsbolig

Jeg må ikke selge, så jeg har endt opp med å ta den av markedet for å leie den ut, og utleiemarkedet er «on fire» fikk justert opp leieprisen litt siden forrige leietaker, og hadde en drøss med interesser.

Når de store utleierne er ferdig med å dumpe leiligheter i markedet, har jeg stor tro at det kan bli en korreksjon oppover i prisene.

5 Likes

Å selge en slik bolig når boligrenten for førstegangskjøpere er 5% i stedet for 2-3% er nok rimelig hardt, spesielt i Oslo. For at renten skal kunne komme med, så tror jeg vi må komme i en liten nedgangstid, hvor prisene nok vil synke under der de er nå, men så vil de gå opp igjen på andre siden av nedgangstiden, når renten igjen er 2-3%. 2008/9 krakket varte ikke akkurat lenge ca 1 år tror jeg? 14% nedgang i pris fra maks til min.

2 Likes

Det er nettopp dette som er grunnen til det jeg antar er en “forbigående” svekkelse av prisene i dette markedet. På litt lengre sikt vil mangelen på nybygg (og også kostnadene ved å bygge nytt) gjøre at prisene stiger videre. Tilflytting til Oslo stopper ikke med det første.

3 Likes

Tror du er inne på noe her.
Førstegangskjøpere kan neppe betale noe mer. De er allerede avhengige av foreldrebanken.
Kommunale avgifter og andre utgifter (f.eks strøm og vedlikehold) øker også.
Hvordan vil jobbmarkedet for de unge utvikle seg når det er deres jobber som først blir erstattet av AI?

1 Like

Unge førstegangskjøpere på St. Hanshaugen er nok ikke helt som andre førstegangskjøpere da :wink:

3 Likes

Har litt følere ute og ser noen objekter blir liggende og noen har visning uten et eneste bud.

Jeg solgte nettopp 4 leiligheter og er ferdig med utleie i Norge… All in BTC, ETH, SOL og Firi aksjer :rocket::muscle:

Ses i 2030 :moneybag:

4 Likes

Lykke til. Du har sikkert vurdert Vikinglotto som diversifisering for å bedre nattesøvnen :rofl:

11 Likes

Hvorfor?

Antar det er pga høy rente + formueskatt og sterk prisstigning på boligen uten at leieprisen har gått tilsvarende opp i Oslo.

2 Likes
1 Like

Bare le meg vekk :rofl:

Jeg er godt under 40, helt gjeldsfri, eier eiendom for mange millioner og har en solid pose BTC, ETH, SOL, gull og aksjer i Firi :rocket:

Jeg har gjort boligregnestykket selv, ærlig talt.

Selv med 3 % rente spiser lån, felleskostnader, kommunale avgifter, vedlikehold, skatt og alt det andre opp det meste av «gevinsten». Utleie prisene gjenspeiler ikke kostnader. Videre så er vedlikehold og reparasjon usikker moment som spiser av gevinsten.

Det tar tiår før du faktisk tjener noe reelt, og da er du bundet til ett sted, du er avhengig av å selge før du har penger på konto… lang prosess… for du ikke det du vil ha for boligen flyr pengene ut av vinduet :rofl::moneybag:

For meg? Altfor treg og dyr fornøyelse akkurat nå. Så tror jeg verdistigning framover blir lavere… det sier seg selv når boligprisene går opp 6%. 6 prosent av feks 4-6 millioner er mange kroner.

Mens 3% av lønningene er utrolig lite i forhold. Derfor tror jeg det blir vanskelig framover… selv med 700 000 i lønn som er gjennomsnittet i Norge så får du ikke kjøpt allverden.

Ikke misforstå meg da eiendom har gjort meg rik, men tror det er riktig tid å hoppe av nå :+1:

La oss regne som i gamledager vs nå:

2010–2015-ish (min første bolig):

• Kjøpte for 2 mill
  • ca 3 % rente, ca. 5 000 kr/mnd i renter på 1,5–1,6 mill lån
  • Leieinntekter: 15–16 000 kr/mnd
  • Overskudd hver måned: 10–11 000 kr + verdistigning
  • Solgte etter 8 år, flere millioner i gevinst
    Det var jo gratis penger. Derfor eide jeg totalt 4 boliger før jeg solgte 3 av de nå med god gevinst.

Gjør det samme i 2025:

• Tilsvarende bolig koster nå 4–4,5 mill
  • 3 % rente på 3,4 mill lån, ca. 8 500 kr/mnd i renter (bare renter!)
  • 5 % rente, ca. 14 167 kr/mnd i renter
  • Du er heldig og får 17–18 000 kr/mnd i husleie
  • Overskudd hver måned: 8–9 000 kr før alt annet med 3% i renter.

Men så kommer:

• Kommunale avgifter: +300–400 % siden 2015
  • Felleskostnader/strøm/vedlikehold: opp 50–100 %
  • Dokumentavgift, forsikring, etc.

Reelt overskudd etter alt? 3–5 000 kr/mnd hvis du er heldig og det er med 3% i rente…

Og det største problemet… Hvem faen skal kjøpe den for 8–9 millioner om 8 år?

Gjeldsnivået i Norge er allerede på absolutt smertegrense. Lønningene stiger kanskje 3–4 % i året (20–25k mer i måneden på 8 år for de heldige), mens boligprisene allerede er 100 %+ opp på 10 år. Boligmarkedet har nådd «peak gjeld». Den som kjøper i dag må håpe på evig lønnsfest som aldri kommer.

Kort sagt så øker lønnen fra 700 k til 1 million
Mens boligen går fra 4 til 8 mill … Færre kan kjøpe og presse prisene opp… derfor tror jeg det blir noe helt annet framover enn det vi er vant til … så må dere ikke glemme A.I som kommer til å stjele jobber og da blir det enda mindre kjøpere sånn sett… jeg er ikke navi, jeg ærlig og følger med på hva som skjer i verden.

Jeg solgte, gikk gjeldsfri og puttet alt i BTC/ETH/SOL og gull i stedet. Og traff kjempe bra, spesielt på gull :moneybag:

Og vet du hva, null kommunale avgifter, null vedlikehold, null rente og gevinst allerede. Kun 22% i skatt. Så ja, gratulerer med boliglånet ditt på 5–6 mill :clown_face:

Hva satser du på selv? Bolig??

15 Likes

Interessante vurderinger. Vi har vel ennå ikke sett noe boligprisfall. Men har fulgt med litt siste uker og ser flere boliger ikke får bud etter visning. Og noen tas av markedet grunnet lav interesse. Det er ganske interessant. De av dere som følger tettere, er dette vanlig/uvanlig?

2 Likes

Jeg er 100% enig med deg i alle dine tanker om bolig. Med dagens eierbeskatning er bolig ikke lenger noe jeg ønsker å investere i. Det var lønnsomt i perioden 1992-2022. Jeg tror ikke det blir lønnsomt igjen i overskuelig fremtid. Det må i så fall bli etter et voldsomt priskrakk.

Hva man skal satse på isteden er et annet spørsmål. Eiendom har vært en trygg investering i 30 år. Krypto er i mine øyne i motsatt ende av skalaen. Dvs svært høy risiko.
For meg er det viktig å vite at jeg aldri vil bli fattig igjen. Jeg velger derfor en bredest mulig portefølje og tenker at millioner av folk går på jobben for meg hver dag. Jeg velger for det meste utenlandske indeksfond uten valutasikring. Hvorfor? - Fordi jeg frykter at grafen for norsk velstand er veldig lik grafen for boligpriser over. Den lange oppgangen (olje/laks, billig strøm) er over. Jeg tror folket kommer til å fortsette å velge politikere som vil gjøre staten (seg selv) større og næringslivet mindre. Dvs at jeg tror verdiutviklingen i Norge blir dårligere enn globalindeksen i resten av våre liv.
Havvind, batterifabrikker og månelandinger - prosjekter tenkt ut av politikere som aldri har drevet næringsvirksomhet - vil ikke gi samme vekst som olje og gass har gjort. De som burde ha staket ut veien for fremtidig vekst jages ut av landet.

9 Likes

Enig Boms. Skatteregime må ned , beregning av formueskatt på sekudær bolig ligger ligger på 100% Den må ned slik at det blir mer attraktivt å leie ut. De som leier har selvsagt ikke mulig til å legge seg opp egenkapital til bolig, i tillegg bygges det alt for lite

Det ironiske er jo selvfølgelig at det er dyrere å leie enn å eie (huseier tar jo et påslag vs eiekostnadene). Så, hvis du har for lite egenkapital til å eie, så må du betale mer - i leiemarkedet.

Når det kommer til at det bygges for lite, så er jo tomteprisene en ting, men det er jo også blitt sinnsykt dyrt å bygge.

Nei Christian, det er ikke ironisk, det er rett og slett feil. Mye, mye billigere å leie enn å eie akkurat nå.

4 Likes

https://www.dn.no/eiendom/bolig/boligmarkedet/utleie/hvordan-utleieinvestorer-bidrar-til-prisoppgang/2-1-1912239

Eller så blir det bygget for lite? :thinking:

Prisene i Oslo har vel i hvert fall ikke falt, selv om leieprisene og husprisene er såpass ute av synk at utleiere ikke går i pluss*.

*Som ikke betyr det samme som at en som eier sin egen bolig betaler mer enn samme leilighet koster å leie.

Frisk stigning i leieprisen

image

1 Like