Da må Tuttifrutti øke skatten for utleiere ytterligere for å hjelpe leietagerne 
Hjelper sikkert å øke leietageres rettigheter på bekostning av bolighaiene også.
I og med at det ikke er lønnsomt å leie ut på dagens priser må leien ytterliggere opp. Som igjen kan sette fart i boligprisene i Oslo da eie da blir mer attraktivt relativt sett. I tillegg bygges det vel knapt en eneste bolig i Oslo så alt peker mot stramt boligmarked i Oslo kommende år.
Og snart kommer de sedvanlige klager fra rødt og sv om at de “rike blir rikere” som igjen rettferdiggjør at de skrur algoritmen opp et par hakk til neste år → større ligningsverdi → større formue → større skatteinntekter → “de rike ble rikere” → større ligningsverdi → større formue → større skatteinnteker → “de rike ble rikere” → …
Kommer faen til å flytte fra dette landet til slutt
Syns dere synd på vedkommende som har hus til 23 mill og 3 utleieboliger og må betale litt formueskatt?
Tja, man betaler vel skatt på inntekten fra utleieboligene hen har fra før?
Det enkelte sliter med å skjønne er at regningen blir flyttet over på de med lite fra før av, leietakere.
Så hvem som vinner på økninger på formueskatt er vel kun staten i det lange løp.
Så det innlegget til DN er om den utleieren som klager fordi han må øke leien til sine stakkars leietakere? 
At man skal betale en eierskatt for noe man allerede har betalt for er 
I forhold til næringen så betaler han allerede skatt på inntektene han har på investeringene sine.
Edit: er det ønsket politikk å øke husleiene rundt om i landet, eller skal det ikke finnes en privat utleiesektor her til lands?
Ingen anelse hva han syns om det. Jeg selv leier ut sokkelleilighet, og personlig så ville jeg ikke akkurat syns det hadde vært så kjekt å gjøre. (Jeg øker ikke btw, kun ved oppsigelse og nye inn)
Leier ut selv og klarer ikke helt synes synd på meg selv hvis skatten øker. Det kan hende, som med andre at jeg slutter å leie ut og evt bruker arealet selv.
Det største problemet er boligbyggingen
Totalt antall igangsatte nye boliger i siste tolvmånedersperiode er 15 717 boenheter, som er 15 prosent over forrige tolvmånedersperiode, og 43 prosent under beregnet boligbehov[1].
Bedriftene har det veldig tøft. Lønnsomheten er dårlig, egenkapitalen er svak og mange har gjennomført betydelige nedbemanninger
Det haster med å bedre rammebetingelsene. Kommunal- og distriktsministeren må gjennomføre de 72 tiltakene for raskere og enklere plan- og byggesaksprosesser, og prioritere tiltak som vil gi kostnadskutt. Uten rask handling vil vi ikke klare å nå regjeringens mål om 130 000 nye boliger innen 2030
Jeg betaler ikke skatt på utleie pga sokkelleilighet, men jeg betaler knappe 40% skatt på inntekt i året av pengene jeg har brukt for å kjøpe boligen min. Tenker det burde holde greit.
Jeg er i den heldige posisjonen at jeg har begynt å betale formueskatt pga lite lån og høy egenkapital 
Samme her. Blitt gammel heter det 
Politikere burde ha som mål at landet blir attraktivt å bo i for dem som skaper mer enn de mottar.
I Norge har vi gitt opp den tanken, så vi prøver heller å hindre dem i å flykte fra landet.
Der har du globaliseringen, race-to-the-bottom om å skatte minst mulig. Tjener du dårlig, så har du ikke råd til å flytte til et billigere sted. Det er bare hvis du er rik som faen du har mulighet til å klage på f.eks. formueskatten og “flykte”.
Jeg tenker at når de nå har stoppet endel skattehull, så burde de nok lettet på noen skatter.
Leier du ut i eget hus Christian?
Lav boligbygging vil bli en flaskehals, men i dagens marked er det veldig liten interesse for nye boliger. Deet gjør det ikke helt enkelt for utbyggerne heller.
Skummelt å kjøpe ny bolig når utbyggerne stadig går konkurs…
Også må vi huske det store paradokset med formuesskatt; bor man i Halden og har utleieboliger i Fredrikstad betale man formuesskatt, men om du bor i Strømstad har utleieboliger i Fredrikstad så er formuesskatten null.
Det andre store problemet med formuesskatt er at den skal betales uansett om du har likviditet eller ikke. I “gamle dager” hadde vi ett maksimumsnivå på 80 % av inntekten, nå kan du ha X00 % i skatt på inntekten. Oppfordrer ikke akkurat folk til å ta risiko i Norge.