Kanskje Blackrock oppdager at de har en skattefordel i Norge. Tuttifrutti blir sikkert fornøyde hvis nordmenn blir leilendinger av «Trump» 
Handler ikke om å synes synd på noen. Handler om å belyse den selvforsterkende feedback-loopen som er “anti-forskjellene-øker-politikken” til SV/Rødt (og husk også at vi i Norge blir propagandisert til det punkt at vi aksiomatisk godtar at “økte forskjeller” == dårlig/umoralsk/urettferdig). Hvis løsningene på at “forskjellen-øker” er å på papiret øke forskjellene slik at de med formue skal betale mer av en fiktiv verdisetting som Mimir et al. kommer opp med, så vil det ingen ende ta. Eller jo, kanskje - det vil ende når alle de som kan og vil noe stikker herfra og vi sitter igjen med en suppe av statlige klienter. Da er vi alle ganske like, og dermed er utopia oppnådd.
Forøvrig er det å betale skatt av noe som er frakoblet hvor stor inntekt det genererer for vedkommende ekstremt lite praktisk og skaper alle de problemene som har blitt belyst en million ganger de siste årene mtp formuebeskatning. Hvis staten ønsker mer skatteinntekter fra folk som leier ut bolig så øk heller beskatningen på overskuddet da. I det minste er det verdier som eksisterer.
Mye av årsaken til avviket er jo fordi man kan vente med å ta ut overskudd. Tror ikke noen ønsker å ta bort den ordningen for å si det sånn.
Hva mener du her? Driver man utleie via selskap betaler man da selskapsskatt av overskuddet? Man kan utsette personbeskatningen via holding, men ikke selskapsskatten vel?
Riktig, så hvis du utsetter personbeskatningen, så får du formueskatten som da ikke står i stil til inntekten (for den har du utsatt).
Christian, du skatter altså ikke av leieinntektene. Dvs at du egentlig ikke føler på leieinntekt-skatten kroppen. Så jeg skjønner at du ikke synes synd på deg selv dersom skattene øker og du fortsatt betaler mye mindre skatt enn oss andre.
Jeg vet nøyaktig hvor mye jeg ville ha betalt, og det hadde ikke veltet lasset. Jeg ville kanskje satt opp husleien noe, men så tar jeg samme leie som i 2019 da. 
Å leie ut hybel i egen bolig er vel noe av det mest lukrative man kan drive med i dag. Ingen skatt og husleien kan skrus opp betydelig fordi politikerne har drept hele utleiesektoren.
Leietager har også færre rettigheter når utleier selv bor i samme bolig.
Så man kan jo spørre seg hvem som er tjent med skatteøkningene på utleieboliger utenom utleier. Jeg ser bare tapere, bortsett fra Blackrock og andre utenlandske investorer selvsagt.
Vi har demokrati i dette landet så det er deg og meg som har valgt dette. Politikerne bare representerer oss.
Jeg har støttet at man måtte stramme inn her. At eiendom har vært til de grader lukrativt** de siste årene er feilslått politikk, startet av Høyres liberalisering av boligmarkedet og banksektoren pa 80-tallet. Vi har fått et boligmarked for de få og at folk med anstendige og viktige yrker som politi og sykepleiere ikke får seg bolig i Oslo.
**eiendom er ikke verdiskaping i mine øyne. Men hvor mange formuer har ikke blitt skapt i eiendom de siste 30 år.
Brannfakkel ja men står for det.
Du har jo de som har fått kjøpt seg bolig som utleierne har solgt? Står vel verre til med de som er igjen på leiemarkedet…
Når man leier ut i egen bolig, så er en leietaker som er god viktigere enn 10-20% høyere inntekter. Tenker de som leier av utleier som bor i samme bolig nok har noen av de bedre dealene.
Akkurat slik jeg tenker som leier ut i egen bolig. Tar heller endel lavere enn hva jeg kunne fått for å beholde leietaker over lengre tid. Resultat hittil med å kjøre den taktikken er kun langtidsleie over flere år, og aldri hatt noe form for problemer med leietaker ikke betaler for seg.
Vel, i noens øyne er eksempelvis ikke
- Selge junk food
- Selge alkohol, snus og tobakk
- kjøpe og selge verdipapirer 5000 ganger i sekundet for å utnytte mikroskopiske kursbevegelser (som er det de smarteste folkene i verden driver med om dagen, dessverre)
- Selge våpen og bomber
heller verdiskapende. Men istedenfor å la moralske verdier diktere spillereglene for alle, så vil jeg heller sette min lit til markedet for å avgjøre hva som er verdiskapning eller ei. Selvsagt bør en være for nøytral beskatning, slik at det ikke skal lønne seg mer å drive bedrift innen eiendom enn andre bransjer. Så er det jo samtidig fundamentale forskjeller i de ulike pengeplasseringene som også må taes høyde for i denne nøytraliteten - som i praksis gjør det vanskelig å få til. Feks i en bolig så er det mye vanskeligere å realisere 1% av “verdien” (som ingen vet hva er på et vilkårlig tidspunkt) for å betale formueskatt enn det er å selge 1% av aksjeporteføljen sin.
Å leie ut bolig eller næringseiendom (som også innebærer å vedlikeholde / konservere verdiene som er i en eiendommen) er en verdiskapende tjeneste som mange behøver. At eiendommens verdi har økt “passivt” er vel ikke ulikt andre former for passiv verdiøkning? Hva har jeg egentlig skapt ved at jeg har investert i et fond vs å investere i en eiendom? Begge deler drar nytte av generell oppgang i markedet uten at jeg har selv har utrettet stort for det. Hva har jeg egentlig skapt ved å putte pengene mine i gull/sølv, bitcoin eller annet ræl?
Folk som mener boligbygging, vedlikehold og oppussing av eldre boligmasse ikke er verdiskapning, har sannsynligvis ikke drevet med annet av utleie av kjellerstuen sin. Og det sier jeg med all respekt, altså. Jeg har selv sett hva som kreves av de som overtar et gammelt forfalt næringsbygg, eller en gammel bygård.
Man skal være glad man har store krefter/kapital som utbedrer gammel boligmasse, som investerer store summer i å bygge nytt, og tilbyr utleiemuligheter for de som ønsker det, eller ikke er i stand til å eie selv av diverse grunner.
har noen erfaringer med obligasjoner innen eiendom?
Plattformen er vel litt åpen for denne slags låntakere, så vær forsiktig:
https://www.dn.no/eiendom/inderjeet-singh/lentusgruppen/privatmegleren/megler-verdsatte-eiendommer-til-168-mill-na-er-de-verdt-en-brokdel/2-1-1925663
Hehe, denne artikkelen skyter en liten torpedo inn i resonnementet om at i Norge er det helt umulig å bli rik pga formueskatt:
…flipper boliger?
Nå står det ingen ting om hvilken belåning hun har, formuesskatt gir jo ett incitament til å ha høy belåning, og det er heller ikke nevnt hvor stor formue hun har. Her er det vel mest fokus på inntekt??
Kan jo ellers nevne at beskatningen av utleie i Frankrike har hatt en sterk økning de siste par årene i tillegg til at skatt på sekundærboliger har økt mye. I tillegg har/skal mange sameier innført/-e forbud mot AirBnB pga bråk og tyverier.
I tillegg er jo eksempelet til Kvadsheim ikke synkronisert med den sjeldent høye leieinntekten denne “Christine” har. Hun vil ha en effektiv skattesats på 17,5 %, mens eksempelet på 40K i året gir 11,6 % skatt på utleien. Igjen slett journalistikk.
Ikke engang det. 
Leie ut sin egen hytte og ferieleilighet, og selskap som forklarer andre at de kan leie ut sin egen hytte og ferieleilighet.
Aksjer er mye mindre pes. Da slipper man å forholde seg til folk, hærverk, slitasje, vedlikehold og mye bråk og problemer. Det virker som det koster mer enn det smaker å drive med eiendom. Kanskje næringseiendom er bedre, men dog.
Enklere å bare kjøpe litt Thon Eiendom.