Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

Det jeg mente var det som er blitt omtalt som å flippe boliger. Det ble i en periode for enkelt å tjene penger på det da markedet bare steg. Det førte en del spekulanter inn markedet som drev prisene ytterligere opp. Det er i Norge svært gode incentiv for å eie egen bolig. Feks fradrag for gjeldsrenter. Dette er ordninger som overfører verdier fra de med minst lånervne til de med mest. Mao omvendt Robin Hood. Et eksempel og det finnes mange flere. Diskusjon startet vel med en eiendomsinvestor som klaget. Tenker at det er det liten grunn til.

Tenker det er bra at markedet er mer edruelig nå og at flipperne er borte.

Langsiktige eiendomsinvesteringer er selvsagt noe annet og jeg anerkjenner behovet for et leiemarked.

5 Likes

Enklere å bare kjøpe litt Thon Eiendom

Akkurat Thon Eiendom er vel litt vanskelig å kjøpe om dagen.

2 Likes

Kom ikke på noe i farten. :sweat_smile:
Selvaag Bolig, da.

1 Like

Det er vel DN som er kilden her, hadde vært interessant om noen hadde kunne si om det stod noe konkret om hvordan de tenker seg å justere dette.

De beløpene det er snakk om i skatteøkning her gjør jo at folk tar store beslutninger om salg av bolig og flytting innen-/utenlands. Men noen forutsigbarhet og lempe på skattebyrden kan vi vel neppe regne med fra dagens stortingsflertall :man_shrugging:

3 Likes

Hehe nei er vel heller tvilsomt man vil se noe til de pengene der

DN har nå endret overskriften:

Høres jo ut som tidenes amatørfeil. Fint om noen har tilgang til artikkelen og kan gi litt innblikk i hva Stoltenberg tenker seg å gjøre med dette.

2 Likes

“Følger nøye med” :joy:

5 Likes

Det er nå regjeringen skulle ha stått frem og beklaget med en umiddelbar stans/tilbakebetalig av denne skandaleskatten!

Denne vinglepolitikken har gått for langt!

image

4 Likes

Kanskje det ikke er så mye feil i modellen som at noen har sluppet billig unna? Det logiske, for å få det til å gå i null er da å redusere skatten generelt.

Heldigvis påvirker det kun de aller rikeste i landet som de sa under valgkampen :clown_face:

En vanlig pensjonist som har vært flink å spare gjennom hele livet i egen bolig kan jo bare ta seg et huslån som enkelte kommenterer på forumer rundtom…

5 Likes

Jeg har også lest flere av den typen kommentarer. Snakket med relativt ung pensjonist selv, og han hadde fått 70.000 i økt skatt i 2026 (riktig nok også pga av en liten leilighet han hadde til utleie). Selv om han på langt nær er noen minstepensjonist var jo det ett stort innhugg i hans økonomi. Så leietageren må sies opp og leiligheten selges, og den er det neppe noen studenter eller lavtlønnede som har råd til å kjøpe.

For så vidt ikke så galt at beskatningen av utleieleiligheter endres, men endringen er stor på kort sikt og gjør at man må gjøre kostbare endringer.

Men når det gjelder egen bolig, så synes jeg det er utrolig dårlig egnet skatteobjekt når det ikke er noen form for sammenheng med inntekt fra lønn, kapital eller pensjon. Formues- og eiendomsskatt skal jo betales vært år uansett hvor mye man har tapt om man er investor eller gründer.

4 Likes

Boligen hvor du har folkeregistrert bostedsadresse ved årsskiftet, også kalt primærbolig , verdsettes skattemessig til 25 prosent av antatt markedsverdi.

For 2025 er blir den delen av boligen som er over 10 millioner verdsatt høyere med 70 prosent.

Greia er vel kanskje boligprisene i Oslo er såpass at en enebolig der fort kan ha en markedspris på f.eks. 15 millioner. For 2026, så vil formuen din da ha økt fra: (15 * 0,25) 3,75 millioner til (10 * 0,25+5 * 0,7) 6 millioner. Med bunnfradrag på 1,9 millioner, så går det fra 1,85 millioner til 4,1 millioner. Med 1% formueskatt, så blir det en økning fra 18.500 kr til 41.000 kr.

For å få 70.000 kr økt formueskatt i 2026, så må formuen ha økt med 7 millioner. Det er vel fasit hvis boligen har en verdi på rundt 25 millioner.

Noe som jeg vel kanskje hadde blitt en smule frustrert over hvis jeg bodde f.eks. her:
image

Er ikke akkurat noe syk luksusbolig. :stuck_out_tongue:

1 Like

Prisstigning på bolig dekker jo skatten og vel så det i et gjennomsnittlig år. Men det er jo ikke en kontantstrøm.

Jeg har stor forståelse for at denne skatteøkningen ble heftig, men på den annen side så ser den ut til å treffe godt på de mest privilegerte i boligmarkedet (deriblant min egen mor som er minstepensjonist og mulig også meg selv).

Edit: Når man først har skatt på bolig så er i alle fall markedsverdi det mest rettferdige utgangspunktet.

1 Like

Problemet med det der er jo at det ikke stemmer med den økonomiske situasjonen til mange av de med “dyrt hus”.
De aller fleste av de som nå er pensjonist har blitt oppvokst med at det eneste lure de kan gjøre i livet er å betale ned huset sitt raskest mulig skal man sikre pensjonen sin.

Personlig driter jeg litt i om jeg bor i huset mitt eller kjøper et annet mindre når jeg blir eldre, men jeg har inntrykk av det er litt mot normalen.
Skatt på egen bolig er en uting. Skatt på inntekt på sekundærbolig som utleie er helt ok for min del.

(Om de på død og liv vil ta de rikeste så flytt taket til 20mill da, og øk det deretter årlig etter inflasjon)

2 Likes

Litt forskjellig svar her, og det blir litt mye å gå i detalj når det allikevel bare blir anekdotiske eksempler.

Mine hovedpoenger er:
Egen bolig bør være “beskyttet” i skattesystemet slik at folk har et incitament til å spare i egen bolig og nedbetale lån, heller enn å belåne. Da får man lettere en robust privatøkonomi om jobb, helse eller ekteskap går til helvete.

Endringer i beskatningen bør skje i moderate steg så folk får tid til å tilpasse seg, denne økningen kan redusere nettoinntekt for mange med XX % fra ett år til ett annet.

Skattesystemet burde ha en sikkerhetsventil så du ikke betalte mere skatt enn 60 - 70 % av bruttoinntekt i ett skatteår.

Utleie i egen bolig burde vært beskattet (hvorfor skal det være en skattefri inntekt bortsett fra at den er vanskelig å måle om det er snømåking osv som en del av leien).

Men nå er det fredagspils med en kollega snart og tid for å glemme skatt.

2 Likes

27 år uten å betale ned på huslånet?..Da skulle vi likt å sett avkastningen før vi hagler med skjellsord :sweat_smile:

https://www.dn.no/privatokonomi/dn-investor/boliglan/lan/spare-i-fond-eller-betale-ned-pa-lanet-dette-anbefaler-ekspertene/2-1-1932479

Det er nok sikkert lurt om du har funnet ditt siste hjem, men hva om du skal kjøpe deg opp? Er det ikke bedre å få ned belåningen litt da for å ha mer EK til ny bolig?

1 Like