Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investor i unotert selskap ?

Jeg er fersk i gamet og lurer på hvilke fordeler og eventuelt ulemper det vil være å investere i et selskap før børsnotering hvis man får mulighet til det!?

1 Like

Ekstremt vanskelig å komme seg ut samt vurdere fair pris av selskapet.

3 Likes

Ulemper:

Likviditet som Evil påpeker, du må være forberedt på sitte langsiktig

Fordeler:

TIdlig inn betyr oftest high Risk, men også high Reward. Ref Vaccibody .
Du får være med å utvikle nye selskaper.
Prisingen av unoterte selskaper er mer stabil du slipper shorting og herjing med kurser.

3 Likes

Ift eiendomsskatt slipper du gjerne billig unna da aksjekursen settes til nominell verdi ved skatteoppgjøret…

1 Like

Mulig jeg er for uerfaren, men må man velge om man skal være trader eller investor??? Jeg har fått mulighet til begge deler…

Gjør som jeg sier,ikke som jeg engang gjorde…

Det jeg gjorde,var å begynne med å kjøpe aksjer,FØR jeg hadde lest meg opp i “ALLT” av aksjer(selskaper(som regel på Oslo børs)/Regnskap/lese seg opp i kvartalstall flere år tilbake for å få overblikk på utviklingen av selskapene)…indekser,grafer,studier,analyser,begrep/ord/uttrykk,daglige nyheter…og ikke minst dele opp markedet i de forskjellige sektorer som finnes der ute…som forsikring,fisk,industri,gruveindustri(dette er veldig skjeldent noen tjener penger på…aka stay away)…helsesektoren(aka Bingotech😅)…

Dette er noe som tar lang tid å danne seg en tolkning/bilde,der en får et bilde over sitt inntrykk på hvordan “markedet” ser ut,-Først DA kan en gjøre gode avgjørelser…dette har “noen” av oss vært flere hundre tusen kroner fattigere på å ikke å følge nøyere opp som en nybegynner…

Har selv fulgt nøye med daglig siden 2013,og enda lærer jeg da markedet er en ferskvare,ergo så vil det ofte dukke opp uønskede situasjoner,enten innen i selskapet en eier(kapital risiko),eller det kan være noe eksternt,eller politisk…prøv også for all del å unngå å stirre på daglige bevegelser på aksjekursen i portefølgen sin😅…dette er det værste amatøtrekket en kan ha…Lær seg å være fornøyd med det en har!..og ja,å kjøpe “på bunn” er et lotteri i seg selv🤷‍♂️!

Skulle du rote deg borti aksjemarkedet,så begynn med SMÅ beløp og test deg nøye ut om dette er noe for deg…kjøper du “AKSJER” for å bli “RIK”?..da er fokuset ditt på helt feil plass…

Vi kjøper aksjer for å eie en “ANDEL” i ett eller flere selskap,med den innstillningen der,så får man mer en “investorkultur” innad hos seg,slik at ikke det å kjøpe aksjer blir bare et øyeblikk av “Logg inn og Logg ut”-kjøp ,der en satser på at “ting går greit”.

Selvfølgelig er det også flere strategier en kan utføre,enten som en langsiktig investor,spekulant(som investerer utav markedsforhold i favør av sin type aktiva)…Daytrader osv…Det viktigeste er å finne hva som passer seg best.

Som sagt,dette er noe som er veldig tidkrevende,-Dette er rett og slett en livsstil,-Synes du dette passer deg og du mestrer å skape verdier på en konstruktiv måte,da er det bare å klappe deg velkommen inn😉

Lykke til :grinning::+1:!

8 Likes

Tusen takk for langt og ærligt svar!

1 Like

Dette selskapet ser spennende ut.Noen som vet om det er mulig og kjøpe nå ?

1 Like

Uv kverke det meste, så ikke nødvendigvis praktisk med den type stråling. rart ingen har vært inne på ozon som og er svært effektivt (og lite sunt for deg)

1 Like

Du får sikkert handlet om du tar kontakt med megleren din. Mener Spb1M kan være marketmaker her. Skal vel på børs i løpet av neste år.

1 Like

Maxsnus.no gjennomgår nå en emisjon for videre ekspandering av det norske markedet samt planlegging av britisk lansering av deres hjemleveringstjenester av snus. Emisjonen er rettet mot retail investorer til en pris 3.50 kr per aksje, minste tegning 4000 kr. Her er det bare å slenge seg på eventyret.

(Ikke assosiert med selskapet, har tegnet meg til minste beløp)

1 Like

Link til denne?

1 Like

Firma nettsted: https://maxsnus.no/
Prospekt eller detaljer om emisjon: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0076/2701/4229/files/Tegningsinnbydelse_MaxSnus.pdf?v=1599552202

2 Likes

Har du fått aksjene inn på din VPS nå ?

Om du tenker på MaxSnus, så har jeg ikke fått mine.

Var de jeg tenkte på ja. Ok Takk

Noen som har lest seg opp på Kvidul? Enda et firma med landbasert oppdett, men helt i startfasen.

Skal hente 20mill, i en første finansieringsrunde. Her er det mulighet for å bli med helt fra begynnelsen om man har troen på at de lykkes.

Skjønner ikke greia. Det står at det er blitt gjort en kapitaltilførsel på 1 milliard, og så skal de hente 20 millioner gjennom folkeinvest for å søke konsesjon og godkjenninger? Eller så jeg feil?

Ellers synes jeg det er alt for mange «søker om» for min del, de har jo som sagt enda ikke fått konsesjon.
Også morsomt at de tar frem som et punkt at tradisjonelt oppdrett blir dyrere, mye pga lang fraktvei til hovedmarkedene for laks i US, Asia etc. Som om trøndelag er verdens navle! :see_no_evil:

Personlig noe jeg holder meg langt unna, finnes mye bedre prosjekter (min mening) andre steder.

Hvor leser du at det har vært en kapitalforhøyelse på 1 mrd? Så vidt jeg kan se finnes det i dag ca. 1mill aksjer (+21mill tegningsretter), dette er første gang de henter penger utenfra, men de planlegger en større emisjon i Q1/Q2 2021. Denne første runden er for å finansiere løpet frem dit.

Enig i at mye er usikkert, høy risk, men vil også tro det er høy reward hvis de kommer i mål.

Tips for øvrig gjerne om andre spennende prosjekter om du har det :+1:

1 Like

Var denne jeg tenkte på.

Lol. Glem det, jeg leste helt feil. Jeg henter meg en kopp kaffe. Det finnes ikke penger i selskapet, da skjønner jeg innhentinga! :slight_smile:

Jeg synes det er lite som er på plass, annet enn en veldig generell overordnet plan. Det finnes flere av disse prosjektene rundt omkring som har slitt litt med å få godkjent konsesjon i det siste. Har de tomt på plass?