Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

InvestWiser - Aksjeinsikter og Delinger

Hei! Jeg har opprettet et egen emne for å dele analyser, slik at jeg ikke spammer alle kategorier siden med diverse innlegg. Her kan folk enkelt finne og lese de delte analysene jeg skriver. Hvis noen har forslag til hva jeg kan analysere, er alle ideer velkomne. :muscle:

Jeg har nettopp publisert analysen av Oslo Børs som investeringsunivers på NordNet bloggen. Denne analysen gir en grundigere forståelse av risikoene og mulighetene i markedet. Vi oppdaterer også vår modellportefølje, som har levert en meravkastning på 5x mot hovedindeksen. I tillegg utfører vi aksjescreening for å finne defensive aksjer i et ellers syklisk dominert marked.

Her er key takeaways fra analysen:

  1. Selskaper på Oslo Børs: Med hele 337 børsnoterte selskaper, fra store gigantiske som Equinor, DNB og Norsk Hydro til mindre, innovative selskaper, er Oslo Børs et marked der mange norske investorer velger å plassere sine sparepenger.

  2. Avkastning på Hovedindeksen (OSEBX): De siste fem årene har OSEBX gitt en avkastning på over 54%, tilsvarende omtrent 10% årlig. I 2023 fortsatte den å prestere med en avkastning på rundt 10%.

  3. Markedsdominans av Store Selskaper: Børsen er sterkt dominert av noen få store selskaper, der Equinor alene utgjør mer enn 1/5 av den totale markedsverdien. De ti største selskapene representerer faktisk mer enn halvparten av børsens samlede markedsverdi.

  4. Sektorfordeling: Energisektoren står for rundt en tredjedel av børsens samlede verdi. Sensitivt og syklisk sektorer utgjør omtrent 9/10 av børsens markedsverdi, mens defensive sektorer kun utgjør omtrent 1/10.

  5. Porteføljeavkastning: Siden lanseringen av vår datastyrte analyse plattform, InvestWiser 2.0, med den første objektive rangeringsmodellen i juli i fjor, har den likevektede porteføljen vår gitt en avkastning på ca. 23% på litt over et halvt år. Dette er sammenlignbart med OSEBXs avkastning på 4,5%. Med andre ord har porteføljen vår levert en 5x meravkastning i samme periode. Det er viktig å merke seg at denne prestasjonen på så kort sikt kan delvis/alt skyldes flaks.

  6. InvestWiser 3.0 Aksjescreening: Vi brukte den nyeste versjonen av InvestWiser 3.0 for å identifisere aksjer med defensive egenskaper som betaler utbytte. Vi fokuserte på nøkkeltall for å finne solide og stabile selskaper. Dette resulterte i en liste over 12 selskaper som oppfylte kriteriene for utbytte, stabilitet og lønnsomhet.

Du kan lese hele innlegget her for mer resten av analysen: Oslo Børs – Investeringsunivers: Analyse, Portefølje og Screening | Nordnet

Ha en flott uke videre! :muscle:

5 Likes

Hei, og god onsdag!

Jeg har gjennomført en rask og enkel aksjescreening for å forsøke finne solide selskaper på børsen. Jeg benyttet all data og verktøy fra min plattform, InvestWiser 3.0. Aksjescreening kan utføres med ulike rangeringsmodeller, men her presenterer jeg en enkel screening med mine egne kriterier for nøkkeltall. Det er viktig å huske at ulike investorer kan ha forskjellige preferanser når det kommer til nøkkeltall, avhengig av deres investeringsstrategi. Dette er bare et eksempel, hvor jeg brukte 6 kriterier for å forsøke finne solide, effektive og stabile selskaper på børsen.

Jeg har benyttet fem kriterier med følgende krav:

  1. Markedsverdi må være over 1 milliard kroner.
  2. Fremtidig P/E (Price/Earnings) må være under 20.
  3. Standardavviket i EPS vekst over fem år må være under 50%.
  4. Avkastningen på egenkapitalen (TTM & 5Y) må være over 10%.
  5. Gjeldsgraden (MRQ & 5Y) må være under 150%.
  6. Kontaktkonverteringsrate (TTM & 5Y) må være over 50%.

Her er 13 aksjer rangert etter avkastning på egenkapitalen:

  1. Bouvet
  2. Veidekke
  3. Multiconsult
  4. Europris
  5. AF Gruppen
  6. Norbit
  7. Gjensidige Forsikring
  8. Norconsult
  9. Borregaard
  10. Atea
  11. Kid
  12. Sparebank 1 Nord-Norge
  13. Orkla

Ønsker deg en flott uke videre!

3 Likes

Kan jeg spørre hvorfor du rangerer etter ROE?

Fra et investeringsperspektiv er det en lite interessant KPI med mindre P/B <= 1, eller hva?

1 Like

Hei Nordpolen! Grunnen til at jeg har valgt å sortere etter ROE, som måler lønnsomhet/effektivitet, er bare fordi dette nøkkeltallet er viktig. Det er også mulig å sortere etter andre nøkkeltall eller tilpasse kriteriene etter behov.

Når det gjelder spørsmålet om det er nødvendig at selskaper har en P/B <= 1x når man sorterer etter ROE, er svaret litt kjedelig da det avhenger. Det avhenger av din investeringsstrategi og hvilke tall du vektlegger som viktig når du velger aksjer. Noen investorer bruker faste kriterier, som Graham Number, som angir en “ideell” P/E < 15x og P/B < 1,5x. Det finnes også lignende strategier med faste kriterier. Ulempen med slike faste kriterier er at forskjellige bransjer og sektorer er veldig forskjellige, og har naturligvis ulike tall. For eksempel har IT selskaper som Bouvet og Itera ofte mye høyere P/B enn banker som DNB og Sparebanken Vest. Likevel kan aksjer fra begge bransjer være gode investeringer, selv om de har forskjellige P/B multipler. Derfor foretrekker jeg personlig å sammenligne tall relativt til sine bransjer og sektorer i stedet for å bruke faste kriterier. Det er derfor jeg har utviklet rangeringsmodeller i InvestWiser som tar hensyn til faktorer som kvalitet, verdi og momentum. Slike systematiske modeller basert på faktorforskning kan overgå menneskelig dømmekraft, da de ikke påvirkes av følelsesmessig bias og inkonsekvens. Thomas Nielsen, en anerkjent forvalter, er et godt eksempel her, da han bruker ROE i sin systematiske modell, og bruker P/E som multippel istedenfor P/B og andre alternativer gjennom sine 7 parametere. Men det er også naturligvis avvik i denne datadrevne tilnærmingen som med min og alle andres, da den ikke alltid fanger opp årsakene bak tallene blant mer. Med andre ord, det finnes ingen enkel formel, og det er mange veier til rom med mange ulike tilnærminger som kan være fungere avhengig av din investeringsfilosofi og hvordan du følger den.

Jeg håper dette svaret var greit, selv om det ble litt langt! :sweat_smile:

4 Likes

Godt svar :slight_smile:

Jeg leste nok din sortering på ROE også som en rangering av selskapene, det mener jeg blir helt feil. At ROE er et parameter er fint for enkelte bransjer hvor man har konkrete nøkkeltall man bør ligge opp imot, som f eks banker.

For f eks kunnskapsbedrifter er ROE verdiløst, imo. Synes heller ikke det er riktig å si at det måler effektivitet uten å ha andre forholdstall det er koblet mot og selskapets historie tatt i betraktning.

Er det noen “return on …” metric som kan brukes mer generelt? RoIC?

Vet ikke om det er meg du spør, men jeg synes disse «return on»’ene er mer til bruk for interne kalkyler og hvor godt de har klart å anvende kapitalen.

For meg som investor er jeg opptatt av summen av utbytte og kursutvikling innenfor min investeringshorisont.

Så får man dytte inn nødvendige finansielle kalkuleringer, beregninger av fri E og cash flow, analysere noen streker, momentum osv før man investerer.

Ta inkassoselskapene som kjøper misligholdt gjeld, eller forsikringsselskaper som forvalter innskutte midler… omtrent håpløst å analysere på noen fornuftig måte vha disse RO’ene innblandet.

1 Like

Tanken er vel at overskuddet kan reinvesteres i bedriften til samme høye avkastning og i det tilfellet kan det bli en skikkelig pengemaskin.

1 Like

….som igjen avhenger av at selskapet må deploye kapital for å vokse eller bli mer effektiv.

Poenget mitt er at det er en KPI som er veldig avhengig av andre faktorer for å gi mening.

Man kan gjøre det enkelt, som Gaute Eie sier (tatt på husken):

Jeg bryr meg ikke om return on equity, det er hvor mye jeg putter inn og hva jeg får tilbake som betyr noe…

1 Like

… men jeg synes nå disse kriteriene samlet sett greide å produsere en veldig fin liste, (sterkt sammenfallende med mine egne “big five” ). En stor fordel er at man sjalter ut magefølelse og spekulasjon i makrotendenser, men en sånn liste kan føre til en del unødvendig diversifisering (?) Multi+Norconsult, afg+vei.

1 Like

Jeg helt enig i det, burde startet med å si at jeg liker verktøyet og synes du/dere har gjort mye bra, Didrik. :ok_hand::blush:

Custom factors - er det mulig å legge til det? Tenker da på muligheten til å legge til faktorer som er «utenfor matematikken», men tillegges vekt av investoren. Marked, sentiment osv

1 Like

Jeg ser på det som krydder, hvis den andre substansen er bra er det prikken over i-en om selskapet har en god avkastning på kapitalen, under forutsetningen over at de kan investere mer og vokse med samme avkastning

2 Likes

Og, kan de hente mer kapital, kjøpe opp konkurrenter og konvertere dem til samme ROE, så har man en gullgruve. Kitron er et godt eksempel. Reach Subsea ser ut til å kunne det samme. Spent på om nekkar klarer det med sine oppkjøp via tech overføring. Det vil de neste årene vise.

Selvfølgelig! Jeg valgte ROE for å forenkle sorteringen av aksjene, ikke for å rangere dem. Det var bare en rask måte å sortere aksjene som oppfylte kriteriene i min aksjescreening. Jeg vil også bare si at ROE alene naturligvis ikke gir et fullstendig bilde av et selskaps lønnsomhet og effektivitet. Man bør bruke flere ulike nøkkeltall for å få en helhetlig analyse, hvor det er flere ulike alternativer for avkastnings tall som ROE, ROA, ROIC, ROCE, marginer tall som brutto, drifts, resultat, samt kontantkonverteringsraten som CCR og mer. Når for eksempel ROE brukes, er det viktig å vurdere selskapets gjeldsgrad ved å se på forholdet mellom gjeld og egenkapital, da dette påvirker ROE.

Mange kjente investorer bruker ulike nøkkeltall avhengig av bransje og strategi. For eksempel foretrekker Terry Smith altså da ROCE, mens Novy Marx fokuserer på gross profitability, og Greenblatt ser på ROC. Det er mye forskning der ute om disse nøkkeltallene i forskningspapirer om faktorinvesteringer som kan hjelpe med å utvikle egen investeringsstrategi.

Jeg jobber med å fremme en data drevet tilnærming til investeringer gjennom InvestWiser. Plattformen er fortsatt i en veldig tidlig fase, men vi har mye spennende planer for fremtiden. Du vil kunne bygge dine egne rangeringsmodeller for screening, backteste dem og utforske andre nyttige verktøy som kan hjelpe deg med din investeringsreise og strategiutvikling.

Generelt fokuserer jeg på tre hovedfaktorer kvalitet, verdi og momentum. Kvalitet handler om å investere i solide selskaper som slår dårlige selskaper over tid. Verdi handler om å finne undervurderte aksjer som kan ha midlertidige problemer, men som har potensiale til å øke i verdi. Momentum fokuserer på aksjer som allerede har god ytelse og har potensiale til å fortsette å stige.

Jeg studerer disse faktorene blant fler for å bygge en plattform som private investorer kan dra nytte av. Enkle, systematiske modeller har vist seg å kunne overgå menneskelig dømmekraft, og jeg ønsker å gjøre denne kraftfulle analysen tilgjengelig for flere investorer gjennom et brukervennlig grensesnitt. Vi er nå i ferd med å utvikle vår første “fullverdige” versjon av InvestWiser med forbedret funksjonalitet, raskere hastighet, mer intuitivt grensesnitt og støtte for flere aksjemarkeder og aktivaklasser. Du vil også kunne lagre porteføljer, bygge egne modeller og få hjelp med strategiutvikling, og mye mer. Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger, som vil være til stor nytte i videreutviklingen av plattformen. Dette svaret var ment som en respons på alle meldinger her, og håper det svarte dem greit. :sweat_smile:

7 Likes

Didrik, @pdx og #hudl_ol burde få til noe smart :ok_hand::blush:

litt merkelig at en annen kommersiell aktør får poste sin “markedsføring” her i dette forumet. men Det får bli pdx sitt bord.

Akkurat nå er det en gratistjeneste, vil kanskje endres seg. Så ikke noe verre enn å linke til andre lister?

Du har helt rett. Akkurat nå er InvestWiser et prosjekt jeg deler med brukerne mine, hvor målet er å utvikle de beste analyseverktøyene for privat investorer. Prosjektet er helt gratis for øyeblikket. Det startet som et resultat av frustrasjonen over mangel på gode datadrevne analyseverktøy, og jeg har hatt gleden av å ha mange andre med på denne reisen som delte den samme frustrasjonen.

Når det gjelder fremtidig betaling, er ingenting helt fastsatt ennå. Det kan så klart skje endringer fremover, men detaljene er ennå ikke bestemt. Personlig elsker jeg å skrive aksjeanalyser sammen med andre privatpersoner, som jeg tror kan være nyttige for mange som ønsker å lære. Samtidig lærer jeg selv mye i denne prosessen, og hele samfunnet vårt er bygget rundt objektive og datadrevne analyser som jeg deler på ulike plattformer, inkludert blogger som NordNet bloggen. nettsider og her på forumet.

Jeg opprettet denne tråden for å dele aksjeanalyser hvor jeg naturligvis bruker plattformen min, siden jeg har tillit til den og tror jeg kan skape interessant og unikt innhold om aksjemarkedet med den. Men selvfølgelig er det opp til pdx å avgjøre om jeg kan dele analyser her med bruk av plattformen, eller ikke. Målet med plattformen og analysene mine er å være objektive og datadrevne, og jeg prøver å fremme denne tilnærmingen gjennom analysene mine, som jeg håper er nyttige for andre å lese og spennende for meg å skrive. Jeg har allerede hatt en samtale med pdx tidligere, og derfor opprettet jeg denne tråden for å unngå å spamme forumet med flere tråder, slik at jeg kan dele analysene mine her med plattformen og nå ut til interesserte. :sweat_smile:

5 Likes

Ser overhode ingen problemer med denne tråden. Spesielt med tanke på at det er en gratistjeneste. Men uansett, så lenge alt er åpent og transparent og avklart med pdx, så er det ingen grunn til å endre på noe her. Spennende med folk som byr på nye tanker og ideer, og det løfter jo også verdien av forumet, spør du meg.

8 Likes

Er det bare jeg som irriterer meg over å få de uten P/E øverst, så de med negativ P/E og så de med positiv, men lav P/E jeg faktisk vil ha etter det.

1 Like