Hei! Jeg har opprettet et egen emne for å dele analyser, slik at jeg ikke spammer alle kategorier siden med diverse innlegg. Her kan folk enkelt finne og lese de delte analysene jeg skriver. Hvis noen har forslag til hva jeg kan analysere, er alle ideer velkomne.
Jeg har nettopp publisert analysen av Oslo Børs som investeringsunivers på NordNet bloggen. Denne analysen gir en grundigere forståelse av risikoene og mulighetene i markedet. Vi oppdaterer også vår modellportefølje, som har levert en meravkastning på 5x mot hovedindeksen. I tillegg utfører vi aksjescreening for å finne defensive aksjer i et ellers syklisk dominert marked.
Her er key takeaways fra analysen:
-
Selskaper på Oslo Børs: Med hele 337 børsnoterte selskaper, fra store gigantiske som Equinor, DNB og Norsk Hydro til mindre, innovative selskaper, er Oslo Børs et marked der mange norske investorer velger å plassere sine sparepenger.
-
Avkastning på Hovedindeksen (OSEBX): De siste fem årene har OSEBX gitt en avkastning på over 54%, tilsvarende omtrent 10% årlig. I 2023 fortsatte den å prestere med en avkastning på rundt 10%.
-
Markedsdominans av Store Selskaper: Børsen er sterkt dominert av noen få store selskaper, der Equinor alene utgjør mer enn 1/5 av den totale markedsverdien. De ti største selskapene representerer faktisk mer enn halvparten av børsens samlede markedsverdi.
-
Sektorfordeling: Energisektoren står for rundt en tredjedel av børsens samlede verdi. Sensitivt og syklisk sektorer utgjør omtrent 9/10 av børsens markedsverdi, mens defensive sektorer kun utgjør omtrent 1/10.
-
Porteføljeavkastning: Siden lanseringen av vår datastyrte analyse plattform, InvestWiser 2.0, med den første objektive rangeringsmodellen i juli i fjor, har den likevektede porteføljen vår gitt en avkastning på ca. 23% på litt over et halvt år. Dette er sammenlignbart med OSEBXs avkastning på 4,5%. Med andre ord har porteføljen vår levert en 5x meravkastning i samme periode. Det er viktig å merke seg at denne prestasjonen på så kort sikt kan delvis/alt skyldes flaks.
-
InvestWiser 3.0 Aksjescreening: Vi brukte den nyeste versjonen av InvestWiser 3.0 for å identifisere aksjer med defensive egenskaper som betaler utbytte. Vi fokuserte på nøkkeltall for å finne solide og stabile selskaper. Dette resulterte i en liste over 12 selskaper som oppfylte kriteriene for utbytte, stabilitet og lønnsomhet.
Du kan lese hele innlegget her for mer resten av analysen: Oslo Børs – Investeringsunivers: Analyse, Portefølje og Screening | Nordnet
Ha en flott uke videre!