Analyse av Porteføljedeling: Hvordan Har Det Gått?
Det er veldig gledelig å se hvor godt porteføljene jeg har delt med InvestWiser modellen har gjort det! Den første porteføljen jeg delte på NordNet bloggen den 24. mai 2023, satt sammen med den første versjonen av rangeringsmodellen før den to måneder senere ble lansert sammen med den nye InvestWiser plattformen, har gitt en avkastning på 11,5%, sammenlignet med OSEBXs 3,2%. Den andre porteføljen jeg delte på InvestWiser bloggen den 24. juli 2023, da jeg endelig gjorde rangeringsmodellen tilgjengelig som en del av den nye InvestWiser plattformen, har gitt en avkastning på 16,8%, sammenlignet med OSEBXs 1,8%.
Den første porteføljen besto av 25 utbytteaksjer satt sammen systematisk med rangeringsmodellen, og med regler for diversifisering har den gitt en avkastning som er 3,6 ganger bedre enn hovedindeksen. Den andre porteføljen var en modellportefølje med 11 aksjer satt sammen systematisk med en topp aksje fra hver sektor i rangeringsmodellen, og den har gitt en avkastning som er hele 9,1 ganger bedre enn hovedindeksen. Det er likevel viktig å huske at begge tidsperiodene er relativt korte, på bare over et halvt år, og at resultatene kan skyldes flaks.
Jeg ville bare dele dette for å vise hvordan porteføljene jeg har satt sammen med en metodisk tilnærming basert på rangeringsmodellen, og som jeg har delt på bloggene, har prestert sammenlignet med indeksen. Med InvestWiser prøver jeg å gjøre forskning om avkastning og risiko om til praktiske verktøy for å gjøre dem tilgjengelige og hjelpe med å fjerne følelser og støy fra prosessen, slik at man kan fokusere på faktaene. Jeg jobber nå faktisk med å lage en ny utbytteportefølje med den nye InvestWiser v3.0 for å oppdatere mitt aller første innlegg på NordNet, og gjenta prosessen med en ny tilnærming for å bygge en utbytteportefølje.
Det er viktig å huske at rangeringsmodellen ikke er en endelig beslutning, men heller en pekepinn for analyse. Her er et bilde av porteføljene i InvestWiser med de inneholdte aksjene.