Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

InvestWiser - Aksjeinsikter og Delinger

Hei Christian! Bra du sier i fra. Når du sorterer etter en kolonne, blir dataene vist fra laveste verdi til høyeste verdi. Men du kan tilpasse tabellen ved å endre parametrene over tabellen og legge til kriterier for nøkkeltallene. F.eks. har jeg valgt P/E over 0,1 her og sortert tabellen etter lavest P/E. Du kan også oppnå det samme med positiv ROE eller en annen lønnsomhets tall om ønskelig. :facepunch:

1 Like

Hei, og god søndag til dere alle! Som helgen går mot slutten og en ny uke nærmer seg, vil jeg gjerne dele et innlegg om kvalitetsselskaper på Oslo Børs. Målet mitt her er å enkelt forklare hva kvalitetsfaktoren er, og hvorfor den er viktig. Videre vil jeg vise hvordan vi kan bruke denne faktoren for å systematisk identifisere potensielle kvalitetsselskaper ved hjelp av både relativ og absolutt screening.

På børsen ser vi ofte mye hektisk aktivitet, der mange investorer prøver å tjene raske penger. Ofte lar de følelsene og støyen fra markedet påvirke beslutningene sine, noe som kan føre til impulsive beslutninger og spekulasjon. Derfor ønsker jeg å fremheve fordelene ved å inkludere kvalitetsfaktoren i en systematisk tilnærming. Enkle systematiske modeller kan overgå menneskelig dømmekraft, fordi de ikke blir påvirket av følelsesmessige biaser og inkonsekvenser. Dette ble demonstrert i fjor da jeg lanserte min første rangeringsmodell og brukte den til å bygge en systematisk portefølje med klare regler som jeg fulgte nøye.

Selvfølgelig er ingen investeringsstrategi feilfri, og det er viktig å forstå begrensningene. For eksempel kan slike datadrevne modeller ikke alltid fange opp de dype årsakene bak tallene i markedet. Kvalitetsfaktoren fungerer også fordi mange investorer undervurderer selskaper som er stabile og forutsigbare fordi de oppfattes som “kjedelige”. Mens en del spekulanter prøver å spå markedet og jakte på “the next big thing”, gir kvalitetsselskaper langsiktige muligheter ved å reinvestere overskuddet med høy avkastning over tid. Dette gir langsiktige investorer muligheten til å dra nytte av renters rente effekten.

En strategi som fokuserer på kvalitet krever tålmodighet og grundig analyse. Jeg definerer kvalitet som selskaper som er solide, effektive og stabile. Dette betyr at de ofte har dyktige ledere, en sunn kultur og en historie med effektiv drift og sterk posisjon i markedet. Disse egenskapene reflekteres ofte i tallene, og det er dette jeg forsøker å identifisere i innlegget mitt.

Jeg tror ikke at jeg kan spå kortsiktige drivere noe bedre enn snittet som nyheter og hendelser, analytiker meninger eller multippel ekspansjon/kontraksjon, og derfor fokuserer jeg heller på langsiktige drivere som selskapets ledelse og kultur, drift effektivitet og langsiktig posisjonering i markedet. Selvfølgelig er denne tilnærmingen ikke nødvendigvis den riktige for alle. Jeg ønsker derimot å fremheve en mer systematisk kvalitetsorientert tilnærming som et alternativ til den spenningsdrevne handelen på vår volatile dominerte børs hvor mange jager lottoaksjer.

I innlegget har jeg valgt ut 11 selskaper, en fra hver sektor, som scorer høyest i min kvalitetsmodell sammenlignet med andre selskaper i samme sektor. Dette betyr ikke nødvendigvis at disse selskapene er de beste kvalitetsselskapene, men at de presterer relativt godt i henhold til sektoren sin på tallene jeg måler. Jeg har også identifisert 17 selskaper som oppfyller mine eksempel kriterier for nøkkeltall ved hjelp av absolutt screening.

Jeg håper dette innlegget er interessant for dere, og jeg deler informasjonen om disse selskapene kun som inspirasjon. Her er lenken til hele innlegget for de som ønsker å lese mer: https://www.investwiser.net/post/oppdag-potensialet-kvalitetsselskaper-på-oslo-børs-med-investwiser

Ønsker dere alle en fortsatt hyggelig søndag!

2 Likes

Innlegget mitt om kvalitetsselskaper på Oslo Børs er nå publisert på NordNet bloggen. Jeg vil oppsummere hvilke kvalitetsselskaper jeg identifiserte i innlegget. Først forklarte jeg kvalitetsfaktoren og hvordan den fungerer. Deretter brukte jeg denne faktoren til å prøve å definere kjennetegnene for et kvalitetsselskap og screene dem ved å bruke både en relativ rangeringsmodell og mine egne krav til nøkkeltall.

Når jeg brukte kvalitetsmodellen på InvestWiser 3.0 for å raskt screene gjennom de hundre aksjene på Oslo Børs og sammenligne dem innenfor sine sektorer basert på soliditet (D/E), effektivitet (ROE) og stabilitet (Standardavvik av EPS-vekst), fant jeg 11 potensielle kvalitetsselskaper. Jeg valgte ett selskap fra hver sektor som hadde høyest rangering i sin sektor. Her er resultatene:

  • Industri: Veidekke
  • Energi: Equinor
  • Finansielle tjenester: Gjensidige Forsikring
  • Teknologi: Bouvet
  • Helse: Medistim
  • Konsument Defensive: Orkla
  • Konsumer Syklisk: Kid
  • Materialer: Borregaard
  • Infrastruktur: Elmera Group
  • Eiendom: Selvaag Bolig
  • Kommunikasjonstjenester: Telenor
    (Det er viktig å huske at disse selskapene ble valgt fordi de presterer relativt godt sammenlignet med andre selskaper i sine sektorer innenfor kvalitetsmodellen, men det betyr ikke nødvendigvis at de er utelukkende fantastiske selskaper.)

Når jeg brukte min fundamentale screener på InvestWiser 3.0 for å screene gjennom de hundre aksjene på Oslo Børs og bruke mine egne kriterier for nøkkeltall, fant jeg 16 potensielle kvalitetsselskaper. Jeg brukte følgende kriterier: markedsverdi over 1 milliard kroner for likviditet, gjeldsgrad under 150% for soliditet (siste kvartal og 5 år), avkastning på egenkapital over 10% (siste 12 måneder og 5 år) og kontantkonvertering over 50% (siste 12 måneder og 5 år) for effektivitet, og mindre enn 50% standardavvik for EPS vekst de siste 5 årene for stabilitet. Her er resultatene:

  • Kongsberg Gruppen
  • Gjensidige Forsikring
  • Orkla
  • Tomra Systems
  • Borregaard
  • Atea
  • Veidekke
  • Europris
  • AF Gruppen
  • Sparebank 1 Nord-Norge
  • Norconsult
  • Bouvet
  • Kid
  • Medistim
  • Norbit
  • Multiconsult
    (Det er viktig å huske at disse selskapene ble valgt fordi de oppfylte mine absolutte eksempel krav til nøkkeltall, men det betyr ikke nødvendigvis at de er utelukkende fantastiske selskaper heller.)

Målet med innlegget var å presentere konseptet med kvalitetsfaktoren og vise hvordan den kan brukes på Oslo Børs for å identifisere potensielle kvalitetsselskaper. Dette innlegget er ment som inspirasjon for de som er interessert i aksjemarkedet og ønsker å ta en mer systematisk og disiplinert tilnærming med et langsiktig perspektiv, i motsetning til å investere impulsivt basert på følelser og marked støy. Det er viktig å huske at det ikke finnes en enkelt riktig tilnærming for alle investorer, og dette innlegget er kun ment som inspirasjon og informasjon for de som er interessert. Du kan lese hele innlegget på NordNet bloggen ved å følge denne lenken: Oppdag Potensialet: Kvalitetsselskaper på Oslo Børs med InvestWiser 3.0 | Nordnet

6 Likes

Jeg delte nylig en analyse på NordNet bloggen der jeg fikk data fra PinPoint og kombinerte den med min egen analyse fra InvestWiser. Målet var å gi en bedre forståelse av de 10 mest populære selskapene på Oslo Børs hos PinPoint plattformen. Jeg brukte InvestWiser plattformen til å analysere disse selskapene. Ved å vurdere estimater fra investorer og analytikere gjennom PinPoint, og deretter bruke vår egen rangeringsmodell basert på prinsippene om faktorinvestering, ønsket jeg å gi en oversikt over selskapenes ytelse og potensial. Her er noen av hovedpunktene fra analysen jeg delte, og jeg håper dere finner dem interessante. Ønsker alle en flott uke videre!

Kitron (Teknologi)

  • InvestWiser Analyse: Super Aksje, Mellomstort, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 82/100, Verdi 63/100, Momentum 79/100, Totalt 80/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: €187,1M, Y2023E: €766,2M, Y2024E: €774,2M

  • EBIT Q4’23E: €16,45M, Y2023E: €69,22M, Y2024E: €67,01M

  • Net Sales Y/Y %: 1.04%, EBIT Margin %: 8.8% (Q4’23E), 9.0% (Y2023E), 8.7% (Y2024E)

Gaming Innovation Group (Konsumer Syklisk)

  • InvestWiser Analyse: Nøytral Aksje, Små, Lav Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 41/100, Verdi 42/100, Momentum 84/100, Totalt 56/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: €35,61M, Y2023E: €136,1M, Y2024E: €171,7M

  • EBIT Q4’23E: €9,21M, Y2023E: €37,02M, Y2024E: €49,96M

  • Net Sales Y/Y %: 26.2%, EBIT Margin %: 25.9% (Q4’23E), 27.2% (Y2023E), 29.1% (Y2024E)

Norbit (Teknologi)

  • InvestWiser Analyse: Super Aksje, Små, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 90/100, Verdi 58/100, Momentum 94/100, Totalt 93/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 398,2M, Y2023E: NOK 1,521M, Y2024E: NOK 1,714M

  • EBIT Q4’23E: NOK 64,64M, Y2023E: NOK 283M, Y2024E: NOK 300,4M

  • Net Sales Y/Y %: 12.7%, EBIT Margin %: 16.2% (Q4’23E), 18.6% (Y2023E), 17.5% (Y2024E)

Nekkar (Industri)

  • InvestWiser Analyse: Super Aksje, Små, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 74/100, Verdi 68/100, Momentum 89/100, Totalt 86/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 273,4M, Y2023E: NOK 484,4M, Y2024E: NOK 617,5M

  • EBIT Q4’23E: NOK 56,03M, Y2023E: NOK 102,9M, Y2024E: NOK 133,5M

  • Net Sales Y/Y %: 27.5%, EBIT Margin %: 20.5% (Q4’23E), 21.2% (Y2023E), 21.6% (Y2024E)

Tomra Systems (Industri)

  • InvestWiser Analyse: Fallende Stjerne, Store, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 93/100, Verdi 46/100, Momentum 16/100, Totalt 54/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 3,573M, Y2023E: NOK 14,190M, Y2024E: NOK 14,300M

  • EBIT Q4’23E: NOK 382,2M, Y2023E: NOK 1,390M, Y2024E: NOK 1,570M

  • Net Sales Y/Y %: 0.8%, EBIT Margin %: 10.7% (Q4’23E), 9.8% (Y2023E), 11.0% (Y2024E)

Bouvet (Teknologi)

  • InvestWiser Analyse: Super Aksje, Mellomstort, Lav Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 100/100, Verdi 73/100, Momentum 75/100, Totalt 93/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 918,3M, Y2023E: NOK 3,480M, Y2024E: NOK 3,864M

  • EBIT Q4’23E: NOK 113,1M, Y2023E: NOK 410,7M, Y2024E: NOK 432,8M

  • Net Sales Y/Y %: 11.0%, EBIT Margin %: 12.3% (Q4’23E), 11.8% (Y2023E), 11.2% (Y2024E)

Kid (Konsumer Syklisk)

  • InvestWiser Analyse: Super Aksje, Mellomstort, Lav Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 97/100, Verdi 76/100, Momentum 100/100, Totalt 96/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 1,192M, Y2023E: NOK 3,358M, Y2024E: NOK 3,448M

  • EBIT Q4’23E: NOK 270,8M, Y2023E: NOK 451,6M, Y2024E: NOK 507,1M

  • Net Sales Y/Y %: 2.7%, EBIT Margin %: 22.7% (Q4’23E), 13.4% (Y2023E), 14.7% (Y2024E)

Carasent (Helse)

  • InvestWiser Analyse: Nøytral Aksje, Små, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 52/100, Verdi 58/100, Momentum 27/100, Totalt 48/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 65,14M, Y2023E: NOK 244M, Y2024E: NOK 278,4M

  • EBIT Q4’23E: NOK -4,99M, Y2023E: NOK -76,61M, Y2024E: NOK 5M

  • Net Sales Y/Y %: 14.1%, EBIT Margin %: -7.7% (Q4’23E), -31.4% (Y2023E), 1.8% (Y2024E)

AF Gruppen (Industri)

  • InvestWiser Analyse: Kontrær Aksje, Mellomstort, Lav Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 91/100, Verdi 69/100, Momentum 36/100, Totalt 67/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 8,394M, Y2023E: NOK 30,600M, Y2024E: NOK 30,950M

  • EBIT Q4’23E: NOK 460,5M, Y2023E: NOK 910M, Y2024E: NOK 1,360M

  • Net Sales Y/Y %: 1.1%, EBIT Margin %: 5.5% (Q4’23E), 3.0% (Y2023E), 4.4% (Y2024E)

Pexip Holding (Teknologi)

  • InvestWiser Analyse: Høy Flyer, Små, Moderat Risiko

  • QVM Rangering: Kvalitet 74/100, Verdi 44/100, Momentum 74/100, Totalt 68/100

  • Pinpoint Konsensus:

  • Net Sales Q4’23E: NOK 273,8M, Y2023E: NOK 977,6M, Y2024E: NOK 1,050M

  • EBIT Q4’23E: NOK 28,94M, Y2023E: NOK -21,44M, Y2024E: NOK 105M

  • Net Sales Y/Y %: 7.4%, EBIT Margin %: 10.6% (Q4’23E), -2.2% (Y2023E), 10.0% (Y2024E)

Hvis du vil lese resten av innlegget, kan du finne det her: InvestWisers Analyse av PinPoint's Topp 10 Populære Selskaper | Nordnet

3 Likes

Hvordan er vektingen her i totalen siden Verdi 63 ikke drar totalen mer ned enn til 80?

3 Likes

Hei Excession! Takk for spørsmålet, det er bra du tar det opp! :facepunch:

Når vi ser på “Totalt” rangeringen, som altså er QVM, så er den faktisk en sammensetning av kvalitet, verdi og momentum. Denne rangeringen blir deretter justert på nytt i forhold til alle andre aksjer den sammenlignes med innenfor både sektoren og markedet. Dette gjøres ved hjelp av en oppsummerende modell som brukes både i analyser og portefølje oversikter. Så når vi ser på den “totalen”, er det altså ikke et gjennomsnitt av kvalitet, verdi og momentum, men heller en sammenstilling av disse faktorene som deretter blir justert i forhold til referansen. Dette betyr at kvalitet, verdi og momentum får like mye vekt. Derfor vil selv om verdi kanskje ser lavere ut i forhold til de andre faktorene, påvirker den likevel totalen i forhold til referansegruppen.

Alle rangeringene faller mellom 0 og 100, avhengig av hvordan de sammenlignes med gruppen de tilhører. Når det gjelder screener siden derimot, har man større frihet til å tilpasse referansegruppen, f.eks. ved å velge bransje, sektor, segment og marked, samt hvilken modell og data som skal brukes. Dette gir en mer skreddersydd tilnærming til rangeringen.

Håper dette gir en noe bedre forståelse av hvordan rangeringen fungerer og hvorfor verdi, selv om den kan virke lavere i forhold til de andre faktorene, likevel påvirker totalen. :sweat_smile:

2 Likes

Analyse av Porteføljedeling: Hvordan Har Det Gått?

Det er veldig gledelig å se hvor godt porteføljene jeg har delt med InvestWiser modellen har gjort det! Den første porteføljen jeg delte på NordNet bloggen den 24. mai 2023, satt sammen med den første versjonen av rangeringsmodellen før den to måneder senere ble lansert sammen med den nye InvestWiser plattformen, har gitt en avkastning på 11,5%, sammenlignet med OSEBXs 3,2%. Den andre porteføljen jeg delte på InvestWiser bloggen den 24. juli 2023, da jeg endelig gjorde rangeringsmodellen tilgjengelig som en del av den nye InvestWiser plattformen, har gitt en avkastning på 16,8%, sammenlignet med OSEBXs 1,8%.

Den første porteføljen besto av 25 utbytteaksjer satt sammen systematisk med rangeringsmodellen, og med regler for diversifisering har den gitt en avkastning som er 3,6 ganger bedre enn hovedindeksen. Den andre porteføljen var en modellportefølje med 11 aksjer satt sammen systematisk med en topp aksje fra hver sektor i rangeringsmodellen, og den har gitt en avkastning som er hele 9,1 ganger bedre enn hovedindeksen. Det er likevel viktig å huske at begge tidsperiodene er relativt korte, på bare over et halvt år, og at resultatene kan skyldes flaks.

Jeg ville bare dele dette for å vise hvordan porteføljene jeg har satt sammen med en metodisk tilnærming basert på rangeringsmodellen, og som jeg har delt på bloggene, har prestert sammenlignet med indeksen. Med InvestWiser prøver jeg å gjøre forskning om avkastning og risiko om til praktiske verktøy for å gjøre dem tilgjengelige og hjelpe med å fjerne følelser og støy fra prosessen, slik at man kan fokusere på faktaene. Jeg jobber nå faktisk med å lage en ny utbytteportefølje med den nye InvestWiser v3.0 for å oppdatere mitt aller første innlegg på NordNet, og gjenta prosessen med en ny tilnærming for å bygge en utbytteportefølje.

Det er viktig å huske at rangeringsmodellen ikke er en endelig beslutning, men heller en pekepinn for analyse. Her er et bilde av porteføljene i InvestWiser med de inneholdte aksjene. :facepunch:





3 Likes

Bygg en Utbytteportefølje på Oslo Børs

Hei! Jeg er tilbake for å gjenskape mitt mest populære innlegg fra NordNet bloggen, der jeg satt sammen en solid utbytteportefølje på Oslo Børs. Denne gangen tar jeg det et skritt videre med den nye InvestWiser v3.0. Responsen på tidligere porteføljer har vært fantastisk, samt gledelig å se at strategien min har gitt så gode resultater.

Tidligere porteføljer har faktisk gitt betydelig meravkastning siden publisering. Selv om jeg alltid minner om at kortsiktige resultater kan skyldes flaks, er jeg stolt av den systematiske tilnærmingen og den datadrevne innsikten som ligger til grunn.

For å gi dere en pekepinn. Utbytteporteføljen jeg satt sammen i mai 2023 på NordNet bloggen ga en avkastning på 11,5% sammenlignet med hovedindeksen på 3,2%. Mens modellporteføljen jeg presenterte på min egen InvestWiser blogg i juli 2023 ga en avkastning på 16,8% mot hovedindeksen på 1,8%.

I det nye blogginnlegget tar jeg deg gjennom hele prosessen med å bygge en ny utbytteportefølje. Jeg starter med å definere utbytteaksjer, går deretter gjennom screeningen etter attraktive kandidater, og til slutt setter jeg sammen en solid portefølje. Jeg legger stor vekt på å bruke InvestWiser v3.0 til å navigere gjennom utbyttemulighetene på Oslo Børs på en systematisk og disiplinert måte.

Porteføljen består av 26 utvalgte selskaper fra ulike sektorer og bransjer. Jeg bruker min objektive rangeringsmodell, basert på prinsippene for faktorinvestering, for å vurdere selskapene. Husk at rangeringsmodellen kun er ment som en pekepinn i analysen og ikke som en endelig beslutning.

Les hele blogginnlegget her og ha en fin søndag videre: https://www.investwiser.net/post/bygg-en-solid-utbytte-portefølje-med-investwiser-v3-0

Hei, har du/dere noen planer om å se på gjeldsinstrumenter? For min del ser jeg på gjeldsmarkedet som mer attraktivt enn aksjemarkedet for tiden, og skatteregimet favoriserer fortsatt investeringer i denne delen av balansen.

Fra Skatteetaten:

Utgangspunktet er at inntekter som en andelseier har fra et rentefond (renter/salg) skattlegges med en sats på 22 prosent (for inntektsåret 2023). Inntekter fra rene aksjefond (aksjefondsutbytte/salg) har en effektiv skattesats på 37,84 prosent.

Selskapsvurderingen kan nok i mange tilfeller benyttes inn i vurderingen av om en obligasjon er investerbar eller ikke, og si noe om risiko formislighold ved å se på estimater++

Hei! Takk for at du tar det opp! Vi planlegger faktisk å skalere til nye aktivaklasser samt nye aksjemarkeder etter hvert. Vi har spennende planer for å analysere finansmarkedene ut over bare aksjemarkedet. F.eks. bruker vi allerede en rangeringsmodell som relativt vurderer ulike stil faktorer som kvalitet, verdi og momentum når vi sammenligner investeringer. Men når vi utvider til flere markeder, vil vi også inkludere makroøkonomiske faktorer i analysen vår. Dette vil ikke bare omfatte aksjer, men også andre typer investeringer som obligasjoner og mer. Vi vil se på hva som er attraktivt mtp på økonomisk vekst, renter, inflasjon, kreditt, likviditet og andre faktorer. Målet vårt er å gjøre et århundre med forskning til praktiske verktøy tilgjengelig for alle å bruke, ved å kombinere kraftfull analyse med brukervennlig grensesnitt. Jeg håper dette svaret var noe nyttig, og jeg ser virkelig fram til å dele mer om våre planer framover. Vi har store ting på gang her! :facepunch:

2 Likes

Hei! Håper dere har hatt et flott år så langt på børsen! Jeg vil gjerne dele noen resultater fra porteføljene jeg har delt før. Først og fremst vil jeg si takk for all støtten for arbeidet med disse porteføljene og analysene jeg har delt her og andre steder som blogger. Så nå vil jeg gi dere en oppdatering på resultatene jeg tidligere har delt.

1. Utbytteportefølje (mai i fjor):

  • Denne porteføljen ble først publisert på Nordnet bloggen.
  • Vi brukte vår første utviklede rangeringsmodell for å sette den sammen.
  • Porteføljen bestod av 25 nøye utvalgte selskaper.
  • Avkastning: 12,5%
  • Hovedindeksens avkastning: 3,7%

2. Modellportefølje (juli i fjor):

  • Denne porteføljen ble publisert på vår egen første blogg da vi lanserte vår første rangeringsmodell.
  • Vi brukte den første lanserte rangeringsmodellen for å velge en topp aksje fra hver sektor.
  • Porteføljen bestod av 11 nøye utvalgte selskaper.
  • Avkastning: 18,5%
  • Hovedindeksens avkastning: 2,3%

3. Ny utbytteportefølje (forrige uke):

  • Denne porteføljen ble publisert forrige uke på vår egen blogg for å gjenskape vår første utbytteportefølje.
  • Vi brukte vår nyeste rangeringsmodell for å sette den sammen.
  • Porteføljen består av 26 nøye utvalgte selskaper.
  • Avkastning: 1%
  • Hovedindeksens avkastning: 0,2%

Husk at rangeringsmodellen vår på plattformen er ment som pekepinn i analysen, ikke som endelig beslutning. Den er en del av vår unike tilnærming til aksjeanalyse og en del av vårt innovative arbeid med å utnytte mer potensial fra dataen gjennom faktorinvestering og mer. Selv om resultatene for porteføljene er gledelige, er det viktig å huske at de dekker korte tidsperioder, og kan skyldes flaks. De viser vår filosofi i praksis, formet i samarbeid med fellesskapet vårt, fokusert på data drevet innsikt og en systematisk tilnærming. Noe som viser at gode analyser legger grunnlaget for gode resultater, noe vi ønsker å gjøre tilgjengelig for alle.

Hvis dere vil lese mer om porteføljene og andre innsikter fra artikkelen, kan dere sjekke ut hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/veien-videre-for-investwiser-større-team-større-drømmer

1 Like

Hei! Håper dere har hatt en fin uke på børsen! Som en del av fredagskos før helgen, vil jeg dele noen viktige poeng fra dagens artikkel om å finne solide utbytteaksjer på Oslo Børs med InvestWiser. Dette kan være spesielt nyttig for utbytteinvestorer, spesielt mtp at børsen vår er dominert av både sykliske og sensitive aksjer og sektorer.

Den Datadrevne Tilnærmingen til Utbytteaksjer:

Vi har benyttet InvestWisers fundamentale aksjescreener for å sette opp kriterier for å analysere selskaper på Oslo Børs. Disse inkluderer:

  • Selskaper med en markedsverdi på over 1 milliard kroner.

  • En utbytteavkastning på over 1% både for de siste 12 månedene (TTM) og over en 5-års periode.

  • Stabilitet i EPS-vekst (med et standardavvik på mindre enn 50% over de siste 5 årene).

  • En kontantkonverteringsrate (CCR) på over 50% for både TTM og 5-års perioden.

  • En egenkapitalavkastning (ROE) på over 10% for samme perioder.

Resultater av Screening Metoden:

Denne tilnærmingen har gitt oss en liste over 17 potensielt solide utbytteselskaper på Oslo Børs. Disse selskapene er fordelt over ulike bransjer som bank og forsikring til teknologi og forbruksvarer. Her er alle utbytteselskapene sortert etter markedsverdi:

  • DNB

  • Kongsberg Gruppen

  • Gjensidige Forsikring

  • Orkla

  • Tomra Systems

  • Borregaard

  • Veidekke

  • AF Gruppen

  • Atea

  • Sparebanken Vest

  • Europris

  • Sparebank 1 Nord-Norge

  • Bouvet

  • Kid

  • Norbit

  • Multiconsult

  • Medistim

For de som ønsker å utforske mer om utbytte, anbefaler jeg å lese resten av artikkelen for ytterligere innsikt. Du finner artikkelen her, og jeg ønsker dere alle en god helg: https://www.investwiser.net/post/jakten-på-solide-utbytteaksjer-på-oslo-børs-med-investwiser

Husk at investeringer alltid innebærer risiko, så det er viktig å gjøre grundige analyser og vurderinger før du tar noen investeringsbeslutninger. Ingen aksjer nevnt her skal tolkes som investeringsanbefalinger, men heller som et utgangspunkt for videre analyse.

2 Likes

Hei, har brukt IW et par uker nå og er veldig imponert over kvaliteten. Tror dette kan bli veldig nyttig. Takk!

Er du åpen for forslag? :slight_smile:

Noe som jeg opplever som veldig irriterende er de to nedtrekksmenyene oppe til høyre hvor man velger selskaper til portefølje- og enkeltanalyse. Menyene lagger mye, alt fryser i 5-10 sekunder hver gang jeg klikker, søker, velger.

Ingenting lagres mellom sesjoner; porteføljen lagres ikke, selskaper kan ikke favorittmerkes, slik at man må huske eller notere ved siden av, og gjøre de samme valgene om og om igjen ved sesjonsstart.

Når man har «funnet» et interessant selskap i screenerne ville det vært fint om man kunne gå direkte fra screener til analyse av selskapet med et klikk eller to istedenfor å gå til den trege analysenedtrekksmenyen, søke, velge, vente og så velge analysemenyen.

En target alarm: La oss si at jeg ønsker å kjøpe selskap X kun hvis P/E faller under 10. Ville vært fint hvis man kunne sette slike alarmer i IW; høyreklikk i P/E felt, set alarm, if value < 10 eller lignende. Man trenger da et eget alarm menypunkt for vedlikehold/oversikt.

1 Like

Det at man ikke kan lagre portefølje og slikt på nettsiden gjorde det helt uaktuelt for meg desverre. Og nettsiden er kjempetreg…

Ellers er det jo god layout og mye funksjoner.

1 Like

Hei! Det er gledelig å høre det du sier, og jeg setter pris på tilbakemeldingen! Jeg er alltid åpen for forslag, og det er akkurat slik plattformen har utviklet seg over tid. Heldigvis blir alt dette adressert i den kommende versjonen som nå er under utvikling. Den vil gi en mye bedre opplevelse med et intuitivt grensesnitt og raskere hastighet. I tillegg vil den ha mer kraft og bedre funksjonalitet, slik at investorer kan lage egne rangeringsmodeller, lagre porteføljer og watchlister med notifikasjoner, og mye mer. Jeg håper på at dette vil gjøre plattformen mye mer fleksibel og brukervennlig. Målet er å skape den beste plattformen mulig for investorer, slik at de kan ta beslutninger og forvalte porteføljen sin på en mer effektiv måte ved å utnytte dataen bedre. Jeg ønsker å kombinere kraftfull analyse med enkel og brukervennlig design. Den siste versjonen 3.0 vil faktisk være den siste “tidlige” versjonen. Den neste versjonen, som nå er under utvikling med ny tech, tar hensyn til alle tilbakemeldingene jeg har fått, og enda mer. Dessverre er den ikke ferdig ennå, men jeg ser veldig frem til å dele mer om den når den tid kommer. Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger jeg får! :sweat_smile::pray:

5 Likes

Hei alle sammen! For å starte uken på børsen på rett spor, vil jeg gjerne dele noen takeaways fra dagens artikkel om finanssektoren på Oslo Børs. Jeg gravde litt inn i sektoren for å finne noen potensielle topp aksjer, etter å ha fått etterspørsel om å skrive om dette tidligere. Her er hovedpunktene:

Analyse av Finanssektoren på Oslo Børs:

  • Finanssektoren er viktig på Oslo Børs og har en samlet verdi på over 620 milliarder kroner. Den er nest størst, etter energisektoren.

  • DNB, den største banken i Norge, er den dominerende aktøren og står for omtrent halvparten av verdien. Resten av sektoren består av mindre regionale banker og selskaper fra ulike bransjer innen finans, som forsikring, osv.

Datastyrt Aksjeutvelgelse:

  • Jeg bruker InvestWiser sin sofistikerte screeningverktøy for å analysere selskaper innen finansielle tjenester på Oslo Børs på en enkel og rask måte.

  • Ved å bruke QVM rangeringsmodellen, kan jeg sammenligne og vurdere selskapene basert på viktige faktorer som kvalitet, verdi og momentum.

Potensielle Toppaksjer:

  • Etter nøye gjennomgang har plattformen identifisert fire selskaper som utmerker seg innen ulike områder av finansielle tjenester på børsen.

  • Disse selskapene inkluderer Sparebank 1 Sørøst Norge (regionale banker), Protector Forsikring (spesialisert forsikring), B2 Impact (kredittjenester) og ABG Sundal Collier (kapitalmarked).

Jeg har utviklet denne plattformen. Det er viktig å huske at rangeringsmodellen og andre funksjoner her bare er ment som pekepinn i analysen, ikke som endelige beslutninger. Plattformen er et verktøy for å hjelpe med å navigere i markedets kompleksitet og ta informerte beslutninger basert på fakta. Hvis du vil lese hele artikkelen, kan du gjøre det her: https://www.investwiser.net/post/dykk-inn-i-finanssektoren-potensielle-toppselskaper-med-investwiser

Ha en flott uke videre med handel på børsen!

3 Likes

Her er en rask søndags screen med 15 norske selskaper som oppfyller følgende kriterier:

  • Standardavviket i EPS vekst (5Y) er under 35%, noe som betyr at årlig vekst i inntjeningen per aksje har variert mindre enn 35% fra snitt de siste fem årene.

  • Gjeldsgraden (MRQ og 5Y) er under 130%, noe som betyr at gjelden ikke overstiger egenkapitalen med mer enn 130% i det siste kvartalet og i snitt de siste fem årene.

  • Avkastningen på egenkapitalen (TTM og 5Y) er over 10%, noe som betyr at selskapene har generert mer enn 10% avkastning på egenkapitalen i løpet av det siste året og i snitt de siste fem årene.

  • Kontantstrømgraden (TTM og 5Y) er over 90%, noe som betyr at selskapene har konvertert mer enn 90% av inntjeningen til kontantstrøm i løpet av det siste året og i snitt de siste fem årene.

Man bør selvfølgelig tilpasse disse kravene (med flere/færre) og endre dem i tråd med sin egen investeringsstrategi. Her er de 15 følgende selskapene som oppfyller disse kriteriene, sortert etter mkt cap:

  1. Kongsberg Gruppen

  2. Salmar

  3. Orkla

  4. Borregaard

  5. Atea

  6. AF Gruppen

  7. Europris

  8. Norconsult

  9. Bouvet

  10. Kid

  11. Norbit

  12. Multiconsult

  13. Selvaag Bolig

  14. Medistim

  15. Itera

Husk at dette ikke er investeringsråd, men kun et eksempel på screening etter solide selskaper. Verdisettingen av selskapene og andre viktige aspekter bør også vurderes. Jeg har også utviklet plattformen som brukes her, noe som er viktig å disclaime. Ønsker dere alle en fin uke på børsen når den tid kommer! :sunglasses:

3 Likes