Hei alle sammen! Håper dere har hatt en flott start på august så langt til tross for den store nedgangen så langt på ca 6%, men det ser ut som det går litt opp igjen i dag.
Jeg vil gjerne dele noen innsikter fra min siste analyse av sparebankene på Oslo Børs, da flere spurte om en slik analyse. Sparebankene er en stor del av finanssektoren på børsen, og med 37 regionale banker utgjør de den største bransjen i antall aksjer. Mange investorer søker stabile og solide utbytter, hvor sparebankene kan være svært attraktive. For å finne flere attraktive sparebanker har jeg brukt min plattform, InvestWiser v1.4, for å screene og analysere markedet.
Hovedpunkter fra analysen:
-
Sterk historisk avkastning : Egenkapitalbevisindeksen har levert over 128% avkastning de siste fem årene, omtrent 2x så mye som hovedindeksen.
-
Screeningmetodikk : Jeg har brukt flere nøkkeltall for å identifisere attraktive sparebanker, inkludert avkastning på egenkapitalen, inntjeningsvekst, direkteavkastning, prisingsmultipler, og mer.
-
Åtte utvalgte banker : Etter å ha satt inn mine kriterier, endte jeg opp med åtte banker som skiller seg ut som attraktive.
Topp tre sparebanker:
• Sparebanken Vest (SVEG) : Skiller seg ut med en profittmargin på over 60% og en ROE på over 17%. Banken topper både min momentumfaktor samt den totale QVM modellen som likevektet rangerer kvalitet, verdi og momentum.
• Pareto Bank (PARB) : Rangerer høyest på kvalitetsfaktoren, som sammenligner soliditet, effektivitet og stabilitet.
• Sparebank 1 Nord Norge (NONG) : Topper verdifaktoren, som sammenligner prisingsmultipler som f.eks. P/E og P/B.
Les hele artikkelen her for en dypere innsikt i analysen og metoden, og for å se hvilke åtte selskaper som ble inkludert og hvordan jeg fant dem: https://www.investwiser.net/post/screening-av-sparebanker-8-selskaper-som-skiller-seg-ut
Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd.
Ønsker dere alle en fortsatt fin uke og lykke til på børsen videre!