Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

InvestWiser - Aksjeinsikter og Delinger

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en flott start på august så langt til tross for den store nedgangen så langt på ca 6%, men det ser ut som det går litt opp igjen i dag. :sweat_smile:

Jeg vil gjerne dele noen innsikter fra min siste analyse av sparebankene på Oslo Børs, da flere spurte om en slik analyse. Sparebankene er en stor del av finanssektoren på børsen, og med 37 regionale banker utgjør de den største bransjen i antall aksjer. Mange investorer søker stabile og solide utbytter, hvor sparebankene kan være svært attraktive. For å finne flere attraktive sparebanker har jeg brukt min plattform, InvestWiser v1.4, for å screene og analysere markedet.

Hovedpunkter fra analysen:

1. Sterk historisk avkastning : Egenkapitalbevisindeksen har levert over 128% avkastning de siste fem årene, omtrent 2x så mye som hovedindeksen.

2. Screeningmetodikk : Jeg har brukt flere nøkkeltall for å identifisere attraktive sparebanker, inkludert avkastning på egenkapitalen, inntjeningsvekst, direkteavkastning, prisingsmultipler, og mer.

3. Åtte utvalgte banker : Etter å ha satt inn mine kriterier, endte jeg opp med åtte banker som skiller seg ut som attraktive.

Topp tre sparebanker:

Sparebanken Vest (SVEG) : Skiller seg ut med en profittmargin på over 60% og en ROE på over 17%. Banken topper både min momentumfaktor samt den totale QVM modellen som likevektet rangerer kvalitet, verdi og momentum.

Pareto Bank (PARB) : Rangerer høyest på kvalitetsfaktoren, som sammenligner soliditet, effektivitet og stabilitet.

Sparebank 1 Nord Norge (NONG) : Topper verdifaktoren, som sammenligner prisingsmultipler som f.eks. P/E og P/B.

Les hele artikkelen her for en dypere innsikt i analysen og metoden, og for å se hvilke åtte selskaper som ble inkludert og hvordan jeg fant dem: https://www.investwiser.net/post/screening-av-sparebanker-8-selskaper-som-skiller-seg-ut

Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd.

Ønsker dere alle en fortsatt fin uke og lykke til på børsen videre! :rocket:

3 Likes

Hadde vert interessant om du også hadde bottom 3 med. Hva anbefaler du/modellen at vi selger?

Forstår det absolutt. Jeg er alltid nokså forsiktig med å skrive den andre veien, siden det kan være spekulative caser med små/mikro markedsverdier som er vanskeligere å sammenligne på nøkkeltall osv. Hvis jeg derimot velger de tre lavest rangerte på modellen i bransjen, er det Flekkefjord, Romerike og Bien sparebankene. Alle er forsåvidt mikroselskaper med markedsverdier under 500 mill. :sweat_smile:

1 Like

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en flott helg så langt og er klare for en ny uke på børsen, spesielt etter en røff uke med mye nyheter og usikkerhet. Vi opplevde et kraftig fall på mandag, men heldigvis en jevn oppgang mot slutten av uken. :fist_right::fist_left:

Jeg vil gjerne dele noen spennende funn fra min siste analyse av Konsument Defensive sektoren på Oslo Børs. Denne sektoren er kjent for sin stabilitet, spesielt i tider med økonomisk usikkerhet, og kan derfor være en tryggere havn for investorer som søker jevnere resultater. For å finne potensielle kandidater innen sektoren, har jeg brukt verktøyene i min plattform, InvestWiser, for å screene og analysere markedet.

1. Stabilitet i usikre tider : Konsument Defensive sektoren, som inkluderer 27 selskaper, har vist sin evne til å levere stabile resultater, selv under vanskelige økonomiske forhold.

2. Bruk av QV-modellen : Jeg har brukt QV modellen fra InvestWiser for å identifisere attraktive selskaper, basert på en kombinasjon av kvalitet og verdi. Dette gir en objektiv sammenligning av selskapenes soliditet, effektivitet, stabilitet og prising.

3. Topp 5 selskaper : Etter en grundig screening endte jeg opp med fem selskaper som skiller seg ut i sektoren. Disse selskapene kombinerer høy kvalitet med gunstig prising, noe som gjør dem interessante for videre analyse.

Topp tre selskaper:

1 - Orkla (ORK)

• Markedsverdi: 89.9 milliarder NOK

• Utbytteyield: 3.3%

• QV Rangering: 100

• Kvalitet: 100

• Verdi: 96

• D/E: 50.1%

• ROE: 13.7%

• CCR: 102.5%

• Pris/Bok (P/B): 2.0

• Pris/Inntjening (P/E): 14.8

• Pris/Fri kontantstrøm (P/FCF): 14.5

2 - Europris (EPR)

• Markedsverdi: 10.9 milliarder NOK

• Utbytteyield: 4.9%

• QV Rangering: 96

• Kvalitet: 93

• Verdi: 93

• D/E: 148.3%

• ROE: 25.3%

• CCR: 183.5%

• Pris/Bok (P/B): 3.1

• Pris/Inntjening (P/E): 12.2

• Pris/Fri kontantstrøm (P/FCF): 6.7

3 - Mowi (MOWI)

• Markedsverdi: 95.3 milliarder NOK

• Utbytteyield: 3.7%

• QV Rangering: 93

• Kvalitet: 96

• Verdi: 85

• D/E: 68.1%

• ROE: 9.0%

• CCR: 131.2%

• Pris/Bok (P/B): 2.2

• Pris/Inntjening (P/E): 24.4

• Pris/Fri kontantstrøm (P/FCF): 18.6

For mer detaljer om de andre selskapene som ble identifisert, og for å få innsikt i screener metoden som understøtter analysen, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/topp-selskaper-i-konsument-defensive-sektoren-på-oslo-børs-en-fokus-på-kvalitet-og-verdi

Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd.

Ønsker dere alle en fortsatt fin søndag og lykke til på børsen i uken som kommer! :rocket:

3 Likes

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en god uke så langt og er klare for helgen. Det har vært en spennende tid på børsen med mye som skjer den siste tiden. 📈

Jeg ville dele noen innsikter fra min siste analyse av teknologiselskapene på Oslo Børs. Globalt har tech vært en ledende sektor, men her hjemme utgjør den en betydelig mindre del av markedet. Likevel er det interessante selskaper på Oslo Børs som kan være verdt å se nærmere på, særlig etter at teknologiindeksen har hatt en oppgang på rundt 25% hittil i år. For å finne noen lovende kandidater har jeg brukt verktøyene i min plattform, InvestWiser, til å screene og analysere markedet.

1. Teknologisektoren på Oslo Børs : Selv om teknologisektoren bare står for 4,4% av børsens markedsverdi, finnes det selskaper med potensial. I min screening fokuserte jeg på selskaper notert på hovedmarkedet.

2. Bruk av QVM strategien : Jeg benyttet QVM strategien fra InvestWiser, som sammenligner kvalitet, verdi og momentum, for å gi en mer helhetlig rangering av selskapene. Dette gir en balansert vurdering av både finansielle styrker og markedsprising.

3. Topp 5 selskaper : Etter screening endte jeg opp med fem selskaper som skiller seg ut som spesielt interessante. Disse selskapene kombinerer høy kvalitet med gunstig prising og god markedsdynamikk.

Topp 5 selskaper:

1. Atea (ATEA)
  • QVM Rangering: 100

• Kvalitet: 97

• Verdi: 97

• Momentum: 76

1. Kitron (KIT)
  • QVM Rangering: 96

• Verdi: 92

• Momentum: 78

1. Bouvet (BOUV)
  • QVM Rangering: 89

• Kvalitet: 86

• Verdi: 43

• Momentum: 97

1. Norbit (NORBIT)
  • QVM Rangering: 86

• Kvalitet: 86

• Verdi: 72

• Momentum: 87

1. Tietoevry (TIETO)
  • QVM Rangering: 86

• Kvalitet: 77

• Verdi: 100

• Momentum: 47

For mer detaljer om selskapene som ble identifisert, og for å få innsikt i hvordan screeningen ble gjennomført, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/muligheter-i-teknologisektoren-på-oslo-børs-en-datadrevet-tilnærming

Disclaimer:

Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd. Så ønsker jeg dere alle en flott helg videre! 🚀

5 Likes

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en god start på uken. Etter en hektisk august med mange nyheter&bevegelser, tenkte jeg det kunne være spennende å dele noen innsikter fra industrisektoren på Oslo Børs, som har vist seg å være en av de mest imponerende sektorene i år. :facepunch::chart_with_upwards_trend:

Industrisektoren har hatt en vekst på over 51% det siste året, noe som gjør den til en av de ledende sektorene på børsen. Med en markedsverdi på rundt 714 milliarder kr, utgjør den hele 18% av den totale markedsverdien på Oslo Børs. Det er en sektor full av muligheter, enten du ser etter store, etablerte selskaper eller mindre, mer spesialiserte aktører.

1. Styrken i industrisektoren: Med 74 noterte selskaper, inkludert 52 på hovedmarkedet, tilbyr industrisektoren et bredt spekter av muligheter. Særlig sjøfartsbransjen har vist en sterk oppgang, med en vekst på over 281% de siste tre årene.

2. Markedsledere og nye stjerner: Kongsberg Gruppen har dominert sektoren med en avkastning på over 151% det siste året, mens nye selskaper som Höegh Autoliners, DOF Group, og Norconsult også har levert sterke resultater siden sine børsnoteringer.

3. Bruk av QM-strategien: Jeg har brukt QM-strategien fra InvestWiser, som fokuserer på kvalitet og momentum, for å identifisere de mest lovende selskapene i sektoren.

Her har jeg valgt maks ett selskap fra hver bransje, totalt syv selskaper, for et diversifisert utvalg. Noen bransjer har flere selskaper enn andre, så små forskjeller kan skille toppen, og investorer kan være uenige/enige i rangeringen. Dette kan enkelt justeres på InvestWiser med både absolutt og relativ screening, tilpasset din filosofi og strategi.

Topp Selskaper i Industrisektoren:

1. Kongsberg Gruppen (Luftfart- og forsvar)
  • Kvalitet: 94

• Momentum: 100

1. Multiconsult (Bygg og anlegg)
  • Kvalitet: 99

• Momentum: 92

1. BW LPG (Sjøfart)

• Momentum: 96

1. Nekkar (Spesialindustrimaskiner)
  • Kvalitet: 87

• Momentum: 87

1. Scana (Industriell distribusjon)
  • Kvalitet: 87

• Momentum: 81

1. ABL Group (Spesialtjenester)
  • Kvalitet: 95

• Momentum: 54

1. Tomra Systems (Avfallshåndtering)
  • Kvalitet: 97

• Momentum: 40

Disse syv selskapene gir et godt bilde av mangfoldet og potensialet i industrisektoren. Enten du er interessert i store etablerte selskaper eller mindre nisjeaktører, er det mye spennende å utforske her.

For mer detaljer om hvordan screeningen ble gjennomført og hvorfor disse selskapene skiller seg ut, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/industri-sektoren-på-oslo-børs-ledende-i-avkastning-og-full-av-muligheter

Disclaimer:

Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd.

Ønsker dere alle en fortsatt fin uke videre og lykke til med investeringene! :sunglasses:

2 Likes

Hi Didrik

Har fulgt dine skriblerier et stykke tid og fulgt udviklingen af dine “anbefalinger”
Det er ikke mindre et fantastisk stykke Screenings værktøj du har fremstillet :partying_face:

Tak som deler så rundhåndet som du :ok_hand:

Dansken

4 Likes

Tusen takk! :pray:

Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å skrive det, det er virkelig motiverende å høre. :fist_right::fist_left:

Jeg elsker å jobbe med screening, analyser, portefølje sammensetning osv., så det vil komme mer av det fremover. :sunglasses:

1 Like

Hei! Håper dere har hatt en fin helg og er klare for en ny uke på børsen. Vi står nå i begynnelsen av september, og det har vært mye fokus på styringsrenter og hva dette betyr for investorer som søker høy avkastning. :face_with_monocle::mag_right:

I dag vil jeg dermed dele noen innsikter fra min siste analyse av aksjer på Oslo Børs som tilbyr høy direkteavkastning. Med styringsrenten på 4,5%, er det mange som ser etter aksjer som kan gi mer enn dette. Men det er viktig å huske at høy direkteavkastning ikke forteller hele historien. Derfor har jeg brukt verktøyene i min plattform, InvestWiser, til å se bak tallene og finne de aksjene som ikke bare gir høy avkastning, men som også har en mer bærekraftig inntjening over tid.

1. Høy direkteavkastning: Jeg identifiserte 101 selskaper på Oslo Børs med en direkteavkastning over 4,5% (ca. 1/3). Disse selskapene er fordelt over flere sektorer, med en tung konsentrasjon innen finans (37), industri (22) og energi (22). Det er viktig å vurdere hvilken sektor selskapet opererer i, da sykliske sektorer kan være risikofylte i økonomiske nedgangstider.

2. Direkteavkastningens begrensninger: Selv om en høy direkteavkastning kan virke attraktiv, er det avgjørende å vurdere stabiliteten i selskapets inntjening. Jeg har brukt standardavvik i inntjening per aksje (EPS) for å filtrere ut selskaper med ustabil inntjening (over 50%), og dette reduserte listen fra 101 til 38 selskaper.

3. Kombinering av kriterier: For ytterligere å snevre inn listen, la jeg til et krav om avkastning på egenkapitalen (RoE) over 10%. Dette gir oss en liste på 15 selskaper som ikke bare gir høy avkastning, men som også viser evnen til å levere stabile resultater gjennom effektiv bruk av egenkapitalen.

Topp 15 Selskaper etter Direkteavkastning:

1. SpareBank 1 SMN - Direkteavkastning: 7,6%, RoE: 14,8%

2. DNB Bank - Direkteavkastning: 7,1%, RoE: 15,0%

3. Veidekke - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 54,4%

4. SalMar - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 23,7%

5. SpareBank 1 Nord-Norge - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 16,1%

6. Kid - Direkteavkastning: 6,0%, RoE: 29,0%

7. Pareto Bank - Direkteavkastning: 5,9%, RoE: 13,1%

8. SpareBank 1 Østfold Akershus - Direkteavkastning: 5,9%, RoE: 11,2%

9. Sparebanken Vest - Direkteavkastning: 5,7%, RoE: 17,7%

10. Selvaag Bolig - Direkteavkastning: 5,6%, RoE: 11,2%

11. SpareBank 1 SR-Bank - Direkteavkastning: 5,5%, RoE: 14,4%

12. SpareBank 1 Østlandet - Direkteavkastning: 5,4%, RoE: 12,0%

13. Europris - Direkteavkastning: 4,9%, RoE: 25,3%

14. Atea - Direkteavkastning: 4,8%, RoE: 18,8%

15. Gjensidige Forsikring - Direkteavkastning: 4,7%, RoE: 18,1%

Disse 15 selskapene representerer en kombinasjon av høy direkteavkastning og bærekraftig inntjening, noe som gjør dem til interessante kandidater for videre analyse. Listen viser at det er mulig å finne aksjer som ikke bare gir god løpende avkastning, men som også har solide finansielle fundamenter.

For mer detaljer om hvordan analysen ble gjennomført og en full oversikt over alle 15 selskapene, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/høy-direkteavkastning-på-oslo-børs-hva-ligger-bak-tallene

Disclaimer:

Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd. Husk alltid å gjøre din egen analyse og tilpasse investeringene til dine personlige mål og risikotoleranse.

Ønsker dere alle en fortsatt fin søndag og lykke til på børsen i uken som kommer! :facepunch::rocket:

3 Likes

Hei,

Er det planer om å legge til mer meta-info om tallene som ligger der?
Feks i P/E kalkulering hvilken aksjekurs brukes, 15min forsinket? forrige close? etc.

Samme med andre data som er tilgjengelig, når er data fra. Feks når jeg hovrer musepeker over P/E tallet skulle jeg ønsket at det ble vist kalkulasjonen altså 11.28/0.1128 = 100x, slik at jeg ser om earnings tallet er fra forrige kvartals rapport eller den før der igjen.

Hvor kjapt er data oppdatert etter at selskapene sender ut nye kvartalsrapporter?

1 Like

Hei Excession, takk for viktig spørsmål!

Vi jobber med en ny plattform som vi planlegger å lansere rundt november/desember et sted. Denne vil adressere mange av de behovene du nevner (samt mer). Plattformen vil være både kraftigere og mer brukervennlig, med raskere tilgang til data i et mer intuitivt grensesnitt.

Når det gjelder meta info, vil den nye plattformen inkludere info bokser med detaljer om formler, datagrunnlag, nøkkeltall beskrivelser, osv. F.eks. vil du kunne se hvilken aksjekurs&inntjening som er brukt i P/E beregningen.

All data vi bruker&lager i dagens system er forsinket med 24t og oppdateres på slutten av hver handelsdag. Dette er et valg for å utvikle egne systemer som virkelig utnytter potensialet i dataene i tråd med vår visjon. På sikt vil vi også redusere denne forsinkelsen gjennom fremtidige oppdateringer.

I tillegg har vi faktisk utvidet plattformens funksjonalitet ved å utvikle en helt egen AI chatbot. Dette er en unik løsning som gir oss både teknologiske og regulatoriske fordeler, spesielt når det gjelder personvern, AI Act, osv. Chatboten vil blant annet kunne vise deg utregninger og annen relevant informasjon, noe som er mulig fordi vi har valgt å bygge vårt eget system som nevnt.

Jeg gleder meg til å dele mer om dette fremover, og jeg kan faktisk gi deg en sniktitt på et tidlig skjermbilde av MVPen for V2 som nå begynner å ta form. :sunglasses:

7 Likes

Konge svar! Gler meg til den nye kommer!

1 Like

Hei alle sammen! :fallen_leaf:

Håper dere har hatt en god helg og nyter høsten. Tiden flyr, og jeg tenkte det var på tide med en liten oppdatering på porteføljene jeg har delt med dere tidligere her på forumet, Nordnet bloggen, osv. Først og fremst vil jeg si takk for all støtte med likes og gode innspill dere har kommet med tidligere – det setter jeg stor pris på!

Porteføljeoppdatering:

• Utbytteportefølje 1 (publisert våren 2023):

• Totalavkastning: 30,1%

• Hovedindeksen i samme periode: ca. 18,8%

• Modellportefølje (publisert sommeren 2023):

• Totalavkastning: 30%

• Indeksen i samme periode: ca. 17,16%

• Utbytteportefølje 2 (publisert vinteren 2024):

• Totalavkastning: 19,45%

• Indeksen i samme periode: ca. 14,71%

Det er gledelig å se at porteføljene har prestert godt så langt! Selv om det har gått ca. halvannet år for den første utbytteporteføljen, er det viktig å huske at dette fortsatt er en relativt kort tidsperiode, hvor resultatene kan tilskrives flaks.

Flere har vist interesse for hvordan jeg har satt sammen porteføljene på en systematisk og disiplinert måte. Derfor har jeg blant annet laget en video og en artikkel som tar dere gjennom hele prosessen. Her viser jeg hvordan jeg bruker en metodikk for å analysere og velge ut aksjer basert på ulike kriterier osv. – samme strategi som ble brukt for å sette sammen porteføljene.

Hvis du er interessert, kan du lese artikkelen og se videoen her: https://www.investwiser.net/post/din-investeringsreise-med-investwiser-en-grundig-gjennomgang

Takk igjen for all støtten og engasjementet! Jeg håper dette kan være til inspirasjon for dere som ønsker å bygge egne porteføljer eller bare er nysgjerrige på tilnærmingen. Så ønsker jeg dere en flott uke! :maple_leaf:

Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og skal ikke tolkes som investeringsråd. Investering i aksjer innebærer risiko, og historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning.

4 Likes

Når vil du publisere oppdaterte porteføljer? Utbytte og modell porteføljer?

1 Like

Hei! Det er mulig at vi publiserer en ny portefølje snart, selv om jeg er litt usikker på tidspunktet. Men vi vil definitivt publisere en ny portefølje ved lanseringen av InvestWiser v2.0 senere i år. I mellomtiden kan du sjekke ut mer informasjon her: x.com, hvor jeg har svart på flere spørsmål om porteføljene.