Helt enig i at skin in the game viser conviction, men med IW handler det om å holde analysene objektive og faktadrevne hele veien (inkludert det jeg deler av innhold.) Nettopp derfor unngår jeg personlig eksponering, slik at systematikken og fakta alltid står i førersetet.
Jeg leser at du ikke stoler på det du selv lager. Ellers hadde du handlet på det selv.
Skjønner perspektivet ditt, og alle har jo sine meninger om dette. For min del ligger mitt skin in the game i selve IW, hvor jeg som største eier & gründer setter selskapet foran meg selv. Spesielt viktig blir det da å holde meg på rett side av regulatoriske krav som MAR/MAD II, MiFID II/MiFIR, Verdipapirhandelloven osv., både av hensyn til meg selv, mine aksjonærer og fremtiden til IW. Setter pris på ærlig feedback her!
For meg blir det helt motsatt. Det er nok av folk der ute som kommer med sine syns punkt som ofte er veldig opportunistiske og ikke tatt alle negative konsekvenser i betraktning. Da ofte er de investert i selskapet.
For Didrik så legger han ut analyser basert på et verktøy han selv har utviklet. Forskjell på å vær en investor og en gründer. Har generelt stor respekt for alle gründere, spesielt i Norge.
kunne du vist din formula på hvilken metode du bruker før du gjør en investering?mvh
jeg kan røpe hvordan jeg gjør min jobb helt alene:
-
Har kjøpt aksje hos DnB og har tilgang til aksjeanalysene deres(obs:disse analysene er estimater-IKKE fakta
)
-
kikker noen ganger hos Yahoo finance/Business Insider(Market) og ser litt også hos marketscreener,-dette bare for å dra øynene kjappt igjennom “økonomien” til forskjellige selskaper.
-
når jeg har funnet et selskap jeg er veldig interessert i,så leser jeg kvartalsrapporter/intervjuer/webcast osv…
-
kikker også på geografi,teknologi og historie for å plassere “øynene” korrekt i oppfattelsen av verden idag,-her synes jeg bladet “Illustrert Vitenskap” er gøy å lese i
Å drive selv er veldig tungt da en kan ramle inn i et “sort” hull av informasjon(sitter med x-anntall timer på nakken etter 10+ år med aksjeinteresse ),-så det å være grunder og sette opp en ryddig platform som er egenutviklet og man kan bruke som verktøy for å finne selskapers sterke og svake sider er mildt sagt meget imponerende!
Tja, jeg er delvis enig. Men om en skal komme med se her er en portefølje og her er en annen og en tredje. Så kommer en tilbake litt “random” tid etterpå og sier se portefølje #2 hadde fått slik avkastning. Hva med de andre?
Var jo en dude som førsøkte å følge porteføljen til en avis som de oppdaterte månedlig, faktisk avkastning ble ikke i nærheten av det som det ble nevnt av en rekke grunner.
Jeg er rimelig sikker at det er åpninger i reguleringen for å gjøre det med skin in the game. Eller så kan du unngå å poste porteføljene og fantasiavkastningen på disse.
Tja, min strategi har jeg snakket om flere ganger på flere steder. Mye likt hva Didrik filtrerer på når han finner sine selskaper.
- Positiv eps
- Utbytte > 0
- payout-ratio < 100% og > 0%
- lav gjeldsgrad
Jeg har prøvd mange tools, også Invest Wiser, men ikke funnet noen jeg virkelig føler jeg kan stole på tallene til.
Som jeg har nevnt til Didrik tidligere, det jeg savner her er tooltip på tallene om hva de baserer seg på. Feks 15min forsinket kurs og forrige kvartalsrapport earnings for P/E eller er earnings estimert inntejning frem i tid? 1år? 3år? osv. Hva er det en faktisk ser på.
Spesielt midt i en kvartals sesong er det greit å vite om man ser på oppdaterte tall på selskap 1 mot gamle for selskap 2 eller nye for begge osv.
Så jeg bruker NewsWeb og kvartalsrapporter. Har tilgang til analyser hos SB1M og Pareto Sec så av og til sjekker jeg hva de mener om markedet og argumentene deres, men bruker sjelden TP, med mindre den er lavere enn dagens kurs.
Hei alle sammen,
Håper det står bra til!
Med Oslo Børs på All-Time High (rundt 1582 poeng i dag!) og en solid oppgang siden april-bunnen, er det jo spennende tider. Jeg har selv brukt litt tid på å se nærmere på ulike strategier, og kom over muligheten til å analysere utbytteporteføljen til Else Sundfør (spareøkonom i Nordnet). Tenkte jeg skulle dele noen kjappe funn, da det kanskje kan være til inspirasjon.
Ved hjelp av verktøyene i InvestWiser dykket jeg ned i porteføljen hennes for å se hvilke prinsipper som ligger bak og hvordan den er skrudd sammen.
Noen av hovedpunktene fra Elses strategi og porteføljesammensetning:
-
Fokus: Langsiktighet og norske utbytteaksjer for passiv inntekt.
-
Diversifisering (inspirert av UCITS-regler): Hun har 25 aksjer, spredt over 9 sektorer, med en god miks av selskapsstørrelser og en klar defensiv helning (mye lavrisikoaksjer).
-
Aksjevalg – prinsipper (utviklet over tid):
-
Starter med selskaper som betaler god direkteavkastning (ofte over 5%) med stabil historikk.
-
Ser deretter nøye på lønnsomhet (ROE), finansiell styrke, vekstpotensial, nøkkeltall (P/E, P/B, EV/EBITDA, ROIC, kontantstrøm), forretningsmodell og bærekraftig utbyttepolitikk.
-
Topp 10 posisjoner (per 4. juni): Gjensidige, Telenor, Aker BP, Rana Gruber, Orkla, AF Gruppen, MPC Container Ships, Veidekke, DNB og Elmera Group. (Det er 15 andre også, men dette er de største vektingene).
Noen interessante innsikter fra min analyse med InvestWiser-modellen (QVM - Kvalitet, Verdi, Momentum):
-
Porteføljen scorer høyt på Kvalitet (85/100) , noe som tyder på selskaper med solid økonomi.
-
Den har også en god eksponering mot Verdi (75/100) og Momentum (72/100) .
-
Den samlede QVM-scoren er sterk (86/100), noe som indikerer en god posisjonering for å fange opp faktorer som historisk har drevet meravkastning.
-
Gjennomsnittlig ROE er på solide 23,3%, og P/E på 15,8.
Elses portefølje har jo også levert en god meravkastning mot OSEBX siden februar 2023 (+43,6% mot +28,7%). Det ser ut til at kombinasjonen av kvalitet, verdi og momentum, sammen med en disiplinert og diversifisert tilnærming, har fungert godt – spesielt i et marked som har vært både volatilt og sterkt.
Det jeg tar med meg fra dette er verdien av å ha en klar strategi, fokusere på kvalitet og diversifisering, og ikke minst tålmodighet. Det er også interessant å se hvordan en datadrevet analyse kan gi god innsikt i hva som faktisk driver en portefølje.
Håper dette ga litt nyttig input!
Disclaimer: Dette er bare mine personlige observasjoner fra analysen jeg har gjort, og ikke investeringsråd. Som kjent har jeg utviklet plattformen (InvestWiser) som ble brukt i denne analysen. Gjør alltid egne vurderinger.