Godt nyttår! Håper dere har hatt en fin start på 2025 og er klare for et nytt spennende år på børsen. Som en hyggelig start på året, vil jeg dele en årsoppsummering av Oslo Børs 2024, hvor jeg ser nærmere på markedets kontraster, sektorutvikling, og hvordan porteføljene våre presterte.
Hovedpunkter fra årsoppsummeringen:
-
Oslo Børs 2024 : Hovedindeksen steg rundt 9–10%, men med store variasjoner mellom sektorer. Industri og IT ledet med henholdsvis +34,7% og +31,3%, mens energi og materialer slet med −5,3% og −10,2%.
-
Porteføljene våre : InvestWisers tre porteføljer oppnådde meravkastning ved bruk av en disiplinert og datadrevet investeringsfilosofi. Eksempler:
-
Første utbytteportefølje: +27,76%
-
Modellportefølje: +29,00%
-
Andre utbytteportefølje: +22,56%
-
Innsikt fra aksjer : Gjennomsnittlig egenkapitalavkastning på 22,4% og utbytteavkastning på 8,4% fra aksjene brukt i våre porteføljer illustrerer hvordan en strukturert metode kan gi gode resultater.
-
Hva vi lærte : Riktig sektorvalg og diversifisering var avgjørende i et volatilt marked.
Årsoppsummeringen gir innsikt i hvordan markedet utviklet seg og strategiene bak porteføljene våre, noe som kanskje kan inspirere til nye analyser i 2025.
Les hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/årsavslutning-2024-oslo-børs-kontraster-og-porteføljene-som-slo-markedet
Takk for all støtten og engasjementet fra alle i forumet da det gjør det ekstra gøy å dele disse oppdateringene. Ser frem til flere gode refleksjoner i året som kommer!
Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen som brukes i analysen. Innholdet er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning, og investeringer innebærer risiko. Husk å gjøre egne vurderinger før du investerer.
Ha en fortsatt flott dag og lykke til på børsen i 2025!