Ja, men jeg er blitt skeptisk til alt, og frykter en fastlåst situasjon for IOBT skaper et mulighetsrom for andre interessenter på bekostning av potensielle verdier for aksjonærene til IOBT.
I prinsippet ser jeg dette som en «race condition» mellom IDO/PD-L1-vaksinen levert som peptidbasert vaksine (IOBT) og som mRNA-basert modalitet (Moderna).
IOBT har vist klinisk effekt og er i front men vil kunne møte motstand ved godkjenning. Moderna leser av sent 2027, men det er kun fase 2. Vil mRNA modaliteten øke effekten enda mere, feile eller midt i mellom? Det er det ingen som vet, men det er mulig gjøre en kvalifisert gjetning og Moderna har sikkert noen tanker rundt dette siden de tross alt kjørte i gang studien sin. Som kjent har Merck/Moderna tett samarbeid med mRNA persontilpasset kreft vaksine fra før og Moderna må anses som pro-mRNA og Merck som pro-persontilpasset.
Hvis IO går tom for cash (som de kommer til å gjøre hvis de ikke kan søke FDA med nåværende data) KAN de ende opp i en situasjon hvor de må forsvare patentene sine juridisk. Hvem vil vinne den kampen mellom IO uten kapital og Moderna/Merck? Vil andre kaste seg på ballet og forsvare IO?
Og mere jeg tenker på det, jo mere skeptisk blir jeg til at IO kan søke FDA med dette som sterkeste argument:
"patients with PD-L1 negative tumors treated with Cylembio plus pembrolizumab, HR: 0.54 (CI 0.35-0.85) ( nominal p=0.006)" - hvor n=130 (67 + 63)
Å bruke “nesten” oppnådd primær endepunkt som argument for BLA vil jeg si er dø-født løp.
Å søke med en undergruppe som ikke er definert i SAP tviler jeg på blir tillagt stor vekt av FDA uansett sammenheng. Altså dette resultatet:
“In patients enrolled in this study without prior neo-adjuvant/adjuvant anti-PD-1 treatment (n=371), patients treated with Cylembio plus pembrolizumab achieved improvement in PFS, HR: 0.74 (CI 0.56-0.98) (nominal p=0.037), with mPFS of 24.8 months vs. 11.0 months for the control arm”
Vente på OS kurvene modnes? Det beste argumentet for BLA, gitt de modnes til fordel selvsagt. Men det tar tid. Min. 6-9 mnd. til ble sagt på webcall?
Grunnen til at jeg er ekstra skeptisk til en BLA er alt rotet som er rundt FDA for tiden, og spesialt saken med REPL hvor FDA plutselig sier fase 3 studien - som de selv har godkjent - ikke er designet bra nok til å verifisere effekt som tiltenkt. Dette er en studie som startet for 1 år siden, hvor REPL ikke har noen mulighet starte på nytt.
Og da er vi tilbake til hovedproblemet. IOBT går tom for kapital hvis de ikke kan søke BLA nå. Og da vil det være vanskelig skaffe ny kapital.
Merck/Moderna er nok veldig interessert her. Men kanskje mest interessert i mRNA? og kanskje ikke så interessert i peptid baserte vaksiner? Tipper Moderna gjerne ønsker sin IDO/PD-L1 mRNA vaksine opp og frem. Fase 2 i advanced melanoma leser av sent 2027.
Men hva gjør Moderna i så fall med patentene som i utgangspunktet tilhører IOBT? Har de funnet svakhet i IOBT sine godkjente patenter som de tenker IO ikke vil klare å forsvare?
Det smarteste å gjøre akkurat nå for Merck/Moderna er å legge inn bud på 600-800% premium FØR FDA blander seg og FØR andre BP får snudd seg rundt og dermed ha problemet helt ute av verden.
600-800% premium gir en mcap i området 510-680 musd. Jeg tipper det er et bud som hadde blitt godtatt av aksjonærene i IOBT. Da vil Moderna/Merck ha BÅDE peptid vaksinen og mRNA vaksinen basert på de samme epitopene pluss patentene og kan gjøre hva pokker de vil. Bare gå helt loco å blåse av ~500-600 musd i multiple fase 3 trials for Melanoma, NSCLC og HNCC i to spann med Merck.
Burde være muligheter her for en Pembro v2.0 med samme tox som Pembro 1.0, men med høyere effekt en ipi + nivo og med nye 20 års-ish beskyttelse. Det vil kunne bli den beste dealen ever i historien gitt at dette også kunne dupliseres til andre indikasjoner med PD-L1 neg.
Men er de så smarte?
Eller vil de vente å se hvordan dette utspiller seg med FDA. Godkjennelse/ikke godkjennelse. Trøbbel med kapital/ikke trøbbel med kapital. Vente å se på validering av effekt. Vente å se om andre gidder stikke hodet frem. Kanskje gå den tidkrevende og dyre juridiske veien å sette patentene i tvil og kun satse på mRNA. Vente på at det dukker opp bedre kombinasjons terapier kanskje? (Her aner jeg ikke hva som eventuelt kan dukke opp som troll i eske).
Jeg vet hva jeg ville ha gjort med Merck/Moderna sin pengesekk her. Jeg ville tatt noen få prosenter ut av pengebingen, reist med kjappeste transport bortover til IOBT, slengt kuken på bordet og sagt “Here you go, take it or go bust”. Dratt hjem igjen og designet multiple fase tre studier i en helvetes fart. Fått Pembro v2.0 godkjent. Dratt kjappeste veien til Mar-a-Lago, slengt kuken på bordet og sagt “Her har du ‘art of the deal’, din nisse”.
Men blir Merck/Moderna gjøre det? Nei dessverre.
Blir de gjøre litt av det samme i en mye kjedeligere, men kanskje bedre stil? Burde i alle fall det!
(Så versågodt Moderna/Merck - historiens beste ROI ever er up for grabs).